De Kia Optima is een middenklasse sedan c.q. stationwagon.
Grote Aziatische auto’s zijn in Europa nooit echt een groot succes geweest. In veel gevallen omdat deze auto’s wereldwijd verkocht moeten worden en bijna nooit aangepast worden aan de smaak van de Europese klanten. Wij Europeanen houden van straf afgeveerde strakke stationwagons met een efficiënte motor, terwijl men in Azië en de VS juist een gezapige sedan met dikke motor wenst. Daarbij moet het op die markten een sedan zijn, terwijl Europeanen vooral te porren zijn voor een stationwagon of een hatchback.
Inhoudsopgave
Kia Optima toont groei van Kia
De groei van Kia als automerk is uitstekend te zien als je kijkt naar de Kia Optima. In Nederland is deze auto geleverd van 2011 tot 2021, maar de Optima is een model dat al vanaf 2000 gebouwd wordt. Sterker nog, alle generaties van de Kia Optima zijn hier gewoon geleverd, zij het onder een andere naam.
1e generatie Optima
De eerste generatie (de ‘MS’) komt in 2000 op de markt. Het is het zustermodel van de Hyundai Sonata. Dat is ook te zien, met name aan de zijkant is duidelijk dat het bijna identieke auto’s zijn. De auto wordt als Kia Magentis in Nederland verkocht als opvolger van de Kia Clarus. Een succes is het absoluut niet. De auto is alleen als sedan verkrijgbaar en met een dikke 2.0 of 2.5 V6 motor. Wel heb je enorm veel waar voor je geld. Echter, deze auto’s schrijven enorm hard af. In 2003 wordt het model gefacelift om in 2006 van de markt te verdwijnen. Grootste verschil: de koplampunits zijn nu tweedelig.
2006: 2e generatie Kia Optima
De tweede generatie Kia Optima (de ‘MG’) is al een hele stap vooruit. De auto komt in 2006 op de markt en is overduidelijk nu ook meer op de Europese markt afgestemd. Dus een veel strakker uiterlijk, waarvoor de Duitse ex-Volkswagen-design Peter Schreyer verantwoordelijk is. Sterker nog, tussen concurrenten als de Mazda 6, Renault Laguna of Opel Vectra valt de Optima (in Europa nog Magentis) niet uit de toon.
Nog een voordeel is dat er nu voor het eerst een dieselmotor leverbaar is. Naast de 2.0 CVVT viercilinder benzinemotor (143 pk) en de 2.7 V6 met automaat (188 pk) is er eindelijk een 2.0 CRDi-dieselmotor met 140 pk en 305 Nm. Je kunt deze motor zelfs bestellen met automaat, iets dat destijds geen vanzelfsprekendheid is.
Geen succes in Nederland
In Nederland wordt het model in 2008 van de markt gehaald wegens een gebrek aan interesse. Op andere markten komt er wel een facelift voor de Kia Optima/Magentis. De neus werd flink opgefrist. Er komen nieuwe platte koplampunits en een nieuwe kenmerkende ‘Tigershark’-grille. In motorische opzicht is er een nieuwe 2.4 met variabele kleptiming.
In 2010 gooien de Zuid-Koreanen alle schroom van zich af met de derde generatie Kia Optima (de ‘TF’-generatie). Deze kwam in in Nederland in 2012 op de markt. Opmerkelijk is dat er nu geen zescilinders meer leverbaar zijn, ook niet in de VS. In Nederland is er keuze uit een 2.0 benzine hybride of een 1.7 diesel. Populair is het model nog niet in ons land, maar zo zeldzaam ongewenst als de eerste Magentis is de Optima gelukkig niet. In 2014 wordt de Kia Optima gefacelift. De neus is nu ietsje strakker en de bijzondere mistlampen verklappen dat je het opgefriste model hebt.
2015: onderhuids veel veranderingen
De vierde generatie Kia Optima komt in 2015 op de markt. Ondanks dat ‘ie vrij veel lijkt op zijn voorganger, is het een wezenlijk andere auto. Deze komt wederom naar Nederland. Deze generatie komt ook naar Nederland. In eerste instantie alleen met de 1.7 dieselmotor. Een jaar later komen er een hoop interessante uitvoeringen bij. Ten eerste is daar de ‘GT-Line’, een iets vlotter aangekleed uitvoeringsniveau met een strakker exterieur en sportiever interieur. Nog sportiever is de ‘GT’. Deze heeft een 2.0 turbomotor met 245 pk. Daarmee is dit een heel rappe Optima. Van 0-100 km/u sprinten duurt 7,4 seconden en de topsnelheid is 240 km/u.
Kia Optima PHEV
Belangrijker is de komst van de Optima PHEV. Uiteraard staat PHEV hier voor plug-in hybrid electric vehicle. Een vrij eenvoudige 2.0 liter viercilinder (Atkinson Cycle) viercilinder levert 154 pk en werkt samen met een 68 pk sterker elektromotor. De accucapaciteit is slechts 9,8 kWh, dus zelfs volgens de nogal optimistische NEDC haal je maar 54 kilometer op een lading.
Ook erg handig is de toevoeging van de Optima SW. Voor het eerst komt er een stationwagon-versie. Die worden in de VS en Azië nauwelijks verkocht, maar kunnen in Europa op voldoende belangstelling rekenen. Zo gaaf als de concept car was, is de Optima SW niet. Echter, het blijft een knappe kar om te zien. In 2018 wordt de Kia Optima gefacelift. De 1.7 diesel wordt vervangen door een exemplaar met 1.6 liter. De Plug-in hybride blijft nog even, de 2.0 GT gaat eruit helaas. In 2020 wordt de Optima uit productie gehaald. De auto wordt als Kia K5 nog wel op andere markten geleverd.
Meer lezen over de KIA Optima
Meer artikelen die eerder op Autoblog verschenen over de KIA Optima vind je hieronder.