• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Zoe

Renault Zoe

De Renault Zoe is de eerste echte realistische elektrische B-segment auto.

Voor heel veel fabrikanten is het een heel lastige beslissing geweest en is het voor sommigen nog steeds: wanneer ga je over op het bouwen van elektrische auto’s? Ondanks dat het een ‘hot topic’ is, vallen de verkoopcijfers nog steeds in het niet bij die van reguliere auto’s. Daarbij zijn elektrische auto’s vele malen duurder om te ontwikkelen. Dat zijn dan ook meteen de hoofdredenen waarom er best veel fabrikanten nog geen serieuze elektrische auto in de showrooms hebben staan.

Inhoudsopgave

  • Renault Zoe City Car Concept
  • Renault Zoe Z.E. Concept
  • Renault Zoe Preview Concept
  • Bloedserieus
  • Vergelijking met Clio
  • Prestaties
  • Lease
  • Drie series
  • Facelift

Renault Zoe City Car Concept

Met Renault is dat een ander verhaal. De Fransen hebben namelijk al jaren een raszuivere elektrische supermini in de folders staan. De Renault Zoe was al gelang tijd een idee waarmee ze bij Renault bezig waren. In het voorjaar van 2005 konden we al voor het eerst kennismaken met de Renault Zoe City Car Concept. Een compact wagentje van nog geen 3,50 meter lang. Deze auto was voorzien van een benzinemotor (1.200 cc) en een compleet andere styling. Zie het meer als een autootje voor naast de Twingo.

Renault Zoe Z.E. Concept

De tweede concept was de Renault Zoe Z.E. Concept. Deze werd onthuld op de IAA in 2009. Ditmaal was het wél een elektrische auto en een relatief compacte bovendien. Het was alleen vooraal heel erg een concept, zonder echt concrete aanwijzingen voor een productie auto. Wel bijzonder was het zonnedak waarmee de elektromotor voorzien kon worden van energie.

Renault Zoe

Renault Zoe Preview Concept

Daarom was het een beetje lastig om voor te stellen wat Renault aan het einde van 2010 bedoelde met de Renault Zoe Preview Concept. De auto leek op een soort moderne Clio, maar nog altijd behoorlijk futuristisch. Het concept car gehalte werd verhoogd door de grote wielen, het witte interieur, het dashboard, de witte achterlichten en het ontbreken van deurhendels, bijvoorbeeld.

Renault Zoe

Bloedserieus

Toch was Renault bloedserieus. Het duurde alleen wel even voordat de ‘Zoe Preview Concept’ evolueerde naar een productiemodel. In 2012 was het eindelijk zover. In maart van dat jaar haalde Renault het doek van de Renault Zoe Z.E., waarbij Z.E. staat voor Zero Emissions. Geen elektrische motor in de bestaande Clio, maar de Zoe werd een op zichzelf staan model dat ietsjes groter is dan de Clio. Qua lengte scheelt het slechts 2 centimeter (de Zoe is 4,08 meter) en de breedte is identiek (1,73 meter). Het is de hoogte waarin de Zoe afwijkt, die is met 1,56 meter 8 centimeter hoger.

Vergelijking met Clio

De vergelijking met de Renault Clio kan sowieso vaker gemaakt gaan worden. De vierde generatie wordt namelijk in 2012 op de markt gebracht. De Zoe ook, zij het dat de elektrische stadsrakker pas begin 2013 naar Nederland komt. Beide zijn vijfdeurs hatchbacks in het B-segment. De prijs van de Zoe in standaard trim is dik 6 mille hoger, maar daar krijg je een ‘automaat’ voor terug. In de Zoe hoeft namelijk niet geschakeld te worden.

Renault Zoe

Prestaties

Qua prestaties liggen de twee niet ver uit elkaar. De basis Clio (0,9 TCe met 90 pk) gaat in 13 seconden naar de 100 km/u, de Zoe heeft 13,5 tel nodig. Het belangrijkste bij de Zoe is natuurlijk de actieradius en hoelang het duurt om de boel weer op te laden. Zeker in de vroege exemplaren van de Zoe is dat niet al te best gesteld. De 22 kWh batterij heeft een beperkte capaciteit. Over die accu gesproken, Renault heeft een wat aparte constructie voor de Zoe-accu bedacht.

Lease

De accu wordt namelijk gehuurd c.q. geleased van Renault. Dit betekent dat als de accu onder de 75% capaciteit komt, dat de accu vervangen wordt op kosten van Renault. Daar betaal je echter dan wel een bedragje per maand voor. Afhankelijk van de kilometers moet je uitrekenen of het een handige optie is. In sommige gevallen was het overigens mogelijk om de accu te kopen, dus let hier op bij aanschaf van een occasion.

Drie series

Met de tijd werd de Renault Zoe wel een stuk beter. De auto valt in te delen in drie series. De eerste was van 2013 tot 2016 leverbaar. Daarna kwam er een Zoe met iets verbeterde motor en accu’s. Er was een versie met 90 pk (R90) en later eentje met 110 pk (R110). De 90 pk versie is aan een 22 kWh accupakket gemonteerd, de R110 heeft een 41 kW accupakket. In beide gevallen is de actieradius flink toegenomen.

Renault Zoe

Facelift

De Zoe wordt in 2019 andermaal verbeterd. Ditmaal krijgt de auto ook echt een facelift met nieuwe bumpers, wielen, kleuren en bekledingen. Sowieso, het interieur krijgt een heel welkome update. De Renault Zoe is luxer en heeft meer klasse. De R90 is komen te vervallen. Er is een R110 en R135. Die laatste heeft een 52 kWh batterij waarmee je bijna 400 km op een lading kunt halen.

Renault Zoe 2019-2024 occasion aankoopadvies
21 november 2024

Lees meer

Deze Renault Zoe levert Dordrecht tonnen op
6 november 2024
Deze Renault Zoe levert Dordrecht tonnen op

Lees meer

Een elektrische auto voor minder dan €35k: dit zijn je opties
9 oktober 2023

Lees meer

Nieuw jaar, nieuwe pot geld! Welke EV occasion moet je kopen?
31 december 2022

Lees meer

EV als tweede auto, is dat wat? Autoblog Advies!
8 oktober 2022
EV als tweede auto

Lees meer

Wanbetalers kunnen gewoon doorrijden met hun Renault
30 december 2021
Renault wanbetalers

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North