De wedergeboorte van de sportieve liftback was eigenlijk een Sportback: de Audi A7 Sportback.
Bij Audi weten ze wel hoe ze een goede sportieve liftback moeten bouwen. Ze doen het alleen niet altijd. Audi begon als een relatief bescheiden luxemerk van VW in de jaren ’60. Hierdoor zijn sportieve Audi’s ook altijd relatief praktisch geweest. Een van de eerste auto’s was de Audi 100 Coupé S, een grote driedeurs fastback. Deze auto combineerde de sportieve lijnen van een coupé met de praktische eigenschappen van een grote hatchback.
Audi 100 Coupé S
De 100 Coupé S was nog echt een driedeurs. De Audi 100 (C2) was er niet als coupé, maar als tweedeurs sedan en later een 100 Avant. Juist die uitvoering is de echte voorvader van de Audi A7 Sportback. Je zou bijna zeggen: een A7 Sportback avant la lettre. Tegenwoordig gebruikt Audi de naam Avant voor stationwagons, maar de eerste 100 Avant was een soort kruising tussen hatchback en Wagon. De 100 Avant (C3) was eveneens een twijfelgevalletje. Zo’n vlak aflopende daklijn was (en is) vrij zeldzaam op een stationwagon.
Sportback Concept
Voor Audi heeft het geen windeieren gelegd, want met de Avant-versies van de 80 en 100 (later A4 en A6) scoorde Audi waanzinnig goed. Sterker nog, het was een typische Audi-niche waar concurrenten BMW en Mercedes tot op de dag vandaag zich op stuk bijten. De Audi Avant zijn sportief, luxe en hebben een premium uitstraling. Tot 2009 doet Audi het enkel met stationwagons. In 2009 lanceert Audi de bovenstaande Sportback Concept.
A7 Sportback
De productieversie van de Sportback Concept arriveert in 2010. Er verandert bijzonder weinig aan het basisconcept. De auto staat op het MLB-platform waar de nog te verschijnen A6 ook op gebouwd ging worden. Dit modulaire platform is specifiek bedoeld voor Audi’s met de de motor in lengte gepositioneerd. De Audi A7 Sportback wordt naamtechnisch tussen de A6 en A8 geplaatst. Het is in principe Audi’s antwoord op de Mercedes CLS. Een groot verschil is dat de CLS een vierdeurs coupé genoemd wordt, maar in feite een lage vierdeurs sedan is, terwijl de A7 beschikt over een enorme vijfde deur.
Louter zescilinders
Bij introductie is de Audi A7 Sportback alleen maar leverbaar met zescilinder motoren. Er is een 2.8 (204 pk) FSI en een 3.0 TFSI (300 pk). Die laatste heeft geen Turbo zoals de T doet suggereren, maar een mechanische compressor. Voor de veelrijders is er een 3.0 TDI met vierwielaandrijving (245 pk), die gekoppeld is aan een S Tronic automaat met dubbele koppeling. Er ook een 3.0 TDI met voorwielaandrijving, en die levert 204 pk via een Multitronic CVT af aan de voorwielen. Goed opletten als je een exemplaar zoekt.
Biturbodiesel
In 2012 komt er nóg een diesel. Wederom een 3.0 TDI, maar dit model is weer anders. De V6 is voorzien van twee turbo’s, waardoor dit blok 313 pk en 650 Nm levert. Deze motor is altijd voorzien van vierwielaandrijving (quattro), maar ditmaal via een achttraps automaat van ZF. In hetzelfde jaar komt Audi met de S7 Sportback. Dit is de extra snelle en sportieve versie, die wordt geleverd met een 4.0 V8 met twee turbo’s, goed voor 450 pk. Uiteraard heeft de S7 Sportback vierwielaandrijving. Een jaar later komt er een nóg snellere versie: de Audi RS7 Sportback.
Onder het mes
De Audi A7 Sportback wordt in 2014 onder het mes genomen. De wijzigingen zijn subtiel, maar absoluut zichtbaar. De koplampen zijn platter, de achterlichten donkerder, en de bumpers zijn aanzienlijk strakker gelijnd. Intussen is de BMW 6 Serie Gran Coupé ook op de markt verschenen om net als de A7 de CLS van repliek te dienen. Waar de 6 Gran Coupé het hogerop zoekt, rondt Audi zijn programma af naar beneden.
Vier cilinders
De 2.8 FSI wordt namelijk vervangen door een 2.0 TFSI. Deze heeft slechts vier cilinders, maar met 252 pk en 370 nm aanzienlijk meer vermogen en koppel. In 2015 zoekt Audi het nog lagerop met de 1.8 TFSI. Bij de 2.0 TFSI heb je kiezen tussen voorwielaandrijving en quattro, bij de 1.8 is quattro niet mogelijk. Als het gaat om diesels, zijn het allemaal 3.0 TDI’s: 190 pk, 218 pk, 272 pk, 320 pk en 326 pk. Die laatste is specifiek voor de A7 Competition, een sportief aangeklede Audi A7.
Tweede generatie Audi A7 Sportback
De tweede generatie Audi A7 neemt het in 2018 over. De auto staat op het MLB Evo-platform. Normaal gesproken groeit een model altijd een klein beetje, maar niet in het geval van de Audi A7. De lengte is op de millimeter identiek. De andere dimensies zijn weliswaar iets afwijkend, maar qua formaat verandert er dus weinig. Ook qua motoren leunt Audi wederom zwaar op de diesels.
Nieuwe naamgeving
De instapper is zelfs een diesel, de ’45 TDI’. Dit is de nieuwe naamgeving van Audi voor de motoren. Het begint bij 30 en loopt tot 60 en geeft op basis daarvan aan hoe hoog de motorisering in de voedselketen staat. Het lijkt aanvankelijk heel verwarrend, maar je moet wat als de meeste motoren een identieke cilinderinhoud hebben. In 2018 is er en benzinemotor te verkrijgen, de ’55 TFSI’, een 3.0 V6 met een turbo, goed voor 354 pk en 500 Nm.
Audi S7 Sportback
Een jaar later komen daar twee viercilinders in de vorm van een 45 TFSI (2.0 met 252 pk) en 40 TDI (2.0 TDI met 204 pk) bij. De zescilinders hebben standaard het befaamde quattro-vierwielaandrijvingssysteem. Bij de vierpitter is het een optie. Er komen twee snelle varianten op de basis van de A7. De eerste is de S7. Deze heeft geen 4.0 V8 op benzine, maar een biturbodiesel met 349 pk en 700 Nm. In feite is dit model de opvolger van de Audi A7 Competition. Buiten de EU is er ook een Audi S7, maar dan met een 2.9 V6 met 440 pk van Porsche. Een stap hoger staat de RS7 Sportback, die op de IAA in Frankfurt in 2019 wordt onthuld. Met 600 pk, 22 inch velgen en optionele topsnelheid van 305 km/u is het enorme bom op wielen.
Audi A7 Sportback plug-in hybride
Relevanter voor Nederland is de A7 55 TFSI e. Het is het ‘e’-tje dat het ‘m doet. Het is een plug-in hybride met een 2.0 benzinemotor en een flinke elektromotor. Het voordeel van dit model is dat de prestaties meer dan in orde zijn, maar de CO2-boete iets minder hoog uitvalt, waardoor de auto in relatieve zin bereikbaar is.
Audi A7 artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A7: