Elektrisch, premium én een cross-over. De Lexus UX300e voldoet helemaal aan de automobiele mode.
Met Lexus heeft Toyota een enorm goede zet gedaan. In de jaren ’70 en ’80 waren Japanse fabrikanten heel erg ambitieus. Aanvankelijk werden Europese en Amerikaanse auto’s qua design nagetekend. Deze werden voorzien van eigen techniek, rijke uitrusting en een aantrekkelijk prijskaartje. Maar de Japanse merken kregen meer en meer zelfvertrouwen. Zelfs dermate veel dat Lexus in de jaren ’80 het plan bedacht om bij Mercedes aan de stoelpoten te zagen. Iets dat wonderwel goed lukte.
Inhoudsopgave
Bescheiden rol
Met name in de Verenigde Staten sloeg Lexus enorm goed aan met modellen als de ES, GS en LS. Later kwamen er coupés (SC), SUV’s (LX) en cross-overs (RX) bij. In Europa spelen de luxe Japanners een veel bescheidener rol. Op ons continent zijn de wensen qua auto’s vaak net even wat anders. Lexussen waren vaak uitgerust met grote motoren, terwijl wij in Europa graag kleinere motoren wensen. In Nederland al helemaal.
Hybrides
De hybrides zijn al een stapje in de goede richting. De CT200h was zelfs eventjes een enorme hit onder luxe leasend Nederland. De gehele plug-in fase slaan ze over bij Lexus. Ze gaan meteen door voor elektrisch. Dat doen ze met de Lexus UX300e. Een vrij cryptische naam voor wat potentieel een enorm populaire auto kan worden.
Lexus UX300e
De Lexus UX300e vinkt namelijk alle hokjes aan om een gigantisch te succes te zijn. Het is ten eerste een heuse cross-over. De auto is gebaseerd op de Lexus UX, een compacte cross-over met van net geen viereneenhalve meter lang, 1,84 meter breed en 1,54 meter hoog. De wielbasis is 2,64 meter lang. Het is dus geen grote auto. De UX staat op het TNGA-platform en dan daar de C-variant van, die de Lexus UX deelt met de Toyota CH-R en de Corolla Cross. In Nederland was de kleine Japanse cross-over alleen te verkrijgen als UX300h, met 2 liter Atkinson Cycle-viercilinder en elektromotor.
Geheel elektrisch
De UX300e is geheel elektrisch. Sterker nog, het is de eerste geheel elektrische auto van Lexus én Toyota. Om dat te onderstrepen heet de auto in Nederland Lexus UX300e Electric. De elektromotor is goed voor 204 pk aan vermogen en 300 Nm aan koppel. Dat is 18 pk en 110 Nm meer dan de UX hybride. Zoals wel vaker is de topsnelheid lager bij de elektrische versie en ook bij de UX is dat het geval: 160 km/u. Maar met een sprinttijd naar de 100 km/u vanuit stilstand in 7,5 tellen is de auto gewoon lekker vlot.
Hoog gewicht
Mocht je je afvragen waarom zo’n kleine auto met 204 pk niet harder gaat: kijk even naar het gewicht. Dat is met 1.850 kilogram bijzonder hoog. De al niet lichte hybride-variant van de UX zit op iets meer dan 1.500 en de Toyota CH-R met 1.2 benzine op zo’n 1.200 kilogram. Dat extra gewicht komt op conto van de accu’s. Deze wegen erg veel, maar geven de auto ook een acceptabele range.
Actieradius Lexus UX300e
Het lithium-ion accupakket is namelijk 54,3 kWh. Voor het type auto vrij veel. Daardoor is de actieradius van de Lexus UX300e 299 km volgens de WLTP. In sommige publicaties staat 400 km, maar dat is de NEDC-opgave die in het echt bijna niet te realiseren is, of je moet je als mobiele chicane over de snelweg willen voortbewegen.
Het prijsverschil met de hybride versie valt heel erg mee. In een vergelijkbare uitvoering scheelt het zo’n 7.000 euro. De elektrische versie heeft dan het voordeel van geen wegenbelasting, lage bijtelling, goedkopere brandstof, een efficiëntere aandrijflijn en de mogelijkheid om thuis te laden. Daarnaast is de elektrische UX ook nog eens sneller en uiteraard veel stiller.
Bagageruimte
Nu we de UX300e met de UX300h aan het vergelijken zijn: de elektrische variant heeft opmerkelijk genoeg méér bagageruimte. De accu’s zitten onderin het chassis gemonteerd en een elektromotor is natuurlijk veel kleiner dan een verbrandingsmotor.
Uitvoeringen Lexus UX300e
De Lexus UX300e is leverbaar in vier uitvoeringen. Dat is aanzienlijk minder dan bij de hybride variant. Er is een naamloze instapper, een ‘Business’, ‘Luxury’ en ‘Executive’. De Business herken je aan de aluminium dakrails, LED-mistlampen, achteruitrijcamera en regensensor die de basisvariant niet heeft. De Luxury heeft nog veel meer, maar kost ook vijf mille meer dan de Business. Dan heb je wel leer, stoelverwarming én -ventilatie, stuurwielverwarming, parkeersensoren, privacy glass en draadloze oplaad-functie voor de smartphone.
De topper is de UX300e Executive. Deze heeft 18” wielen, een head-up display, premium navigatiesysteem, Mark Levinson-stereo en Triple LED-koplampen. In tegenstelling tot veel Europese merken ben je zeer beperkt qua opties, dus je kan niet de instapper bestellen met het de Mark Levinson-stereo als optie. Andersom geldt dat ook: wil je die uitstekend klinkende Mark Levinson- stereo, dan moet je zoeken naar de Executive.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus UX300e.