De Citroën ë-C4 is de salonfähige EV.
Als er één merk altijd zijn eigen gang is gegaan, dan is het Citroën wel. Het Franse merk weet keer op keer te verbazen met de meest verrassende modellen die daadwerkelijk de autowereld hebben veranderd. Denk aan de Citroën Traction Avant, de Citroën DS en de Citroën 2CV. Maar daar houdt niet op. Alle grote sedans van Citroën (CX, XM, C6) zijn uitermate anders, bijzonder, karaktervol en typisch Citroën.
Dat kunnen ze ook bij kleine auto’s. De Citroën C2 en C3 waren beide B-segment hatchbacks, maar compleet op hun eigen manier. Er is echter één marktsegment waar Citroën lastig succesvol kan zijn met een bijzonder model: het C-segment. Deze klasse wordt druk bevolkt met Franse collega’s als de Renault Mégane en Peugeot 308, om maar te zwijgen van de Duitse Opel Astra, Ford Focus en Volkswagen Golf.
Inhoudsopgave
Typische Citroëns
De Citroën ZX was veel te behoudend voor een Citroën. De Citroën Xsara was al een stuk beter. Charmant en gracieus, maar niet echt spannend. En ook misschien een tikkie saai. Citroën pareerde dat met de C4, die in driedeurs-vorm zeer bijzonder gevormd was, waardoor de vijfdeurs veel behoudender leek, maar dat eigenlijk niet was. De Citroën Xsara was bij introductie nog een veel verkochte auto in Nederland. In het eerste volle jaar werden er meer dan 7.300 verkocht. Het tweede volle jaar alsnog 6.100 stuks.
Met de C4 ging het niet echt beter. Integendeel. Ondanks dat er twee generaties C4 zijn tegen één Xsara (over een langere periode), was de Xsara aanzienlijk populairder in Nederland. Die tweede generatie C4 kon daar niets aan veranderen. Integendeel. Citroën koos weer voor een behoudende styling, maar het leek alsof niemand door het dat er een nieuwe C4 in de showrooms stond. Nu is de markt constant aan het veranderen en is een C-segment hatchback niet altijd het gegarandeerde succes dat het ooit was.
Cactus
Een merk dat dat heel erg vroeg inzag, was Nissan. De Japanners zagen in dat de traditionele C-segment (Almera) en D-segment (Primera) modellen telkens minder in trek waren. Hun oplossing? Een cross-over om dat stukje markt te bedienen. In feite is precies dat wat Citroën heeft gedaan met de C4 en ë-C4. Citroën zag ook dat de excentrieke C4 Cactus het beter deed dan de gewone C4. De Cactus was een soort basic cross-over waarbij functionaliteit voorop staat. De C4 en ë-C4 zijn compleet tegenovergestelde.
Gek genoeg doet het concept denken aan de auto die het minste lijkt op waar Citroën voor staat: de BMW X6. Natuurlijk, de Citroen ë-C4 is een paar maten kleiner. Maar beide zijn hoge cross-overs met vier deuren én een ‘coupé-achtige’ daklijn. De Citroën ë-C4 staat net als de C4 op het CMP-platform van PSA. Dit is een zeer modern modulair platform waarbij er gebruik gemaakt kan worden van benzine-, diesel- en elektromotoren. Ook een combinatie van die elektra en benzine is mogelijk. Voor de context, de huidige Citroën C5 Aircross en Peugeot 3008 staan nog op het EMP2-platform.
Citroën ë-C4
De Citroen ë-C4 is verreweg de grootste en meest ambitieuze auto die op het CMP-platform staat. Om een idee te krijgen van de formaten: de C4 is 4,36 meter lang, 1,80 meter breed en 1,52 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,67 meter. Keurige C-segment-waarden. Het exterieur is zeer bijzonder. Het concept komt weliswaar erg ‘geleend’ over, maar de invulling is dat absoluut niet. Het is een bijzonder eigenwijs vormgegeven apparaat.
De C4 is leverbaar met diverse benzinemotoren en zelfs twee diesels. De elektrische modellen zijn echter wellicht het meest interessant. Alle elektrische Citroëns C4 worden aangeduid als Citroën ë-C4. De elektromotor is een bekende, want het is de zelfde 100 kW sterke unit die we ook vinden in de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e, die ook op het CMP-platform staan. Naast 100 kW (136 pk) levert de motor een aangename 260 Nm, direct in de lage toeren.
Topsnelheid Citroën ë-C4
Daarmee moet je lekker vlotjes door stadsverkeer kunnen rijden. De absolute cijfers zijn adequaat, niet indrukwekkend. Van 0-100 km/u sprinten, duurt namelijk 9,7 seconden. De topsnelheid is 150 km/u. Vanwege de begrenzer gaat de ë-C4 niet harder. Logisch, op hogere snelheid is er dermate veel vermogen (en energie) nodig, dat de accu in no time leeg is.
De motor wordt voorzien van stroom door een accupakket van 50 kWh. Bij normaal gebruik moet de Citroën ë-C4 op een volle accu zo’n 350 km kunnen halen volgens de WLTP. Het is mogelijk oude accu vol te laden met een 100 kW snellader. Deze kun je van bijna leeg naar 80% laden in een halfuurtje.
Citroën ë-C4 X
De Citroën ë-C4, maar dan de sedanvorm, wordt geïntroduceerd in 2022. De Franse autofabrikant plakt er de naam X achter. De Citroën ë-C4 X moet het silhouet van een fastback hebben, de uitstraling van een SUV en de ruimtelijkheid van een vierdeurs auto. De ruimte in de kofferbak bedraagt 510 liter. De Citroën ë-C4 X is precies 24 centimeter langer in vergelijking met de gewone ë-C4.
De ë-C4 X is technisch identiek aan de normale ë-C4, met hetzelfde accupakket en dezelfde elektromotor. De ë-C4 X is wel een fractie sneller en komt iets verder op een accu (360 km). Dat is te danken aan de betere stroomlijn.
Update
In 2023 krijgt de aandrijflijn een update, waarbij de Citroën ë-C4 een grotere accu krijgt. Het verschil is niet enorm (54 kWh in plaats van 50 kWh), maar de range gaat er toch aardig op vooruit. Je kunt nu 421 km ver komen, volgens de WLTP-cijfers. Daarbij krijgt de ë-C4 ook wat meer vermogen. De elektromotor levert nu 156 pk, in plaats van 136 pk.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Citroën ë-C4.