De Peugeot e-2008 is helemaal hip: elektrisch én een compacte crossover.
Peugeot is in de afgelopen jaren niet heel snel geweest met het inspringen op nieuwe niches en segmenten. Of beter gezegd, sommige wel (206 CC!) en andere niet. Neem het Midi-MPV segment: concerngenoot Citroën was er vroeg bij (Xsara Picasso), terwijl Peugeot alleen met een ‘SW’-versie van de 307 kwam, een stationwagon met losse stoelen. De 5008 was een zeer goede MPV, maar kwam pas toen de markt inzakte.
Als het gaat om cross-overs was Peugeot ook relatief laat. De 4007 is een beetje valsspelen, want dat was een Mitsubishi Outlander met Peugeot-logo op de neus. De 3008 was een (zeer) vreemde eend in de bijt en bijna niemand zat te wachten op de RCZ Coupe. Gelukkig hervond Peugeot zich snel. Voor het eerst heeft Peugeot een voortrekkersrol in een potentieel zeer belangrijk segment: die van de compacte elektrische cross-over.
Inhoudsopgave
Peugeot 2008
De 2008 kwam in 2013 op de markt en was een keurige, ietwat saaie cross-over die op een verouderd platform stond. Niet dat het uitmaakte, want de auto was erg populair. Praktisch, hoge instap en gunstig geprijsd. Maar vanwege het verouderde platform waren er niet veel mogelijkheden betreft alternatieve aandrijflijnen.
Dat werd in 2019 rechtgezet met de nieuwe 2008. Deze staat op het veel modernere CMP-platform. Het voordeel van deze basis is dat er met bijna alles rekening is gehouden. Bij PSA maken ze bewust geen bijzondere elektrische auto’s en normalere auto’s met verbrandingsmotor. Met de CMP-basis kan een auto voorzien zijn van een benzinemotor, maar ook een diesel, hybride of elektromotor.
Peugeot e-2008
Alle varianten kwamen direct op de markt, dus men kon meteen kiezen uit hun favoriete aandrijflijn. Een duidelijk verschil is de prijs, want de elektrische e-2008 is fors duurder, bijna 15 mille duurder dan een instapbenzine versie. Nu is de elektrische versie wel iets sterker dan de standaard 1.2 PureTech benzine: de e- 2008 heeft namelijk 136 pk (tegen 110 voor de benzine). Qua maximum trekkracht kan de elektrische versie ook de diesel hebben: met 260 Nm heeft ‘ie 10 Nm meer dan de instapdiesel.
Automaat
Ook heb je het voordeel dat je niet hoeft te schakelen in de e-2008. Dus als je een sterkere benzine (of diesel) kiest met een automatische transmissie, dan valt het verschil al iets kleiner uit. Dat is ook te zien in de prestaties. Natuurlijk is de 2008 niet gebouwd om te dienen als scheurmonster. En waar de verbrandingsmotoren zo’n 12 tellen over de standaardsprint van stilstand naar 100 km/u doet, raffelt de e-2008 deze af in 8,5 seconden. Nog steeds geen supercar, maar meer dan voldoende vlot.
CMP-platform
Hoewel het CMP-platform is voorbereid op een elektrische versie, is het Peugeot niet gelukt om de kofferruimte even groot te houden. Bij de normale 2008 is deze 405 liter groot, vanwege de accu’s is de ruimte bij de e-2008 iets kleiner: 350 liter. Nog een verschil is het gewicht, iets waar ook de accu’s schuldig aan zijn.
Zwaarder
De Peugeot e-2008 weegt namelijk 1.455 kg. Voor de context, de gewone varianten beginnen bij zo’n 1.180 kg. Voor het eerlijke vergelijk zou je een sterkere motor met automaat moeten pakken, maar dan nog is de e-2008 aanzienlijk zwaarder. Het is overigens een bewuste keuze van Peugeot, want het accupakket is namelijk 50 kWh. Dat is juist de reden dat de auto een enigszins acceptabele range heeft.
Actieradius van 325 km
Op een volle accu kun je namelijk 325 km halen. Dat is de opgave volgens de WLTP meetmethode. Het is mogelijk om de e-2008 te laden in 5 uur met een 11 kW AC lader. Via een 110 kW snellader kan het veel sneller. Dan heb je slechts 23 minuten nodig om ‘m bijna helemaal vol te gooien. Dat zijn zeer acceptabele waarden waarmee het verschil tussen even tanken en laden telkens kleiner wordt. Tanken kost ook al gauw een paar minuten, dus je kunt nu in alle rust een kopje koffie drinken.
Plannen
Ook is het handig om het goed te plannen, dan kan het nog beter. Omdat je met de e-2008 zo snel kunt laden, kun je ‘m tijdens de rit ook één of twee keer voor tien minuutjes snelladen. Dan is het verschil nog kleiner. Mocht je trouwens de e-2008 alsnog te groot en te duur vinden of liever geen cross-over wensen: het is mogelijk om grotendeels de zelfde techniek te bestellen in de Peugeot e-208. Net als bij de e-2008 staat deze op het CMP-platform, alleen is deze iets kleiner en vlotter qua looks. Sowieso is er veel keuze, want op het CMP-platform worden ook bijna identieke Opels, Citroëns en DS-en gebouwd.
Facelift en meer range
In 2023 is de Peugeot 2008 aan de beurt voor een facelift, en daarmee ook de e-2008. De elektrische 2008 krijgt een nieuw smoelwerk, maar belangrijker nog: de aandrijflijn krijgt een update. De 50 kWh-batterij wordt vervangen door een accu met een capaciteit van 54 kWh. Deze was al te vinden in onder andere de Peugeot e-308 en de vernieuwde Opel Mokka Electric. Het resultaat van deze upgrade is dat de Peugeot e-2008 nu een WLTP-range heeft van 406 km, in plaats van 325 km. Daarnaast heeft de elektromotor iets meer pit gekregen. Deze levert nu 156 pk in plaats van 136 pk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot e-2008.