Praktisch alle autofabrikanten hebben tegenwoordig wel een elektrische auto in het gamma. Dit kun je in 2023 kopen.
Sportieve sedans, goedkope stadsautootjes, hippe cross-overs, stationwagens… In praktisch ieder segment is er wel een elektrische auto te koop. Het zijn er inmiddels zoveel dat je waarschijnlijk het overzicht kwijt bent. De komst van veel nieuwe merken en de soms ingewikkelde naamgeving helpt ook niet mee. Daarom zetten we in dit artikel alle elektrische auto’s die in 2023 in Nederland te krijgen zijn overzichtelijk op een rij. Gewoon op alfabetische volgorde. Wil je meer weten over een specifiek model? Dan moet je er gewoon even op klikken.
Inhoudsopgave
Abarth
Fiat heeft de 500 elektrische gemaakt, dus een elektrische Abarth was een kwestie van tijd. Die is er nu in de vorm van de Abarth 500e, een extra rappe 500e met 156 pk en een iets sportiever uiterlijk. De Abarth 500e is er ook als cabriolet.
Aiways
Aiways is een van de nieuwkomers uit het Verre Oosten. Het Chinese merk levert momenteel de U5 en de U6. Dit zijn beide SUV’s. Het is in de basis ook dezelfde auto, maar de U6 heeft een sportiever uiterlijk met een aflopende daklijn.
Audi
Voor Audi begon het hoofdstuk elektrische auto’s met de e-tron. Dit is inmiddels een hele line-up aan het worden. De originele e-tron is inmiddels omgedoopt tot Q8 e-tron. Op de menukaart bij Audi staan nu de volgende modellen:
- Audi Q4 e-tron (Sportback)
- Audi Q8 e-tron (Sportback)
- Audi e-tron GT
Van die laatste is er ook een extra sportieve RS-versie: de Audi RS e-tron GT.
BMW
Waar BMW er nog vrij vroeg bij was met de i3, heeft het even geduurd voordat er andere modellen aan de line-up werden toegevoegd. De i3 is inmiddels niet meer leverbaar, maar daar zijn de volgende modellen voor in de plaats gekomen:
De iX1, iX3, i4 en i7 hebben ook een niet-elektrische broertje (respectievelijk de X1, X3, 4 Serie Grand Coupé en 7 Serie), terwijl de iX een volledig op zichzelf staand model is.
BYD
BYD is wederom een nieuwkomer uit China. De merknaam is een afkorting voor Build Your Dreams. BYD betreedt meteen met drie modellen de Nederlandse markt:
- BYD Atto 3
- BYD Tang
- BYD Han
De Atto 3 is een compacte cross-over, de Tang is een grote zevenpersoons SUV en de Han is een forse zakensedan. Als we BYD’s gaan zien op de wegen, zullen het dus vooral Atto 3’s zijn.
Citroën
Het gamma elektrische auto’s van Citroën is momenteel nog vrij bescheiden:
- Citroën ë-C4
- Citroën ë-C4 X
- Citroën ë-Berlingo (personenbusje)
- Citroën ë-Spacetourer (personenbusje)
In feite heeft Citroën maar één elektrische auto, namelijk de ë-C4. De ë-C4 X is een sedanvariant daarop. De Berlingo en Spacetourer zijn busjes. Citroën heeft ook nog de elektrische Ami, maar die kan maar 45 km/u en is niet in Nederland leverbaar.
Cupra
Cupra maakt deel uit van het Volkswagen-concern en legt zich toe op de ontwikkeling van volledig of deels geëlektrificeerde auto’s. De Cupra Born is de allereerste (en vooralsnog enige) EV van het merk. De Born is in feite een Volkswagen ID.3 met een sportief sausje. Een beetje zoals de Seat Leon zich verhoudt tot de Volkswagen Golf.
Dacia
Dacia heeft één elektrische auto, maar dat is wel een interessante. Het is namelijk de goedkoopste elektrische auto van Nederland. We hebben het over de Spring, die te rijden is vanaf €21.750. Wat je krijgt is een zeer bescheiden 44 pk en 230 kilometer range (WLTP).
DS Automobiles
Bij DS Automobiles is het aanbod volledig elektrische auto’s lekker overzichtelijk. Het merk levert vooralsnog alleen deze DS 3 E-Tense. De DS 3 is het zustermodel van de Opel Mokka-e, Peugeot e-2008 en de Citroën ë-C4.
Fiat
Ook Fiat heeft op dit moment slechts een elektrische auto: de Fiat 500e. Dit is de nieuwste generatie van de 500, die er alleen als EV is. Deze kleine elektrische auto is er in drie varianten: de normale 500e hatchback, de 500e 3+1 (die een extra deurtje heeft) en de 500e Cabrio.
Ford
Ford had ooit een elektrische Focus, maar hun eerste serieuze EV is de Mustang Mach-E. Met deze ietwat controversiële naam wil Ford meeliften op het succes van de welbekende musclecar. Je kunt kiezen uit 75,7 en 98,8 kWh-accupakketten en uit vierwielaandrijving en achterwielaandrijving. De topversie is de Mustang Mach-E GT met 487 pk.
Honda
Als je graag een snoezig elektrisch autootje wil, is de Honda e een interessante optie. Je moet er alleen niet veel mee willen rijden, want de actieradius van 220 kilometer is een beetje matig. In de praktijk blijft er zo’n 140 van over. De Honda e is op dit moment het enige elektrische model van Honda.
Hongqi
Bij een onbekend Chinees merk denk je al snel dat het een start-up is, maar dat geldt niet voor Hongqi. Deze autofabrikant bestaat als sedert 1958. Hongqi is ook geen budgetmerk, maar profileert zich juist als premiummerk. Met de E-HS9 betreden ze de Nederlandse markt. Dit is een grote elektrische SUV met drie zitrijen.
Hyundai
De Zuid-Koreanen waren er vroeg bij met EV’s. Al heel snel lanceerde Hyundai een volledig elektrische auto met de Ioniq Electric. Die is inmiddels uit productie, maar Ioniq is nu een eigen label geworden. De elektrische line-up van Hyundai ziet er momenteel als volgt uit:
Waar de beide Ioniq’s echt als EV zijn ontwikkeld, is de Kona Electric gebaseerd op een bestaand model. Dat betekent overigens niet dat het geen goede EV is.
Jaguar
Bij Jaguar is het na de volledig elektrische I-Pace akelig stil gebleven met betrekking tot volledig elektrische auto’s. Dit is dus de enige optie als je een elektrische Jaguar wilt hebben. De I-Pace heeft altijd twee elektromotoren is er momenteel alleen als EV400. Die heeft 400 pk en 470 km WLTP-range.
Jeep
Je zou Jeep niet zo snel in verband brengen met elektrische auto’s, maar ook zij hebben al hun eerste EV klaargestoomd: de Avenger. Omdat Jeep onder de Stellantis-vlag valt kan het merk profiteren van de techniek die gebruikt wordt door onder andere Opel en Peugeot. In de Avenger zit dan ook het 54 kWh accupakket en de 156 pk sterke elektromotor die ook in bijvoorbeeld de e-208 te vinden is.
Kia
Net als Hyundai is concerngenoot Kia heel goed bezig op het vlak van elektrische auto’s. Kia heeft al grote successen geboekt met de elektrische e-Niro, maar met de EV6 heeft het merk voor het eerst een auto die van de grond af als EV is ontwikkeld. Met deze auto hebben de Koreanen veel lof geoogst. Kia heeft momenteel de volgende elektrische modellen:
Lexus
Lexus heeft al geruime tijd een elektrische auto in de vorm van de UX 300e. Dit is een elektrische versie van een bestaand model. Inmiddels is er echter ook de RZ 450e, die op een speciaal EV-platform staat. Dit is de Lexus-versie van de Toyota bZ4X. De 450e heeft meer vermogen dan de bZ4X AWD (313 pk), maar een kleiner bereik (400 km).
Lotus
Een zware SUV staat haaks op alle merkwaarden van Lotus, maar ja, er moet ook geld verdiend worden. Daarom is er de Eletre, een volledig elektrische ‘hyper-SUV’ zoals Lotus het noemt. Vanwaar deze benaming? Nou, de topversie heeft 905 pk en 985 Nm koppel. Het gewicht van twee ton valt overigens nog mee voor dit type auto, maar lichtgewicht is anders.
Lucid
Lucid is net als Tesla een EV-fabrikant van Amerikaanse bodem. De CEO is ook een voormalige Tesla-prominent. Lucid richt zich met hun eerste model op de bovenkant van de markt. Daar hoort een imposant prijskaartje bij, maar ook hele imposante cijfers. De Range-uitvoering heeft een actieradius van maar liefst 883 km, terwijl de Performance-uitvoering een vermogen van 1.111 pk heeft.
Mazda
De eerste (en vooralsnog enige) elektrische auto van Mazda is de MX-30. Dit is een eigenzinnig model met rechts een klein achterportier á la Mazda RX-8. De MX-30 heeft helaas een tegenvallende range (zeker voor het formaat), wat waarschijnlijk een van de redenen voor de matige verkoopcijfers. Er komt nog wel een versie met een wankelmotor als range-extender, maar dat is dus geen 100% elektrische auto meer.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft al een zeer uitgebreid gamma EV’s. Sterker nog: ze hebben de meeste EV’s van alle merken. Met de EQC sloeg het merk de plank ietwat mis, want laadtijden waren beroerd. Die EQC maakt nog altijd deel uit van de line-up, gelukkig nu wel met verbeterde laadmogelijkheden. De volledige line-up van elektrische modellen ziet er als volgt uit:
- Mercedes EQA
- Mercedes EQB
- Mercedes EQC
- Mercedes EQE
- Mercedes EQE SUV
- Mercedes EQS
- Mercedes EQS SUV
- Mercedes EQT (personenbusje)
- Mercedes EQV (personenbusje)
Een deel van deze modellen is gebaseerd op bestaande modellen, maar de EQE, EQE SUV, EQS en EQS SUV staan helemaal op zichzelf. Mercedes loopt overigens niet alleen voorop met het aantal modellen, ze hebben met de EQS ook een van de elektrische auto’s met de grootste actieradius in huis (731 km).
MG
Er zijn maar weinig fabrikanten van elektrische auto’s die in zo’n hoog tempo nieuwe modellen uitbrengen als MG. Het Chinese merk met een Britse naam geeft gas, bij wijze van spreken. MG heeft op dit moment de volgende modellen in de aanbieding:
MG mikt vooral op betaalbare EV’s, wat ook blijkt uit het feit dat er drie MG’s in de top 10 met goedkoopste elektrische auto’s staan. Met MG krijg je veel waar voor je geld, want deze modellen hebben ook een riante actieradius. De MG 5 is interessant omdat het een van de weinige elektrische stationwagens is.
Mini
De welbekende Mini Cooper is ook als elektrische auto te krijgen. Verwarrend genoeg hanteert Mini twee benamingen door elkaar: Mini Cooper Electric en Mini Cooper SE. Het gaat in ieder geval om dezelfde auto. De Cooper Electric is geen uitblinker qua range, maar het is wel een EV met puike rijeigenschappen. Zoals je mag verwachten van een Mini.
Nio
Nio is een start-up uit (je raadt het al) China. Net als BYD brengen ze meteen drie modellen op de Nederlandse markt:
De ET5 en ET7 zijn sedans, terwijl de EL7 een cross-over is. De ET5 is zowel qua formaat als qua prijs vergelijkbaar met de Tesla Model 3. De ET7 moet een topsedan zijn, met een bijbehorend gepeperd prijskaartje. De EL7 zit er tussenin. Nio biedt momenteel als enige fabrikant accuhuur aan, een constructie die Renault in het verleden gebruikte. Wat ook uniek is voor Nio: ze hebben zogenaamde Power Swaps Stations, waar je de complete accu kunt wisselen voor een volle.
Nissan
Nissan was er met de Leaf heel vroeg bij. Het merk had zelfs een voorsprong op andere fabrikanten, maar het duurde heel lang voordat er een nieuwe elektrische auto kwam. In 2022 was daar dan eindelijk de Ariya. Er is de keuze uit twee accupakketten: 63 kWh en 87 kWh. De topversie is de e-4ORCE, met twee elektromotoren. De Leaf is intussen ook nog steeds leverbaar. Het is een van de weinige elektrische auto’s die al aan zijn tweede generatie bezig is.
Opel
Ook Opel timmert hard aan de weg als het gaat om volledig elektrische auto’s. Na de Corsa-e verscheen de Mokka-e. In 2022 arriveerde ook de elektrische Astra. Opel heeft nu de volgende elektrische modellen:
- Opel Corsa Electric
- Opel Mokka Electric
- Opel Astra Electric (ook als Sports Tourer)
- Opel Combo Electric (personenbusje)
- Opel Zafira Life Electric (personenbusje)
Opel heeft in de 2022 de naamgeving veranderd. Eerst eindigden de elektrische modellen altijd op “-e”, maar met de komst van de elektrische Astra werd dat “Electric”. Er is overigens ook nog de Rocks Electric, maar dat is een 45 km/u-autootje.
Peugeot
Dan Peugeot. Dit is tegenwoordig een zustermerk van Opel en heeft daarom ook een modellengamma dat grotendeels overlapt. Peugeot heeft de volgende EV’s:
- Peugeot e-208
- Peugeot e-2008
- Peugeot e-308 (ook als SW)
- Peugeot e-Rifter (personenbusje)
- Peugeot e-Traveller (personenbusje)
Net als bij Opel gaat het allemaal om elektrische varianten van bestaande modellen. Op termijn wil Peugeot van al hun modellen een elektrische versie hebben. Net als de Opel Astra Electric is de Peugeot e-308 er ook als stationwagen.
Polestar
Polestar timmert hard aan de weg als producent van volledig elektrische auto’s. De Polestar 2 is de eerste 100% elektrische auto van Volvo’s zustermerk. In 2022 kwam het volgende model: de Polestar 3. Het zijn beide cross-overs. De Polestar 3 is de grootste van de twee. Het getal verwijst overigens niet naar het formaat, maar naar de volgorde van introductie. De volgende Polestar wordt dus de Polestar 4.
Porsche
Een elektrische Porsche klinkt misschien als heiligschennis, maar de Taycan is zelfs door petrolheads positief ontvangen. Er is de keuze uit drie carrosserievarianten: de normale Taycan sedan, de Sport Turismo en de Cross Turismo. Die laatste twee zijn beide stationwagens, alleen staat de Cross Turismo wat hoger op zijn pootjes.
Renault
Renault was ook een van de pioniers als het gaat om mainstream EV’s. In 2012 was er al de Zoe. Die is er anno 2023 nog steeds. Het volledige elektrische gamma van Renault ziet er als volgt uit:
- Renault Twizy (max. 80 km/u)
- Renault Twingo E-Tech
- Renault Zoe
- Renault Mégane E-Tech
De Mégane E-tech is geen elektrische versie van de Mégane, maar een volledig nieuw model. Deze is ook een slagje kleiner dan de Mégane, die ook nog steeds leverbaar is.
Seres
Seres is officieel een Amerikaans merk, maar het maakt onderdeel uit van de Chinese Sokon Group. De Seres 3 is de eerste elektrische auto die op Europese bodem wordt verkocht. Het is een compacte cross-over met een 53,6 kWh-accupakket. Het is de bedoeling dat de line-up binnenkort wordt uitgebreid met de Seres 5 en Seres 7, twee grotere cross-overs.
Skoda
Skoda heeft maar één elektrisch model, maar dit is wel een groot succes in Nederland. Zowel in 2021 als in 2022 was dit de bestverkochte EV. In 2022 kwam er een extra carrosserievariant bij in de vorm van de Enyaq Coupé. Deze heeft een sportieve look dankzij een aflopende daklijn.
Smart
Smart is een merk dat tegenwoordig alleen nog maar elektrische auto’s maakt. Van de Smart Fortwo was er ook een benzinevariant, maar anno 2023 is alleen nog de elektrische Fortwo EQ overgebleven. Die is er ook als Cabrio. De Smart Forfour is niet meer leverbaar, maar in 2023 maakt een belangrijk nieuw model zijn opwachting: de Smart #1. Tegen de traditie van Smart in, is dit een forse cross-over die nota bene 1.800 kg weegt. Er is ook een Brabus-versie met 428 pk.
SsangYong
Jawel, zelfs SsangYong heeft tegenwoordig een elektrische auto in de line-up: de Korando e-Motion. Hoewel de auto relatief schappelijk geprijsd is koopt vrijwel niemand een elektrische SsangYong. Dit in schril contrast tot de andere Koreaanse merken.
Subaru
Subaru loopt niet bepaald voorop met elektrische auto’s, maar dankzij Toyota hebben ze nu toch een EV: de Solterra. Feitelijk is het een Toyota bZ4X met een Subaru-badge. De uiterlijke verschillen zijn minimaal en de techniek is hetzelfde. Subaru levert louter de AWD-versie, waar Toyota ook een FWD-versie met één elektromotor heeft.
Tesla
En dan komen we uit bij het meest bekende en invloedrijke EV-merk: Tesla. De Model S maakt nog altijd onderdeel uit van het gamma, maar de Model 3 en de Model Y nemen het leeuwendeel van de verkopen voor hun rekening. Het gamma van Tesla bestaat nu uit vier modellen, die samen het woord S3XY vormen (Elon Musk-humor):
Alle modellen van Tesla hebben een indrukwekkende actieradius en een fantastisch infotainmentsysteem. Van zowel de Model S als Model X is er tegenwoordig een 1.000 pk sterke Plaid-versie, die bloedverziekend snel is.
Toyota
Toyota was vooral druk met hybrides en waterstofautos en daarom zijn ze rijkelijk laat met een elektrische auto. In 2022 kwam er dan eindelijk de bZ4X. Dit is het eerste model in de ‘Beyond Zero’-range. Er is een FWD-versie met één elektromotor en een AWD-versie met twee elektromotoren. Verder heeft Toyota nog twee elektrische personenbusjes: de Proace City Verso Electric en de Proace Electric.
Volkswagen
Volkswagen begon met de e-Up en e-Golf, maar die hebben inmiddels plaatsgemaakt voor een hele reeks modellen op het speciaal voor elektrische auto’s bestemde MEB-platform. Het gaat om de volgende modellen:
De ID.4 en ID.5 zijn in feite dezelfde auto. De ID.5 is weinig meer dan een ID.4 met een aflopende daklijn. Van deze modellen zijn er ook GTX-versies. Die zijn sneller, maar niet zozeer sportiever.
Volvo
Volvo’s submerk Polestar richt zich volledig op EV’s, maar dat betekent niet dat Volvo zelf geen EV’s bouwt. Momenteel heeft Volvo drie elektrische modellen:
De XC40 en C40 zijn eigenlijk twee varianten van dezelfde auto. Het verschil zit ‘m vooral in de daklijn. De EX90 (die eind 2022 werd onthuld) is een heel belangrijk model voor het merk. Dit is namelijk de eerste Volvo op het SPA2-platform, wat speciaal voor EV’s is ontwikkeld.
XPeng
Nog één Chinees merk dan: XPeng. Zij zouden eerst de Nederlandse markt betreden met de P7 (een sedan), maar uiteindelijk zou toch de P5 (een kleinere sedan) eerst komen. En toen toch weer niet. Op dit moment kun je de P7 wel reserveren en de P5 niet. De XPeng P7 is een forse sedan van het formaat Tesla Model S.
Conclusie
Van een Dacia die de grenzen opzoekt van de EV-subsidie-voorwaarden, tot een Model S Plaid die de grenzen opzoekt van de natuurkundewetten. Anno 2022 is er een breed scala aan elektrische auto’s te koop. De dagen dat je weinig keuze had qua EV’s, zijn dan ook zeker voorbij. Er zijn tegenwoordig zelfs elektrische stationwagens, een type dat lang uitbleef. Het enige wat we eigenlijk missen zijn coupés en cabrio’s. Dan bedoelen we dus échte coupés en cabrio’s.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.