De Tesla Model X is de SUV-versie van de Model S.
Tesla heeft altijd een duidelijke groeistrategie gehad. Hun eerste model was een aangepaste Lotus Elise met afwijkend uiterlijk en elektromotor. Met de Tesla Model S in 2012 moest Tesla een naam voor zichzelf gaan maken. Hiermee vergaarde het merk bekendheid door enorm ver te lopen op hetgeen dat de concurrentie bood.
Sterker nog, zelfs 10 jaar na dato is de Model S nog lang niet verouderd. Een van de d na de Model S was een SUV, de Tesla Model X. De Tesla Model S is van zichzelf behoorlijk praktisch. Er is een grote kofferbak aan de voorzijde, de kofferbak aan de achterkant is bereikbaar via een vijfde deur en eventueel kon je ‘m ook als zevenzitter bestellen.
Inhoudsopgave
Model S
De Tesla Model S is de basis voor de Model X. Het platform en de aandrijflijn zijn min of meer hetzelfde. De auto is net als de Model S ontworpen door Franz von Holzhausen. Het eerste prototype werd onthuld begin januari. Het duurde wel eventjes voordat je er eentje daadwerkelijk kon kopen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat men eind 2013 kon wegrijden in een Tesla Model X, maar ook dat lukte niet. Het zou uiteindelijke tot de herfst van 2015 duren voordat de eerste exemplaren geleverd werden. Een van de redenen daarvoor was, volgens Tesla, de Falcon-doors.
Full Size crossover
De Tesla Model X is al compleet anders dan alle andere auto’s op de markt, maar alsnog werd er besloten dat er falcon-deuren in moesten komen.Hierbij kunnen de achterdeuren naar boven worden geopend. De Tesla Model X is een full-size crossover. De auto is meer dan 5 meter lang en bijna twee meter breed. Omdat de elektromotoren compact zijn en de accu onder de bodem zit, biedt de auto een immense ruimte, ook in vergelijking met concurrenten met een conventionele aandrijflijn.
Introductie Tesla Model X
De auto is in Nederland officieel leverbaar vanaf 2016. Alle Tesla Model X’en zijn uitgerust met vierwielaandrijving. Aanvankelijk was het de bedoeling om een instapper op de markt te brengen met een enkele motor en achterwielaandrijving, maar dat is nooit doorgezet. Bij de Tesla Model S was dit lange tijd wél mogelijk. De goedkoopste Model X, de ‘60D’ kostte mede daardoor bijna 90 mille. Wel had deze een actieradius van meer dan 300 km en kon deze in 6,2 seconden naar de 100 km/u sprinten. Niet verkeerd voor een instapper.
Een stapje hoger stond de sterkere Tesla Model X 75D, met een accu met grotere capaciteit. Hierdoor kon je verder op een accu komen. Dankzij de sterkere motor kon je een hogere topsnelheid halen: 225 km/u in plaats van 210 km/u. De Model X 90D had een 90 kWh-accu én eens sterkere motor. Deze haalde maar liefst 250 km/u en kon in 5 tellen naar de 100 km/u accelereren. De P90D, met de P van performance, was nog sterker en kon in 3,8 tellen naar de 100 km/u sprinten. Dat was echt ongekend voor die klasse en is dat eigenlijk nog steeds. De snelste was de ‘Signature Performance’. Deze kostte meer dan anderhalve ton in euro’s, maar dan kon je in 3,2 seconden sprinten naar de 100 km/u.
Constante aanpassingen en verbeteringen
Tesla heeft de auto constant aangepast en verbeterd. Ondanks dat je dat weliswaar niet kon zien aan het uiterlijk. Zo werd de ‘60D’ al in 2016 gedropt uit het gamma en was de Tesla Model X 75D de instapper. De ‘P90D’ werd in vervangen door een nóg snellere ‘100’. De namen werden wel aangepast naar ‘Standard Range’, ‘Long Range’ en ‘Performance’. Dt gebeurde in 2019. Toen werd het gamma iets overzichtelijker.
De Standard Range kwam 375 km ver (WLTP, geen NEDC meer), de Long Range haalde zelfs 505 km. De snelle versies iets minder ver met 485 km. De Standard Range en Performance werden uit het gamma gehaald enkele maanden later. De Performance werd, heel verwarrend, opgevolgd door een nieuwe Performance. Deze was nóg sneller en kon in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u.
Facelift Tesla Model X
In 2021 wordt de Tesla Model X voor het eerst gefacelift. De verkopen wereldwijd vallen relatief gezien nogal tegen. De Model 3 is bijzonder populair en de Model Y maakt ook een goede start. De duurdere Model S en X hebben hun nut gedund. Ze worden echter nog niet uitgefaseerd. Beide modellen krijgen een vrij ingrijpende facelift. Aan het uiterlijk kun je de modellen herkennen aan de nieuwe bumpers en wielen.
Qua smaakjes maakt Tesla het vrij overzichtelijk. Er is een Tesla Model X Long Range en een ‘Plaid’. De Long Range is alles wat je nodig hebt. Deze haalt dankzij de 95 kWh-accu’s een range van 580 km en kan in minder dan 4 tellen de 0-100 sprint doen. De Plaid is bizar snel en doet die sprint in slechts 2,6 seconden, maar een tiende langzamer dan Bugatti Veyron, bijvoorbeeld. Ondanks dat alle Model X’en veel op elkaar lijken, is de techniek bijna elk jaar voorzien van updates, waardoor de concurrentie qua EV-technologie nog even in het stof blijft bijten.