De Tesla Model 3 is de populairste elektrische auto tot op heden.
In Nederland zijn we gewend om veel belasting te betalen. Op alles. Als het op autorijden aankomt al helemaal. Denk aan motorrijtuigenbelasting, BPM, accijnzen en alle BTW. Het is bewezen dat het werkt: mensen kopen de autop’s toch wel en rijden hun kilometers. Op een gegeven moment zag de overheid in dat ze met fiscale voordelen het volk konden bewegen naar bepaalde (milieuvriendelijkere) auto’s.
Inhoudsopgave
Extreem populair
Zo zijn er diverse auto’s die in Nederland extreem populair geweest zijn. Denk aan de Volkswagen Polo Bluemotion, Volvo V60 D6 PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo XC90 T8. Maar de grootste impact komt op naam te staan van de Tesla Model 3. Zelden werd er een auto zo massaal blind gekocht vlak voordat het nieuwe jaar begon.
Model S
Tesla was zeker geen nieuwe fabrikant meer voor ons Nederlanders. De Model S is al leverbaar vanaf 2013 en de Model X van 2016. Beide modellen kenden hun eigen fanschare en waren relatief gezien populair. Maar Die twee modellen waren nog erg prijzig destijds en ondanks dat er veel fiscale voordelen aan kleefden, was het niet goedkoop. Met de Model 3 moest alles gaan veranderen.
S E X Y
Aanvankelijk was het de bedoeling om de auto Tesla Model E te noemen. Er was al een Model S en X en de Y was de volgende, waardoor je SEXY zou krijgen. Echter, Ford gooide roet in het eten, want de naam Model E is van hen. Daarom werd er gekozen voor Model 3. Het is overigens niet het derde model van Tesla, maar het vierde. De Roadster was namelijk de eerste, alhoewel dat een omgekatte Lotus Elise was.
Tesla Model 3
Op zich was de strategie van Tesla erg logisch. Met de Roadster kon Tesla ‘leren’ auto’s bouwen en ontwikkelen. Met die kennis en revenuen werd de Model S ontworpen en ontwikkeld. De omzet die die auto genereerde, maakte de Model X mogelijk en dankzij de Model X waren we in 2017 aanbeland bij de Model 3. Het grote verschil met de andere Tesla’s is de schaalvergroting die plaats zou vinden. De Model 3 moest geen niche product worden, maar een elektrische concurrent in het D-segment. In plaats van een Skoda Superb, Kia Optima of Opel Insignia kon de leaserijder nu kiezen uit een volledig elektrische auto.
Tesla Model 3 naar Nederland
De Tesla Model 3 kwam in Nederland in het voorjaar van 2019 op de markt. De Model 3 is 4,69 meter lang, 1,85 breed en 1,44 meter hoog. Daarmee is de auto wel wat kleiner dan eerder genoemde concurrenten. Wel is de Model 3 relatief ruim, simpelweg omdat de accu’s laaggeplaatst zijn en er geen grote motor en transmissie in verwerkt zitten.
Net als de Model S en X heeft de Model 3 een kofferbak aan de voorzijde, de zogenaamde Frunk. De bagageruimte van 542 liter is bovengemiddeld groot, maar ondanks dat de Model 3 eruit ziet als een hatchback c.q. liftback, is het een sedan. Het achterklepje is bijzonder klein. Het idee erachter is simpel: wil je een praktischere auto, kun je doorsparen voor een Model Y.
Drie modellen
Bij introductie waren er drie modellen. De eerste is de Model 3 Standard Range Plus. Deze is goedkoper dan 50.000 euro, levert 238 pk/375 Nm en heeft een 75 kWh accupakket, waardoor je 415 km volgens de WLTP kunt reizen op één lading. De Model 3 Long Range heeft meer vermogen (286 pk), meer koppel (430 Nm) en haalt 600 km, ook met een 75 kWh accupakket. Deze uitvoering is slechts in de zomer van 2019 geleverd.
Dan zijn er nog twee modellen met vierwielaandrijving. De meest populaire is de Long Range AWD. Deze is voorzien van twee elektromotoren. Eentje op de vooras, eentje op de achteras. In totaal levert deze combinatie 351 pk en 527 Nm. Ook hier is er een 75 kWh batterij, waardoor je 560 km aan actieradius hebt. De prestaties zijn interessant: 0-100 neemt slechts 4,6 seconden in beslag en de topsnelheid is 233 km/u.
Tesla Model 3 Performance
M aar de absolute topper is de Tesla Model 3 Performance. Ook deze heeft hetzelfde 75 kWh pakket, maar ditmaal zijn de motoren sterker. In totaliteit levert de combinatie 462 pk en 639 Nm. De prestaties zijn overweldigend: 0-100 km/u in slechts 3,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Hiermee kan de auto zich gemakkelijk meten met auto’s als de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en BMW M3, bijvoorbeeld. Althans, qua snelheid in een rechte lijn. Ondanks de inspirerende prestaties, valt de range behoorlijk mee: 530 km is nog altijd ver boven hetgeen de concurrentie voor elkaar bokst.
Meer dan een half miljoen
Dat de Tesla Model 3 in de smaak valt, is geen understatement. De eerste exemplaren kwam in 2018, maar dat waren nog geen eens een handjevol auto’s. Vanaf februari 2019 begon de levering goed op gang te komen. In totaal werden er bijna 30.000 van verkocht in 10 maanden tijd. Dat is zeer uniek, zeker voor zo’n grote en relatief dure auto. In 2020 zakten de verkopen weer weg, maar nog steeds zijn het prima cijfers, zeker omdat het hele corona-gebeuren de markt op zijn kop heeft gezet. Overigens is de Model 3 niet alleen in de Nederland populair, wereldwijd heeft Tesla er al een half miljoen van verkocht en het ziet er niet naar uit dat de teller binnenkort gaat stoppen. Daarmee is de Model 3 een mijlpaal in de autogeschiedenis.