De Peugeot e-308 is de 308, maar dan elektrisch.
Voor veel fabrikanten is de omslag naar enkel en alleen elektrische auto’s een lastige. Want hoe pak je dat aan? Dank je ineens alle ouderwetse auto’s af en stort je je op EV’s? Of probeer je de consument er langzaam aan te laten wennen? Bij Peugeot zijn ze er vrij duidelijk in.
Het merk verkocht voorheen alleen auto’s met een verbrandingsmotor. De Peugeot iOn was de eerste elektrische auto, alhoewel de stadsmini (op basis van de Mitsubishi iMiev) meer een alternatief was voor een scooter dan voor een auto, gezien het formaat, de prestaties en de actieradius.
Inhoudsopgave
Meerdere aandrijflijnen voor één model
Met de tweede generatie 208 pakte Peugeot het anders aan. Je kan namelijk kiezen uit een benzine, diesel of elektro-uitvoering, de e-208. Die keuze biedt Peugeot ook voor de 2008, die je ook als e-2008 kunt krijgen. Bij de 508 en 5008 ligt de nadruk in eerste instantie op plug-in hybrides. Voor de derde generatie Peugeot 308 pakken de Fransen het rigoreuzer aan. Die kun je werkelijk met allerlei aandrijflijnen krijgen.
Ten eerste zijn daar de benzinemotoren: de PureTech 130, een 1.2 driecilinder met turbo. Dan zijn er een HYbrid 180 en een HYbrid 225, twee plug-in hybrides met 180 en 225 pk. Vervolgens is er een 1.5 BlueHDI 130 met 130 pk voor de veelrijders onder ons. Iets later komt er ook een vierde optie in de vorm van de Peugeot e-308. Dat is een geheel elektrische versie. Dus je kan in feite elke mogelijke aandrijflijn kiezen voor dit specifieke model.
Platform Peugeot e-308
De Peugeot e-308 staat nog altijd op hetzelfde EMP2-platform, of althans een moderne variant daarvan. Aanvankelijk was het nooit de bedoeling om hier puur elektrische versies van te maken. Zeker een deugdelijk accupakket is natuurlijk een grote uitdaging, deze neemt heel erg veel ruimte in. Uiteindelijk hebben de ingenieurs er een accupakket van 51 kWh in weten te proppen. Die 51 kWh is een zogenaamde nettocapaciteit, de accu is eigenlijk 54 kWh groot.
Stationwagon
De Peugeot e-308 beleeft zijn debuut eind 2022 en wordt begin 2023 geleverd. Bijzonder is dat er keuze is uit carrosserievarianten. Je kunt de elektrische 308 krijgen als vijfdeurs hatchback of als stationwagon, genaamd e-308 SW. Daarmee is Peugeot een van de eerste fabrikanten met een elektrische stationwagon. MG was ietsje eerder, maar waar de carrosserievariant van de MG 5 Electric aansluit op de Europese consument, geldt dat toch niet helemaal voor de rest van de auto. Dat is bij de e-308 wel anders. Die auto is bijna in zijn geheel gericht op de Europese automobilist.
Motor Peugeot e-308
Het is een beschaafde auto qua vermogen, er is 156 pk (115 kW) en 300 Nm aanwezig. Op een volle accu haal je 400 km. Een 11 kW boordlader is standaard voor ’s nachts laden (of op kantoor). Snelladen is mogelijk tot 100 Kw. Van 20 naar 80 procent laden is mogelijk in een klein halfuurtje. Dat zijn absoluut geen hoogstaande waarden anno 2022 of 2023. Er zijn veel auto’s die sneller laden, meer vermogen hebben of verder op een accu komen.
Dat is waarschijnlijk een bewuste keuze van Stellantis (het concern waartoe Peugeot behoort). Met de relatief kleine accupakketten blijft het gewicht redelijk laag, waardoor je ook geen enorme motor nodig hebt. Dat niet alleen, grote accupakketten zijn heel erg duur en prijs is in het C-segment zeker van belang. Daarbij mikt Peugeot niet op de early adopter die zijn Tesla wil inruilen voor het nieuwste van het nieuwste. De Peugeot e-308 is voor mensen die daadwerkelijk uit een gewone C-segment hatchback (of stationwagon dus) komen en op zoek zijn naar een volgende C-segment auto die toevalligerwijs ook geheel elektrisch is.
Concurrentie
Overigens is de Peugeot 308 niet uniek, want de technisch identieke Opel Astra komt er ook als Astra-e en Astra-e Stationwagon. Deze modellen van Opel krijgen dezelfde elektrische aandrijflijnen. Wel is het koetswerk compleet afwijkend en is het interieur ook anders. Dat is overigens ook het geval met de Opel Corsa en Peugeot 208, die beide door Stellantis gebouwd en verkocht worden en gebruik maken van dezelfde techniek.
Verder is de concurrentie nog niet dik gezaaid in het C-segment. In veel gevallen zijn de meeste auto’s die qua prijs gelijk zijn cross-over-versies van B-segment auto’s. Denk aan de Citroën ë-C4. De Volkswagen ID.3 en Cupra Born zijn officieel C-segment auto’s, maar wel vanaf de ventieldopjes ontwikkeld als EV. De MG 5 is uiteraard een concurrent voor de Peugeot e-308 SW. De Renault Mégane E-Tech Electric is ook een halve cross-over. De Nissan Leaf is een vijfdeurs C-segment hatchback die gek genoeg de meest directe concurrent is voor de hatchback-versie van de Peugeot e-308.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot e-308.