Alles wat je nodig hebt in een limousine, puur rationeel gezien voldoet de Skoda Superb daar aan.
Het is bijzonder indrukwekkend om te zien wat VW heeft gedaan met Skoda. De Duitsers namen het Tsjechische bedrijf (officieel toen nog Tsjechoslowaaks) in 1990 over. Ze waren met Renault verwikkeld in een strijd om eigenaar te worden van Skoda. Renault had plannen om de R18 te rebadgen als Skoda en aan te bieden als budget aanbieding. Ook de nieuwe Twingo kon daar als Skoda verkocht worden.
Skoda wilde echter dat het merk wel behouden bleef, in plaats van een lapmiddel voor goedkope Renaults. Daarom kreeg Volkswagen de voorkeur voor de overname. De Favoriet werd doorontwikkeld (als Felicia) en er kwam een nieuwe Skoda bij: de Octavia. Maar de kers in de appelmoes was toch wel de Skoda Superb. De Superb was van 1934 tot 1949 al een prestigieuze Skoda (dat toen ook een premium merk was).
Inhoudsopgave
Eerste generatie Skoda Superb (Typ 3U)
De eerste Skoda Superb verscheen in 2002 op de markt. Het was na de Octavia en Fabia de derde nieuwe Skoda onder de vleugels van Volkswagen. Net als die andere twee modellen stonden de auto’s op het platform van een het moederbedrijf. De Skoda Fabia stond op het PQ24-platform (waar de latere Polo en Ibiza ook op kwamen te staan). De Octavia stond op het PQ34-platform (waar de Golf en Leon ook op stonden).
De Superb stond op het PL45-platform. Dat was in feite een Audi platform, met de motor in de lengte in plaats van overdwars. Audi gebruikte het zelf voor de Audi A4. Bijzonder was dat de Superb niet het gewone platform kreeg, maar die van de Chinese Volkswagen Passat, de Passat Lingyu. De Lingyu had een aparte variant van de bodemplaat, namelijk de PL45+. De reden was simpel: in China is beenruimte achterin belangrijker dan alles dus veel auto’s kon je krijgen met lange wielbasis.
In Nederland was de Super verkrijgbaar met bekende motoren van Volkswagen en Audi. De tweeliter achtklepper was niet heel erg spannend, maar de 1.8T met 20 kleppen was een fijn blok. De topversie had een 2.8 V6 met 30 kleppen, bekend uit de Audi A4 en A6. De 2.0 heeft altijd een handbak, de 1.8T of V6 konden met een automaat worden besteld.
L&K
Het gros van de verkopen waren diesels. De Skoda Superb was met twee 1.9 TDI’s leverbaar met naar keuze 100 of 130 pk. Er was zelfs een heuse V6 TDI, goed voor 155 pk. Destijds was een V6 diesel in deze klasse vrij zeldzaam. In 2003 kreeg de motor zelfs 163 pk en in 2005 voegde Skoda de 2.0 TDI met 140 pk aan het gamma toe. De combinatie van zuinige en betrouwbare motoren plus de hoeveelheid ruimte zorgden ervoor dat de Superb een populaire auto werd onder taxibedrijven. De Skoda Superb kreeg in 2006 een vrij subtiele facelift. In technisch opzicht veranderde er niet zoveel. Wel kwamen er veel meer uitrustingsniveau’s bij. De L&K (vernoemd naar de oprichters Vaclav Laurin en Vaclav Klement) is verreweg de leukste: daar zat ongeveer alles op.
Tweede generatie Skoda Superb (3T)
De tweede generatie Skoda Superb stond te trappelen in 2008. Het roer ging in meerdere opzichten helemaal om. Ten eerste was het geen sedan meer. Ondanks de sedan-achtige lijn was de nieuwe Superb een hatchback. Ook kwam er nu (eindelijk) een stationwagon-variant. Het pragmatische imago van Skoda en de praktische eigenschappen een stationwagon laten zich goed combineren. De motor werd niet in lengte geplaatst, maar overdwars. Ook werden de motoren ingrijpend gewijzigd. Ditmaal waren er geen Audi motoren en V6-motoren, maar VW-blokken. De 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI viercilinders waren wel veel moderner dan voorheen. Dat gold ook voor de automaat. Als je geen handbak wenste, kon je opteren voor een DSG-transmissie met dubbele koppeling.
4×4 én VR6
De 1.8 TSI kon geleverd worden als ‘4×4’, een vierwielaandrijvingssysteem met Haldex-koppeling welke ingrijpt als de voorwielen grip verliezen. De dikste variant was de Superb 3.6, met een VR6 motor met 260 pk. Deze heeft standaard DSG en 4×4. Uiteraard was er weer een hele range aan diesels: van een bescheiden 1.6 TDI met 105 pk tot de populaire 2.0 TDI met 140 pk en de krachtige 170 pk sterke diesel. Deze generatie werd in 2013 gefacelift en liep mee tot 2015.
Derde generatie Skoda Superb (3V)
De derde generatie Skoda Superb (3V) leek veel op zijn voorganger, maar was compleet anders. De auto stond nu op het MQB-platform. Het voordeel was dat de Superb nu een stukje lichter was, zonder dat dit ten koste ging van de hoeveelheid ruimte of de rijeigenschappen, integendeel. Wederom waren er een hele range aan TSI en TDI motoren verkrijgbaar.
Skoda Super Sportline 4×4
Een speciale vermelding voor de 2.0 TSI 4×4 Sportline. Dit is niet echt een absoluut topmodel, maar wel een bijzonder leuke uitvoering. Stel, je hebt een gezin met een paar grote kinderen en je moet een rationele keuze maken, dan is dit de gedroomde uitvoering. De Sportline is voorzien van een 2.0 TSI motor met 280 pk en 400 Nm. Standaard heb je een DSG automaat en vierwielaandrijving. De uitrusting is net even wat dikker en met de dikke wielen, zwarte details en dikke sportzetels ziet het er ook iets smakaleijker uit. Deze versie gaat in 5,5 tellen naar de 100 km/u en haalt 250 km/u. Belangrijker is de komst van de ‘iV’ en de facelift, die in 2020 arriveert.