De Mitsubishi Outlander is de meest ironische auto met een Nederlands tintje.
Europese merken waren er laat bij met de hele SUV- en cross-over-rage. In Europa waren stationwagons, hatchbacks en midi-MPV’s de segmenten waar geld verdiend kon worden. Sommige Aziatische merken als Honda (CR-V), Mazda (Tribute) en Toyota (RAV4) hadden al vrij vroeg een ‘softroader’ in de aanbieding. Een relatief compacte doch praktische auto met bodemspeling en de mogelijkheid voor vierwielaandrijving.
Inhoudsopgave
Mitsubishi Airtrek
Mitsubishi deed in 2001 zijn intrede in deze klasse met de Airtrek. Mitsubishi koos ervoor om de auto niet enorm ‘ruig’ te stileren, zoals de Hyundai Santa Fe dat bijvoorbeeld wel was. De Airtrek was bijna een soort hoge stationwagon. Dat was geen verkeerde gedachte, want Subaru had het voorbeeld gegeven met de Forester, die ook een beetje het midden hield tussen een cross-over en stationwagon.
Eerste generatie Mitsubishi Outlander
De Mitsubishi Airtrek kwam in 2003 als Outlander naar Nederland. De instapper was een 2.0 viercilinder met 136 pk, voorwielaandrijving en een handbak. Vierwielaandrijving was mogelijk op de 2.0. Wilde je een automaat, dan moest je dat bestellen op de sterkere 2.4 viercilinder met 160 pk. Deze heeft wel altijd 4WD.
Mitsubishi Outlander Turbo
De leukste was echter de Mitsubishi Outlander 2.0 Turbo. In Japan werd deze versie verkocht als Airtrek Turbo-R. Daar was de auto voorzien van de 4G63-motor uit de Mitsubishi Lancer Evolution. De motor was iets geknepen, maar met 241 pk en 343 Nm is er weinig reden tot klagen.
Vanwege emissie-eisen werd de motor nóg verder geknepen voor de Europese markt. In Nederland leverde de motor 202 pk en 303 Nm. Vierwielaandrijving was uiteraard standaard en schakelen deed je met de standaard vijfbak, een automaat behoorde niet tot de mogelijkheden. Door al dat knijpen van die motor, kwamen de prestaties wel op een lager peil te staan. Van 0-100 km/u sprinten in 7,7 tellen is vlotjes, niet snel. Dezelfde kwalificatie geldt eigenlijk ook voor de topsnelheid: 220 km/u. Een voordeel: de 4G63-motor is zeer goed te kietelen.
Tweede generatie Mitsubishi Outlander
De tweede generatie Mitsubishi Outlander stond al in 2006 klaar. Dat is heel erg snel. De reden daarvoor is logisch: de auto was als Airtrek op de markt gebracht en pas later als Outlander. De auto had maar een paar jaar ‘de kans’. De nieuwe Outlander was aanzienlijk groter en volwassener.
Omdat er toch een behoorlijk verschil was tussen de twee auto’s, werden de twee auto’s zij aan zij in de showrooms gestald. De ‘oude’ Mitsubishi Outlander kreeg de toevoeging ‘Sport’. Alle motoren bleven leverbaar (plus de Turbo!), maar het aantal uitvoeringen was kleiner.
Franse evenknie
De tweede generatie Mitsubishi is een auto met een Nederlands tintje. De auto werd namelijk in Born gebouwd bij VDL NedCar. Eigenlijk moeten we zeggen ‘auto’s’, want de auto werd namelijk ook als Citroën C-Crosser en Peugeot 4007 verkocht. De Franse automerken hadden vol ingezet op MPV’s en hadden de cross-over-boot gemist. Op deze wijze konden ze snel een passende auto in de showrooms neerzetten.
Qua motorenkeuze is het een wirwar van verschillende blokken en fabrikanten. In Nederland was het simpel: je kon kiezen uit een 2.4 GDI benzine of een 2.0 Di-D diesel. De benzine was standaard 2WD, vierwielaandrijving kon je tegen bijbetaling krijgen. De diesel was altijd ‘4WD’. Tevens was er een 2.2 Di-D. Hierdoor lijkt het een ‘familie’ te zijn van diesels, maar de 2.0 met 140 pk en 310 Nm is een unit van Volkswagen (de bekende 2.0 TDI) en de 2.2 met 156 pk en 380 Nm is een PSA-motor.
Beide diesels hebben altijd een handbak. Om het helemaal verwarrend te maken: op sommige markten was er ook een Outlander 1.8 Di-D, wat dan weer een ‘echte’ Mitsubishi-motor is. De tweede generatie Outlander krijgt tweemaal een facelift. Een subtiele in 2008 en een ingrijpende in 2010.
Derde generatie Mitsubishi Outlander
De derde generatie Outlander verscheen in 2012. Het stoere uiterlijk maakte plaats voor een raar gevormd uiterlijk met vreemde neus en achterzijde. Visueel was het een grote achteruitgang. Een groot succes was het aanvankelijk dan ook niet. De 2.0 benzine en 2.2 diesel waren prima, maar niet hoogstaand. Ook werd de auto niet meer in Nederland gemaakt, maar in Japan.
Mitsubishi Outlander PHEV
In 2013 kwam echter de Mitsubishi Outlander PHEV op de markt. Dankzij twee motoren (een elektromotor en benzinemotor) kon de auto de NEDC-test heel gunstig afleggen. Ergo: enorm veel belastingvoordeel in de vorm van geen bijtelling, KIA- en MIA-regeling en vrijstelling van wegenbelasting. Vandaar ook de bijnaam ‘Metsubsidie Outlander’. De Outlander PHEV was een enorme hit. In 2013 werden er meer dan 8.700 van verkocht. In 2014 was het al iets minder, maar met bijna 8.300 exemplaren was er weinig reden tot klagen.
Ondanks dat de voordelen minder waren, werden er in 2015 alsnog meer dan 9.430 Outlanders verkocht. Het gros was uiteraard een PHEV. In 2015 krijgt het model ook een zeer welkome update. Het interieur is minder plastiekerig en het ontwerp is minder lelijk. In 2018 krijgt het model wederom een update, ditmaal wordt de aandrijflijn aangepakt. De benzinemotor is nu een 2.4.
In tijden dat Mitsubishi het erg zwaar heeft, is de Outlander een van hun weinige houvasten. De verkoopcijfers zijn in Nederland niet meer zo extreem, maar met 1.000 tot 2.000 units per jaar doet de auto het in zijn klasse nog niet eens zo heel verkeerd.
Vierde generatie Mitsubishi Outlander
In 2021 arriveert de vierde generatie Mitsubishi Outlander. Die is echter in eerste instantie niet bestemd voor Nederland of de rest van Europa. Het lijkt er namelijk op dat Mitsubishi zich terug wil trekken uit ons continent. De nieuwe Outlander is een stuk opvallender dan zijn voorganger, met name qua neus. De auto staat op hetzelfde platform als Nissan X-Trail (die eerder in de VS als Rogue werd geïntroduceerd).
Uiteraard is er weer een Outlander PHEV, die dit keer goed is voor een elektrisch bereik van 87 km. Dat is aanzienlijk meer dan de 45 km van zijn voorganger. In 2023 besluit Mitsubishi om deze auto per 2024 alsnog naar Europa te halen.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mitsubishi Outlander.