Een trekhaak op je elektrische auto. Erg sexy is dit onderwerp niet, maar voor heel veel mensen wel relevant. Er zijn immers genoeg mensen die een fietsendrager mee willen nemen, of zelfs een caravan. Maar kan dat allemaal wel met een elektrische auto?
Als je kijkt naar de specificaties van een elektrische auto, zijn ze vaak heel geschikt om een caravan te kunnen trekken. Je hebt doorgaans namelijk veel koppel dat bovendien meteen beschikbaar is. En ze zijn ook vaak met vierwielaandrijving te krijgen. Perfect voor het trekken van een sleurhut. Dan moet er wel een trekhaak aanwezig zijn. Dat is bij elektrische auto’s lang niet altijd het geval. Gelukkig neemt het aantal elektrische auto’s met een trekhaak in een rap tempo toe.
Inhoudsopgave
Geen trekhaak bij EV’s
Het ontbreken van een trekhaak is iets dat je vaker ziet bij de onderkant van de EV-markt. De Peugeot e-208 heeft bijvoorbeeld geen trekhaak, terwijl de reguliere 208 die wél heeft. Maar waarom ontbreekt zo’n trekhaak eigenlijk bij EV’s?
Dit heeft onder meer te maken met de actieradius. Een trekhaak wordt immers vooral gebruikt voor langere afstanden: om de fiets en/of caravan mee te nemen op vakantie, bijvoorbeeld. De e-208 heeft een WLTP-actieradius van 340 kilometer. Voor dit segment is dat prima, maar je hebt niet enorm veel buffer. Als je er daar een caravan achter gaat hangen, verdwijnen de kilometers als sneeuw voor de zon.
Een caravan is om te beginnen niet het meest aerodynamische object. Ja, de voorkant is vaak schuin, maar het blijft een baksteen die je achter je meetrekt. Bovendien moet de auto een hoop extra gewicht meesleuren. Er zijn lichte caravans zoals de Knaus Travelino met 750 kg, maar een model met twee assen kan ruim het dubbele wegen. Dat vergt behoorlijk veel van de elektromotor.
Met een caravan kan de actieradius dus ernstig beperkt worden. En dat is juist wat je níet wilt op vakantie, waarbij laadstations vaak een stuk dunner bezaaid kunnen zijn dan in Nederland.
En de fietsendrager dan?
Niet iedereen gebruikt een trekhaak om een caravan te trekken. Misschien wil je gewoon alleen een fietsendrager achterop monteren. Dat zou toch geen al te grote problemen moeten vormen met de range?
Dat klopt, maar er zijn nog meer redenen om geen trekhaak te installeren. Zo zit de accu in de weg en bestaat het risico dat de trekhaak de accu doorboort bij een aanrijding. Wat ook een rol speelt: als de trekhaak alleen voor een fietsendrager gebruikt kan worden is er wellicht weinig animo voor. In dat geval is het voor een fabrikant minder interessant om een trekhaak aan te bieden.
EV’s met het grootste trekgewicht
Gelukkig is er ook goed nieuws. Er zijn namelijk steeds meer elektrische auto’s die wel gewoon met trekhaak leverbaar zijn. We zetten de top 10 elektrische auto’s met het grootste trekgewicht op een rijtje:
1 | BMW iX: 2.500 kg
Als je serieuze caravans, aanhangwagens of trailers wilt trekken moet je de BMW iX hebben. Deze kun je namelijk prima als werkpaard gebruiken, aangezien de iX aanhangers tot wel 2.500 kg mag trekken. Daarvoor met je wel de trekhaak aanvinken die voor €1.281,40 in de optielijst staat. Met de instapversie heb je al 630 Nm aan koppel en de iX M60 heeft maar liefst 1.015 Nm koppel. Daarmee krijg je de caravan wel de berg op, denken we zo.
2 | Tesla Model X: 2.268 kg
Tesla was een van de eerste merken met een serieuze elektrische caravantrekker. De Model S was niet met een trekhaak te krijgen, maar de Model X wel degelijk. Die mag een flinke sleurhut tot 2.268 kg trekken. Het koppel geeft Tesla helaas niet prijs, maar met 670 pk voor de Long Range kun je er vanuit gaan dat de Model X goed van zijn plek komt. En dan is er ook nog de Model X Plaid, die met 1.020 pk waarschijnlijk de snelste caravantrekker ter wereld is. Bijbetalen voor een trekhaak is niet aan de orde, want een afneembare trekhaak is standaard.
3 | Volvo EX90: 2.200 kg
De modelnaam EX90 klinkt niet vertrouwd, maar in feite is dit ‘gewoon’ de elektrische opvolger van de welbekende Volvo XC90. Dat was altijd een uitstekende caravantrekker en gelukkig is de EX90 dat nog steeds. Met een trekgewicht van 2.200 kg mag de Volvo EX90 tot de beste elektrische caravantrekkers gerekend worden. De EX90 heeft ook altijd vierwielaandrijving en – afhankelijk van de uitvoering – 770 of 910 Nm aan koppel. Als je voor een trekhaak kiest (á €1.295) krijg je ook Trailer Stability Assist, die je helpt om de boel stabiel te houden.
4 | Polestar 3: 2.200 kg
Voor een serieuze elektrische caravantrekker kun je ook terecht bij Volvo’s zustermerk Polestar. De Polestar 3 mag ook precies 2.200 kg trekken. Dat is geen toeval, want deze auto deel zijn basis met de EX90. De Polestar 3 heeft wel een krachtigere instapversie, met 840 Nm koppel.
5 | NIO ET7/EL7: 2.000 kg
NIO is een van de Chinese nieuwkomers op de Nederlandse markt, die meteen met twee elektrische caravantrekkers komt. Zowel de ET7 als de EL7 mogen een aanhangwagen of sleurhut tot 2.000 kg trekken. Je hebt altijd vierwielaandrijving en 850 Nm koppel. Verder zijn het hele verschillende auto’s. De ET7 is namelijk een sedan, terwijl de EL7 een SUV is.
6 | BMW i7: 2.000 kg
De BMW i7 is niets meer en vooral ook niets minder dan een elektrische 7 Serie. Het is lastig om deze auto in te beelden met een aanhanger er achter, maar het kan wel degelijk. Een trekhaak staat gewoon op de prijslijst (voor €1.441) en de i7 mag net zo veel trekken als een gewone 7 Serie, namelijk 2.000 kg. Aan het koppel zal het ook niet liggen, want dat bedraagt 745 Nm.
7 | Audi Q8 e-tron: 1.800 kg
Audi heeft ook al langere tijd een elektrische caravantrekker, in de vorm van de e-tron. Die is in 2022 omgedoopt tot Q8 e-tron, maar het is nog steeds hetzelfde model. Deze kan een caravan c.q. aanhangwagen van 1.800 kg trekken. Of je nu voor de 50 of voor de 55 gaat, in beide uitvoeringen heb je 664 Nm aan koppel. Je hebt ook altijd quattro, oftewel vierwielaandrijving. Het enige wat je verder nog nodig hebt is een trekhaak, die je voor €1.948 kunt aanvinken op de prijslijst.
8 | Mercedes EQC/EQE SUV/EQS SUV: 1.800 kg
Waar sommige merken geen enkele elektrische trekauto hebben, heeft Mercedes een heel assortiment. Bij Mercedes heb je de keuze uit drie elektrische SUV’s met een trekgewicht van 1.800 kg. Het gaat om de EQC, de EQE SUV en de EQS SUV. Deze zijn ook alledrie met 4MATIC verkrijgbaar. Er is ook nog de kleinere Mercedes EQA, die 1.600 kg mag trekken, mist je voor een uitvoering met vierwielaandrijving gaat.
9 | Volvo XC40/C40 Recharge Pure Electric: 1.800 kg
De Volvo XC40 Recharge staat qua trekgewicht op gelijke voet met de bovengenoemde Audi en Mercedessen, maar heeft een belangrijke pluspunt: de XC40 is een stuk goedkoper. De instapversie kan al 1.500 kg trekken en de vierwielaangedreven Twin-versie kan zelfs 1.800 kg trekken. Dat is redelijk uniek in dit segment. Met 670 Nm heb je ook voldoende trekkracht. Een elektrisch inklapbare trekhaak staat voor €1.195 op de optielijst. Naast de XC40 is er trouwens ook de C40, wat in feite dezelfde auto is, maar dan met een aflopende daklijn.
10 | Tesla Model Y: 1.600 kg
Als het kleine broertje van de Model X kan de Model Y iets minder trekken, maar deze Tesla is alsnog in de top 10 te vinden. De Model Y mag tot 1.600 kg sleuren. Een trekhaak is een van de weinige dingen die op de optielijst staat en kost je €1.350.
Overzicht elektrische auto’s met trekhaak
De bovenstaande vijf zijn niet de enige elektrische auto’s die een aanhangwagen of caravan mogen trekken. Hieronder zetten we alle elektrische auto’s op een rijtje die momenteel met een trekhaak te krijgen zijn:
- Audi Q4 e-tron/Q4 e-tron Sportback: 1.000/1.200 kg
- Audi Q8 e-tron/ Q8 e-tron Sportback: 1.800 kg
- BMW iX1: 1.200 kg
- BMW iX3: 750 kg
- BMW i4: 1.600 kg
- BMW iX: 2.500 kg
- BMW i7: 2.000 kg
- BYD Tang: 1.500 kg
- Ford Mustang Mach-E: 750 kg
- Hongqi E-HS9: 1.500 kg
- Hyundai Ioniq 5: 750 kg
- Hyundai Kona Electric (64 kWh): 300 kg
- Jaguar I-Pace: 750 kg
- Kia EV6: 750 kg
- Kia Niro EV: 750 kg
- Kia e-Soul: 300 kg
- Lexus RZ 450e: 750 kg
- Mercedes EQA: 750/1.800 kg
- Mercedes EQC: 1.800 kg
- Mercedes EQE: 750 kg
- Mercedes EQE SUV: 750/1.800 kg
- Mercedes EQS: 705 kg
- Mercedes EQS SUV: 750/1.800 kg
- MG 4: 500 kg
- MG ZS EV: 500 kg
- MG 5 Electric: 500 kg
- MG Marvel R: 750 kg
- NIO ET5: 1.400 kg
- NIO ET7: 2.000 kg
- NIO EL7: 2.000 kg
- Nissan Ariya: 1.500 kg
- Polestar 2: 1.500 kg
- Polestar 3: 2.200 kg
- Renault Mégane E-Tech: 500 kg
- Subaru Solterra: 750 kg
- Skoda Enyaq: 1.000/1.200 kg
- Tesla Model 3: 1.000 kg
- Tesla Model Y: 1.600 kg
- Tesla Model X: 2.268 kg
- Toyota bZ4X: 750 kg
- Volkswagen ID.4/ID.5: 1.000/1.200 kg
- Volkswagen ID. Buzz: 1.000 kg
- Volvo XC40/C40 Recharge: 1.500/1.800 kg
- Volvo EX90: 2.200 kg
- XPeng G9: 1.500 kg
Conclusie
Elektrische auto’s met een trekhaak waren een aantal jaar geleden nog op één hand te tellen. Inmiddels is het al een aardige waslijst geworden. Helaas zitten er maar weinig auto’s tussen die ook een grotere caravan kunnen trekken. Er zijn namelijk nog veel EV’s die maar tot 1.000 kg mogen trekken. Dat is voor een aanhangwagen voldoende, maar veel caravans wegen toch echt meer dan dat.
De EV’s die wél meer dan 1.500 kg kunnen trekken zijn bijna allemaal auto’s uit het duurdere segment. De Model Y met een vanafprijs van 47 mille (op het moment van schrijven) is de goedkoopste optie. De keuze is dus nog altijd niet reuze als je op zoek bent naar een elektrische caravantrekker die niet meteen een ton kost.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.