De Mercedes-Benz EQS SUV is de Mercedes onder de enorme elektrische SUV’s.
Voor het ontwikkelen van elektrische auto’s zijn er grofweg drie mogelijkheden voor een autofabrikant. De eerste is om een bestaande om te bouwen naar een elektrische. Tank, verbrandingsmotor en dergelijke eruit en elektromotor en accu erin. De tweede optie is om een auto te ontwikkelen die zowel elektrische als met een verbrandingsmotor kan worden uitgerust. De derde optie is om de auto zuiver als EV te ontwikkelen. Voor de ‘packaging’ is dat laatste verreweg het meest interessant En toevallig is dat ook precies bij de Mercedes-EQS SUV aan de hand.
Inhoudsopgave
Waar de EQA (elektrische GLA), EQB (elektrische GLA) en EQC (elektrische GLC) alledrie als heide zijn ontworpen, is dat bij de EQS SUV anders. De auto staat net als de EQE, EQE SUV en de EQS op het Mercedes-Benz EVA-platform. De EQS SUV is in feite de SUV-versie van de EQS, alhoewel het wel degelijk een ander auto is. Niet zozeer een hogere EQS.
Afmetingen Mercedes-Benz EQS SUV
Het is uiteraard een enorme SUV, wat logisch is gezien de positionering. De lengte is 5,13 meter, de breedte 1,96 meter en de hoogte is 1,72 meter. Misschien wel het meest fascinerende is de wielbasis, die 3,21 meter meet. Mede daardoor kan de auto met gemak plaats bieden aan zeven inzittenden. Inderdaad, precies zoals de Amerikaanse markt het graag ziet. Wellicht dat mede daarom de EQS SUV ook in Tuscaloosa wordt gebouwd, terwijl de EQS Sedan in Sindelfingen in elkaar wordt geschroefd. Overigens worden ook de Mercedes-Benz GLE (daarvoor de ML) en GLS ook in die stad in de Amerikaanse staat Alabama gebouwd.
Drie varianten
In eerste instantie komt de EQS SUV er in drie verschillende uitvoeringen. De eerste is de EQS450+ Deze beschikt over een elektromotor met 355 pk en 568 Nm. Daarmee sprint het apparaat in 6,7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid van de EQS SUV 450+ bedraagt 210 km/u (begrensd). Een stapje hoger staat de EQS450 4Matic. Dat is een plus eraf, maar 4Matic erbij. Normaliter is dat dan de uitvoering met vierwielaandrijving. Het accupakket is hier 107 kWh groot. Dat is althans de nettocapaciteit, de werkelijke capaciteit is zelfs 120 kWh. Op een volle accu haal je volgens de WLTP 634 km.
Er is echter wel een verschil in dit specifieke geval. De EQS450+ heeft één motor, de EQS450 4Matic heeft twee motoren, eentje op de vooras en de andere op de achteras. Het maximum vermogen van de Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC is eveneens 360 pk, maar het koppel is vele malen hoger: 800 Nm. Daardoor sprint deze versie ineens in 6 tellen naar de 100 km/u. De topsnelheid is eveneens een begrensde 210 km/u. Door de extra frictie, het meergewicht en de extra motor is de 4Matic wel ietsje minder zuinig, op dezelfde accu haal je namelijk 597 km.
Luxury of AMG
In het geval van de 450+ en 450 4Matic kun je als klant kiezen voor een ‘Luxury Line’ of een sportiever ingestelde ‘AMG Line’. Als je meer vermogen wenst, gaan ze er bij Mercedes-Benz min of meer van uit dat je een sportievere bestuurder bent, want dan is een AMG Line standaard. Dat niet alleen, ook is vierwielaandrijving standaard. De eerste stap is de EQS SUV 500 4Matic. Deze heeft 449 pk aan vermogen en 828 Nm aan koppel. Daarmee kun je in 5,2 seconden naar de 100 km/u sprinten, de topsnelheid is hetzelfde als alle andere EQS SUV’s bij introductie: 210 km/u. Theoretisch gezien zou de EQS SUV sneller moeten kunnen, maar met een meer dan 1,70 meter hoog en 2.700 kg zwaar apparaat moet je je afvragen of dat wel zo verstandig en veilig is.
Topmodel Mercedes-Benz EQS SUV
Het voorlopige topmodel is de EQS SUV 580 4Matic. Deze gaat er qua vermogen nog eventjes overheen met 523 pk, terwijl het koppel met 855 Nm marginaal hoger is. Deze uitvoering sprint in 4,6 seconden naar de 100 km/u. Ondanks dat je ook deze als AMG Line krijgt, is dit nog geen échte AMG, die uiteraard wel op de planning staat. De actieradius voor de EQS SUV 500 is 595 km en voor de EQS SUV 580 is 596 km. Alle modellen hebben hetzelfde accupakket. Snelladen is gezien de enorme capaciteit geen overbodige luxe. Maximaal kun je tot 200 kW laden. De tij om van 20 naar 80% te laden is meer dan een half uur: 35 minuten. Dat zijn echter procenten. Omdat die accu zo enorm groot is, heb je in dat ruime halfuur wel een serieuze hoeveelheid range erbij geladen.
De auto komt in 2022 op de Nederlandse markt en is dan een van de duurste elektrische auto’s, enkele EV Hypercars die je theoretisch hier ook zou kunnen krijgen. De goedkoopste Mercedes-Benz EQS SUV is 125 mille en het loopt op tot 165 mille. Dat is dan nog voordat je begint aan de opties. Zo kun je hier net als in de EQS bijvoorbeeld dat enorme Hyperscreen krijgen.
Mercedes-Maybach EQS SUV
In 2023 komt er een overtreffende trap van de EQS SUV: de Maybach EQS SUV. Dit is het derde model met het Maybach-label, naast de Maybach S-Klasse en de Maybach GLS. De Maybach EQS SUV is de eerste elektrische Maybach. De Maybach EQS SUV onderscheidt zich met een weelderig interieur, met twee ultraluxe stoelen in plaats van een achterbank. Het extra comfort zit ‘m verder in het onderstel en de geluidisolatie.
Qua exterieur onderscheidt de Maybach EQS SUV zich onder meer met horizontale spijlen in de ‘grille’, een verchroomde B-stijl en unieke velgen. Net als bij de andere Maybach’s is two-tone lak optioneel mogelijk. De auto heet voluit de Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, wat betekent dat dit ook qua vermogen de topversie is. De Maybach heeft een elektromotor die 658 pk en 950 Nm aan koppel levert. De actieradius is nipt groter dan die van de EQS SUV 500 en 580, met 600 km.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Benz EQS SUV.