De pionier op het gebied van de elektrische en moderne automobiel, de Tesla Model S.
Er zijn producten die alles hebben veranderd. Revolutionaire producten dermate vernieuwend en briljant t waren, dat het concept nog altijd toegepast wordt. Je kan denken aan Luxaflex of klik-laminaat. Als het gaat om tech en gadgets is natuurlijk de iPhone van Apple die alles veranderde. Het kan natuurlijk niet anders zijn dat de Tesla Model S de grote pionier is als het gaat om elektrische auto’s of misschien wel auto’s in het algemeen.
Inhoudsopgave
Roadster
De Model S is het tweede model van Tesla. Hun eerste auto was de Tesla Roadster. Deze auto was gebaseerd op het chassis van de Lotus Elise. Sterker nog, in feite was het een elektrische variant van de Elise met een apart koetswerk. Lotus kwam het uitstekend uit, want het Britse merk heeft zo’n beetje altijd in zwaar weer gezeten, financieel gezien. Voor de fabrikant uit het Hethel was een grote order geweldig.
Tesla Model S
Voor Tesla ook, want een sportwagen spreekt enorm tot de verbeelding. Dankzij de opbrengsten van Tesla hun eerste sedan gaan ontwikkelen. Hiervoor werd niet de basis gebruikt van een bestaande auto. De Model S was compleet nieuw en deed alles anders dan alle andere concurrenten, zover je kunt spreken van concurrentie. Qua formaat kwam de auto redelijk overeen met de Audi A7 en Mercedes CLS, qua concept stond de auto dicht tegen de Fisker Karma EVer en Porsche Panamera Hybrid aan. Maar de Model S was geheel elektrisch.
Specs
De grote liftback kwam in 2013 in Nederland op de markt. Er was toen keuze uit drie uitvoeringen, de ’60’. ’85’ en ’85 Performance’. De twee cijfers corresponderen altijd de hoeveelheid kWh van het accupakket. Elektrische auto’s hadden tot voorheen altijd drie enorme nadelen: ze waren traag, laden duurde erg lang en de actieradius was te kort voor een retourtje Bobbejaanland. Tesla rekende daarmee af met de Model S. De Model S 60 ging in 6,5 tellen naar de 100 km/u en haalde 193 km/u. Op een volle accu moest je 345 km kunnen halen volgens de NEDC, dus in het echt alsnog meer dan 200 km, terwijl de meeste EV’s niet voorbij de 100 kwamen.
Performance
De 85 had aanzienlijk meer vermogen (367 pk in totaal) en sprint in 5.9 seconden naar de 100 km/u en haalde 200 km/u. De snelste was de 85 Performance met 422 pk en 600 Nm. Deze accelereerde in 4,6 tellen naar de 100 km/u en kon 212 km/u halen. Dit terwijl de actieradius met 460 km ongekend groot was. Het gaat te ver om alle Model SD-varianten te behandelen, want Tesla voerde constant kleine updates uit. Soms via de garage, soms over-the-air. Deze manier van auto’s bouwen en ontwikkelen is compleet nieuw.
Vierwielaandrijving
In 2015 werd de ’60’ vervangen door de ’70’ en werd de ’85’ een ’90’. Ook kwamen er Tesla’s met vierwielaandrijving. Deze herken je aan de D achter hun naam, wat staat voor Dual Motor. Deze hebben een motor op de voor- én achteras. De dikste was de P90D, met omgerekend 700 pk en 930 Nm. De P90D knalde in 3,3 tellen naar de 100 km/u en haalde een topsnelheid van 250 km/u.
Facelift (2016)
In 2016 werd de grote hatchback gefacelift. Het grootste verschil zat ‘m in de neus. Voorheen had de Model S een zwart front dat bij een normale auto een grill zou zijn. Na de facelift was het front anders qua vorm en in carrosseriekleur uitgevoerd. Naast de constante verbetering op het gebied van de elektromotoren en accupakketten, maakte Tesla ook furore met een zeer minimalistisch dashboard, een enorm scherm waarmee je zo’n beetje alle functies van de auto kunt bedienen.
Autopilot
Over functies gesproken, Tesla maakte ook furore met Autopilot. Ondanks dat de wetgeving in de meeste landen nog lang niet op het niveau van de techniek. Waar de meeste fabrikanten vrij afwachtend te werk gingen, nam Tesla juist het voortouw. In de tussentijd kwamen er meer modellen bij (Model X crossover en Model 3 sedan), maar bleef Tesla de Model S voorzien van updates.
Performance
Sinds 2017 zijn alle Model S’en voorzien van vierwielaandrijving. Ondanks dat er niet zoiets bestaat als een langzame Model S, werd de Performance sneller en sneller. De Model S Performance Ludicrous katapulteert in 2.,6 tellen naar de 100 km/u, bijna sneller dan welke supercar dan ook. Voor wie het niet zo snel hoeft, is er ook een Long Range beschikbaar.
Tesla Model S Plaid
Een nóg snellere versie, de Tesla Model S Plaid met drie motoren, arriveert in 2020. De Model S scoorde altijd uitstekend op dragstrips en heeft zo via YouTube enorme bekendheid vergaard: bijna alle andere auto’s zijn trager dan een Model S. Maar sinds de Porsche Taycan (die qua concept behoorlijk afwijkt, want kleiner en duurder) is Tesla bezig met de Model S Plaid, een extra snelle, dikke en heftige elektrische powersedan.
Dankzij drie elektromotoren, die samen goed zijn voor 1.100 pk, is de Model S Plaid in staat tot duizelingwekkende prestaties. Met een acceleratie van 0-100 km/u in 2,1 seconden is het een van de snelste auto’s ter wereld. Qua acceleratie. De topsnelheid is ook niet kinderachtig, zeker voor een EV. Die ligt op 322 km/u.
Populair in Nederland
De Tesla Model S is in Nederland een relatief populaire auto, zeker als je het afzet ten opzichte van de concurrentie met verbrandingsmotoren of (plug-in) hybride aandrijving. In 2013 werden er al bijna 1.200 stuks verkocht en dat aantal bleef maar groeien tot 2015. In 2016 zakte het ietsje in, mede dankzij de komst van de extra ruime en praktische Model X.
In 2018 beleefde het model zijn absolute topjaar met meer dan 5.600 verkochte exemplaren. Vervolgens zakten de verkopen als een plumpudding in, mede dankzij de komst van de veel goedkopere Model 3. In 2019 werden er iets meer dan 520 stuks aan de man gebracht. Halverwege de zomer van 2020 bleef de teller steken op iets meer dan 80. Desalniettemin is de Model S een auto die zich nog altijd kan meten met de concurrentie. De aandrijflijn is zoveel beter dan dat van de anderen, dat ze de Model S nog 10 jaar ongewijzigd in productie kunnen houden.