De Lexus RZ is een premium elektrische crossover.
Het was voor veel fabrikanten vrij duidelijk waar het naartoe ging met de mobiliteit: elektrisch. In het tweede decennium van dit millennium was alleen Tesla bloedserieus voor elektrisch rijden en had BMW de beste bedoelingen met de i3. Waar BMW niet fanatiek genoeg doorging met het innoveren van de innovatieve auto, deed Tesla dat wel. Tesla’s werden fraaier, sneller, luxer en vooral capabeler qua range.
Fabrikanten als Jaguar, Audi en Mercedes-Benz zagen dat de markt voor elektrische crossovers de meest interessante is. Premium crossovers zijn erg populair en er zit een flinke marge op, terwijl BMW met de i3 concurreerde met C-segment hatchbacks.
Tussen 2015 en 2020 kwamen er een hoop elektrische crossovers bij van de premium merken. Een van de grote omissies (naast Land Rover) was Lexus. Ondanks dat het Japanse merk destijds de premium crossover heeft uitgevonden met de RX300 en al heel snel een hybride-aandrijflijn leverde, duurde het even voordat er een elektrische crossover van het merk verscheen.
Introductie Lexus RZ
In 2019 verschijnt de Lexus UX300e, een elektrische versie van de UX, een compacte crossover. Het is een stap in de goede richting, alhoewel die auto relatief compact is voor velen. Ook is de auto niet 100% als EV-ontworpen. Je kan de UX ook met benzine (al dan niet hyrbide) aandrijving krijgen. Een echte elektrische auto die een maatje groter is echter wel in aantocht. De langverwachte auto komt dan eindelijk in 2022 in de vorm van de RZ450e. Volgens Lexus is deze auto vanaf een blanco vel ontworpen. Dat is niet helemaal correct. De basis is het e-TNGA-platform. Daarop staan ook de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra, evenals de Toyota bZ3.
Nu is het niet vreemd dat Lexus dat doet. De Audi Q4 e-tron is technisch identiek aan de Volkswagen ID5, bijvoorbeeld. De Lexus RZ is 4,81 meter lang, 1,90 meter breed (zonder spiegels) en 1,63 meter hoog. De wielbasis bedraagt een vrij vorstelijke 2,85 meter. Dat is een voordeel van een elektrische auto, die wielbasis. Daartussen in huist het accupakket, de motoren liggen op de voor- en achteras.
Aandrijflijn
Het zijn geen identieke motoren, overigens. De motor aan de voorzijde is van het ‘XM’-type en heeft 204 pk en 265 Nm tot zijn beschikking. Op de achteras is de ‘YM’-motor ietsje minder krachtig met 109 pk en 170 Nm. Het handige van een EV is dat er geen transmissie en cardanas aanwezig is, minder draaiende delen die slijten en waar je te maken hebt met transmissieverliezen. Het is dus veel efficiënter. Het systeemvermogen komt uit op 313 pk, terwijl het systeemkoppel 435 Nm bedraagt. Veel vermogen, veel koppel en vierwielaandrijving resulteert in een vlotte acceleratie. In 5,6 seconden haalt de Lexus RX450e de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Net als bij meer elektrische auto’s is de topsnelheid begrensd, om zo de actieradius een kans te geven.
Accu Lexus RZ
Over actieradius gesproken, de range van de auto is 400 km volgens de WLTP. De batterij heeft een nettocapaciteit van 75 kWh, het verbruik is ongeveer 18,1 kWh per 100 km. Daardoor is het wel een zware auto geworden, het leeggewicht bedraagt namelijk bijna 2.300 kg, ongeveer hetzelfde als een veel grotere Range Rover, bijvoorbeeld. AC laden kan tot 11 Kw, in vier en een half uur is de accu dan van bijna leeg naar bijna vol. Snelladen is mogelijk tot 150 Kw. Dan kun je van bijna leeg naar bijna vol lagen in een half uurtje. Het zijn specificaties waarmee je kunt leven, maar van een luxe en nieuwe auto van een vooraanstaand premium-merk verwacht je beter.
Uitvoeringen
In Nederland is de Lexus RZ450e leverbaar in drie uitvoeringen: Comfort Line, Executive Line en President Line. Standaard zijn items als climate control, achteruitrijcamera, stoelverwarming, DAB+-radio al standaard, evenals Apple CarPlay. De Executive Line heeft stuurwielverwarming, kunstleder, dakrails, elektrische voorstoelen met lendensteun, geluidswerend glas voor en privacy glas achter.
De President Line is een heel stap luxer dan de Executive Line. Deze heeft 20 inch wielen, LED-koplampen, stoelventilatie, head-up display, Mark Levinson-audio, suède bekleding, elektrische achterklep, multifunctioneel stuurwiel en parkeerhulp (met camera) standaard, naast nog een hoop gadgets. Het nadeel is wel dat je nauwelijks opties kunt bestellen op een andere uitvoering.
Je kan niet de basis-uitvoering nemen met alleen het (geweldige) Mark Levinson systeem, dan moet je meteen de dure President Line bestellen. Traditioneel zijn er bij Aziatische auto’s weinig configuratiemogelijkheden en dat is ook bij de Lexus RZ450e het geval. 20 inch lichtmetalen wielen, een panoramadak en metallic lak zijn de enige opties.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lexus RZ.