De Volkswagen ID.4 is de medium elektrische cross-over van de Wolfsburgers.
Volkswagen is een van de merken die versneld de elektrificatie van de modellen heeft ingezet. Dat komt mede door dieselgate. Voor lange tijd was Volkswagen van mening dat juist de TDI-motoren uitstekend waren als milieubewuste keuze. TDI’s waren erg zuinig en schoon. Dat laatste bleek nogal tegen te vallen met als resultaat dat de hele wereld op zijn kop stond. Men nam afscheid van oudgedienden als Martin Winterkorn om een nieuwe richting in te slaan onder leiding van Herbert Diess.
De auto die het nieuwe elektrische tijdperk van Volkswagen inluidde was de ID.3. Deze C-segment hatchback is de derde belangrijke Volkswagen na de Kever en de Golf. Naast de auto is het platform ook erg belangrijk: een compleet nieuw MEB-platform. Er waren al eerder elektrische Volkswagens, zoals de e-Up en e-Golf, maar dat zijn omgebouwde auto’s die van origine zijn ontworpen voor een ander type aandrijflijn.
Inhoudsopgave
ID. Crozz Concept
In 2017 zagen we het eerste teken van leven van de ID.4, in de vorm van de ID. Crozz concept. De auto maakte zijn debuut op de Shanghai Motor Show. Een ‘vierdeurs SUV coupé’ voor de oudere jongere met een dynamische levensstijl. De ID. Crozz werd gevolgd door de ID. Crozz II, die op de IAA in Frankfurt debuteerde.
Het productiemodel wordt uiteindelijk ID.4 gedoopt. De basis voor de ID.4 is in principe hetzelfde MEB-platform als dat van de ID.3. Dit is een compleet elektrische platform (Modularer E-Antriebs Baukasten). Er zijn twee soorten van het MEB-platform. Eentje voor personenwagens en eentje voor bedrijfswagens, geschikt voor een hoog laadvolume. Dat wil overigens niet zeggen dat het MEB-platform exact gelijk is voor elke auto. De M van Modulair betekent dat het qua breedte, lengte en wielbasis aangepast kan worden.
Afmetingen Volkswagen ID.4
Over afmetingen gesproken: de ID.4 is 4,59 meter lang, 1,85 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,77 meter. Het voordeel van een elektrische auto is dat de ontwerpers veel meer ruimte hebben om mee te werken. Dus de ID.4 is een enorm ruime auto, ondanks het feit dat ‘ie nauwelijks groter is dan een Tiguan.
De ID.4 gaat in oktober van 2020 in productie. Het was nog eventjes hopen op een lading exemplaren die voor de jaarwisseling zouden arriveren. Elk jaar worden de bijtellingsvoorwaarden aangepast en in principe kun je altijd beter een auto in december scoren dan een maand later. Volkswagen weet uiteindelijk dik 2.400 exemplaren in het eerste jaar te slijten. Om zo snel te kunnen leveren, zijn er maar twee modellen waaruit de klant kan kiezen, de 1st en de 1st Max.
Leveringsprogramma Volkswagen ID.4
In 2021 komt het ’echte’ ID.4-programma. Er zijn twee accupakketten en vier motoropties. De eerste is de ID.4 met 148 pk motor en 52 kWh-batterij. Een snelle auto is het niet. Deze versie heeft 10,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en een (begrensde) topsnelheid van 160 km/u. Op een volle accu haalt deze uitvoering 344 km. Die actieradius staat ook genoteerd voor de versie met 170 pk en 310 Nm. Deze is wel een stukje vlotter: 9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is identiek.
Dan is er ook een ID.4 met 77 kWh-accupakket. Deze krijg automatisch van Volkswagen een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor mee. Qua prestaties is de ID.4 met 204 pk nauwelijks sneller: 8,5 seconden naar de 100 km/u. Dat accupakket weegt dik 150 kilogram extra. Ook hier is de topsnelheid begrensd op 160 km/u. Al deze ID.4’s hebben de elektromotor op de achteras en dus achterwielaandrijving.
Het sportieve topmodel: de GTX
Vierwielaandrijving is mogelijk op het sportieve topmodel, de ID.4 GTX. GTX is een badge die Volkswagen vroeger gebruikte voor snellere uitvoeringen en heeft afgestoft. De sportieve versies met benzinemotor heten GTI, de sportieve versies met dieselmotor heten GTD, de sportieve versies met plug-in hybride-aandrijving krijgen de GTE-badge mee. Met de GTX is er nu er ook een badge voor de sportieve versies met elektrische motoren.
De ID.4 GTX heeft vierwielaandrijving. Naast de motor op de achteras die de achterwielen aandrijft, is er ook een motor op de vooras die voorwielen aandrijft. Gezamenlijk leveren deze 299 pk en 460 Nm. Aanzienlijk meer dan de Skoda Enyaq iV RS tot zijn beschikking heeft. De prestaties zijn meer dan in orde. Van 0 tot 100 km/u sprinten duurt namelijk slechts 6,2 seconden. Het is ook de enige ID.4 die niet op 160 km/u is begrensd, maar op 180 km/u.
Wel gaat het een beetje ten koste van de actieradius. De 204 pk-versie met 77 kWh-accupakket haalt namelijk 501 km op een accu en de GTX maar 482 km volgens de WLTP.
In commercieel opzicht is de ID.4 zeer geslaagd in Nederland. Zoals vermeld verkocht de importeur dik 2.400 stuks in 2020. In 2021 waren dat ruim 4.200 exemplaren. Dat is nog niet zoveel als er van de ID.3 zijn verkocht, maar in markten buiten Europa is de ID.4 cross-over aanzienlijk populairder dan de ID.3 hatchback.
Volkswagen ID.4 Pure
In navolging van de Volkswagen ID.3 Pure, komt het merk in het begin van 2023 met de ID.4 Pure. Oneerbiedig gezegd een uitgeklede versie op de ID.4. In Nederland geniet de ID.4 het grote voordeel dat deze variant in aanmerking komt voor SEPP subsidie. De overige varianten van de ID.4 zijn daar te duur voor.
De Volkswagen ID.4 Pure is uitgerust met een 52 kWh groot accupakket. Daarmee geniet de elektrische auto een actieradius van 361 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Het is met dit accupakket mogelijk om maximaal 135 kW te snelladen.
Op een ID.4 Pure zitten, ondanks dat het een instapper betreft, toch allerlei prima zaken. 18 inch lichtmetalen velgen, touchscreen, airco, adaptieve cruise control, lane assist en parkeersensoren voor en achter zitten er allemaal op.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen ID.4.