De ideale zakelijk verantwoorde familie auto in een stijlvol pakketje.
Volvo’s hebben een naam hoog te houden als het gaat om zakelijk verantwoorde familiestationwagons. Sterker nog, het zit in DNA. Het archetype Volvo is een zakelijk verantwoorde familieauto. Met een Volvo kun je altijd voor komen rijden, terwijl je jezelf nooit te kort doet. Wat Volvo’s echter niet altijd waren, zijn stijlvol en sportief. Functioneel en praktisch: ja, maar flamboyant: nee.
Inhoudsopgave
Verandering
De Volvo S40 en V40 brachten daar al een beetje verandering in. Dat waren fraai gelijnde modellen, net als hun opvolgers. Maar zo frivool als de V60 in 2010 was ook voor Volvo-klanten nieuw. De auto is namelijk frivoler dan ooit. In principe bouwde Volvo twee auto’s voor een segment. Zowel de V60 als de V70 stonden namelijk op het P3-platform, een platform dat nog stamde uit de Ford-periode van Volvo.
Ford
Op deze basis werden diverse auto’s gebouwd. Denk aan diverse Fords (Mondeo, Galaxy, S-Max), Volvo’s (V70, S80, XC60) en zelfs een Land Rover (Freelander II). Ondanks dat de Volvo V60 in 2010 onthuld is en de eerste exemplaren ook in Nederland geleverd zijn, begon de verkoop pas echt op gang te komen in 2011. Traditiegetrouw was de Volvo V60 te verkrijgen in zeer veel verschillende uitvoeringen en met diverse aandrijflijnen. Op het gebied van benzine waren er de T3 (150 pk), T4 (203 pk), T5 (240 pk) en T6 (306 pk). Dieselen kon met de D3 (150 pk) en D5 (215 pk).
Luxe van de V60
Daarnaast was er keuze uit zeer veel verschillende luxe-niveaus (Kinetic, Momentum, R-Design en Summum) en bij bijna elke motor kun je kiezen tussen een handbak of automaat. De D5 was optioneel te verkrijgen met vierwielaandrijving (AWD), de T6 had dat standaard. In de loop der tijd kwamen er nog meer motoren (D4, T4F) bij evenals een actiemodel (Ocean Race). Bijzonder was de toevoeging van de D6 in 2013, een plug-in hybride. Deze zijn zeer zeldzaam, want de meeste werden pas geleverd ná de facelift.
Facelift V60 2013
Die kwam in 2013. Waarschijnlijk was de V60-neus net even te frivool voor veel potentiële klanten, want de origineel vormgegeven voorzijde werd vervangen door een vrij non-descript front dat prima in lijn stond met de V70 en S80. Prima, maar alle spanning was er weer uitgehaald. Het aantal varianten nam alleen maar toe, waardoor het bijna niet te overzien was welke V60 je nu moest kiezen.
V60 Plug-in hybride
Veel Nederlanders gingen in 2013 voor de V60 D6 PHEV, een plug-in hybride. Deze combineerde een elektrische motor op de achteras met een dikke vijfcilinder diesel op de vooras. Op deze manier was de auto ‘vierwielaangedreven’. In theorie moest de V60 D6 zeer zuinig kunnen rijden volgends de NEDC, waar de auto zeer interessant was voor de leaserijder. Aanvankelijk kon je de D6 alleen krijgen als zeer luxe Summum of sportieve R-Design. Later kwam er een ‘Special Edition’; en Momentum bij. In 2015 werd de D5 Twin Engine eronder gepositioneerd. Deze was iets minder krachtig en was nog wat betaalbaarder.
V60 Polestar
Minder verstandig, maar wel veel leuker waren de V60 Polestars. Polestar begon als raceteam voor Volvo en werd uiteindelijk de huistuner. De S60 en V60 Polestar waren de eerste wapenfeiten. De V60 Polestar was voorzien van een dwarsgeplaatste drieliter zes-in-lijn met 350 pk en 500 Nm. De auto werd op normveel punten aangepast. Het resultaat was geen vlijmscherpe sportstationwagon, maar een zeer capabele allrounder. En een snelle: van 0-100 km/u duurde slechts 5 seconden en de topsnelheid was begrensd op 250 km/u.
Nieuwe Polestar
In 2016 word de V60 Polestar vervangen door een nieuwe V60 Polestar. Deze ziet er exact hetzelfde uit, maar heeft een compleet nieuwe motor. De viercilinder is voorzien van een turbo en compressor. Qua vermogen is de nieuwe motor iets sterker: 367 pk. Het koppel zakt naar 470 Nm. Belangrijker is dat de motor nu gekoppeld is aan een achttraps automaat van Aisin en een stuk zuiniger is dan voorheen. Dat scheelt ook op de BPM boete, waardoor de V60 Polestar geen ton in euro’s kost, maar slechts 75 mille.
Nieuwe V60
Volvo’s kennen traditioneel een langere levenscyclus en dat was met de V60 niet anders. De nieuwe generatie komt pas in 2018. Het nieuwe model is overduidelijk geïnspireerd door de eveneens vrij verse Volvo XC90. Het is nog altijd herkenbaar een Volvo, maar dan aanzienlijk moderner met de kenmerkende Thor-koplampen aan de voorzijde. De hoge achterlichten blijven een herkenbare Volvo-feature. De V60 is louter leverbaar met viercilinder motor. Sterker nog, het zijn allemaal tweeliter viercilinders. De T4 heeft 190 pk, de T5 krijgt 252 pk. De T6 is dezelfde motor, maar dan met turbo én compressor. De T8 heeft diezelfde motor, maar dan met elektrische motor ter assistentie.
Diesels geschrapt
Aanvankelijk wordt de V60 leverbaar met diverse diesels, (D3, D4 en D5), maar deze worden in 2020 geschrapt. In de zomer van 2020 worden alle modellen ook begrensd op 180 km/u. In de tussentijd (2019) heeft Volvo de V60 Cross Country aan het gamma toegevoegd, met een grotere rijhoogte, zwarte jumperdelen en afwijkende uitrusting.