De Mercedes-Maybach S-Klasse is de ultieme Mercedes.
De Mercedes-Maybach is de meest luxe variant van de S-Klasse. Waar de Mercedes-AMG’s de sportieve versies zijn van Mercedes-Benz-modellen, zijn Mercedes-Maybach extra luxe en gerieflijk. De Mercedes-Maybach S-Klasse kun je zien als een concurrent voor de duurdere Britse limousines die dit segment domineren.
Maybach en Mercedes zijn al lange tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor de tweede wereldoorlog bouwde het merk de meest prestigieuze auto’s ter wereld. Daar is er natuurlijk wel wat overlap met de Mercedes-Benz S-Klasse. Maybach werd in 1960 gekocht door Mercedes. In die jaren werden er speciale uitvoeringen van de W108 en W116 gebouwd, dat zijn twee specifieke generaties van Mercedes.
Inhoudsopgave
Eerste Maybach was stiekem een S-Klasse
Sowieso is er vaak een link met de S-Klasse en Maybach. In 1997 staat namelijk op de Tokyo Motor Show de Mercedes-Benz Maybach Concept te schitteren. Een enorme limousine met enorme V12 en maar liefst drie carrosseriekleuren. De zijkant is donkerrood, dan is er een gedeelte roze en het bovenstuk is kastanjebruin. De merknaam is Mercedes-Benz en er staat ook een ster te prijken op de neus van de auto. De auto is een reactie op de plannen die Volkswagen en BMW hebben met respectievelijk Bentley en Rolls-Royce.
Om die merken van repliek te dienen, besluit DaimlerChrysler (dan nog het moederbedrijf) om het merk Maybach te gebruiken. In 2002 verschijnt de Maybach 57 (W240) en de Maybach (V240). Deze staat op een doorontwikkeld onderstel van de W140 S-Klasse, de Kathedraal. Ondanks veel media-aandacht, haalt Mercedes nooit de gestelde doelen. Maybachs zijn serieus prijzig en zeker het moment dat de W221-generatie van de S-Klasse verschijnt, is het verschil met de Maybach een stuk kleiner. Zeker als je kijkt naar de prijsverschil. Het merk Maybach komt te vervallen in 2012.
Mercedes-Maybach S-Klasse (W222)
Maar in 2015 maakt het alweer een comeback. Ditmaal als luxe-uitvoering van de S-Klasse van de W222-generatie. Heel veel verandert er dus eigenlijk niet, want bij de Myabachs 57 en 62 droop het Mercedes DNA er ook al vanaf. Uiteraard richt Maybach zich op de top van het gamma, dus alleen de dikke 500 (V8) en 600 (V12) zijn er als Maybach. In 2016 levert Mercedes ook een gepantserde variant, de S600 Guard (X222).
Een bijzonder model is de Mercedes-Maybach S650 Cabriolet. Dit is een extra luxe en dikke versie van de S-Klasse Cabrio. De motor is de ’65’-versie van de AMG’s, met 630 pk en 1.000 Nm. De auto geldt als concurrent van de Rolls-Royce Dawn en Bentley Continental GT Convertible. Er worden slechts 300 exemplaren van gebouwd. De sedan was overigens na de facelift (in 2017) als 650 leverbaar, de 600 komt dan te vervallen. Voor hen die extra ruimte wensen, is de S650 er ook als Pullman.
In China heet de S650 de S680, maar is technisch identiek. Over China gesproken, speciaal voor die markt is er ook een S400 Maybach met een zescilinder. Auto’s worden daar enorm belast op hun motor en luxe en ruimte is veel belangrijker dan een grote motor. De S400 heeft een zeventraps automaat, de S500 een negentraps 9G-Tronic. Bij Mercedes-Benz Nederland zijn de V8 en V12 Maybach-versies leverbaar, in beide gevallen hebben die vierwielaandrijving.
Tweede generatie Mercedes-Maybach S-Klasse (W223)
In 2020 verschijnt er een compleet nieuwe generatie S-Klasse. De Mercedes-Maybach S-Klasse volgt in 2021. Het gamma begint met de S580 4Matic. Deze heeft de bekende 4.0 liter V8 die we ook zien in vele andere dikke Mercedessen. In dit geval is deze afgestemd op raffinement en kracht onderin. Met 503 pk en 700 Nm heb je meer dan voldoende power tot je beschikking. Van 0-100 km/u sprinten duurt 4,8 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Twaalfcilinder!
Mercedes schaamt zich er bijna voor dat ze ook een twaalfcilinder hebben. Waar elk elektrisch model of plug-in hybride middels een langdurige teasercampagne wordt aangekondigd, is dat niet het geval met de Mercedes-Maybach S680 4Matic. Deze wordt stilletjes aan het gamma toegevoegd. De 6.0 liter V12 met twee turbo’s is goed voor 612 pk en 900 Nm. Daarmee kun je in 4,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en eveneens een topsnelheid van 250 km/u halen. Het idee achter de V12 is een hoger niveau van raffinement.
Het verbruik ligt wel een stuk hoger, want zelfs de fabrieksopgave is niet bijster positief met een gemiddeld verbruik van 1 op 7,5. Aan de andere kant, de concurrentie doet het niet veel beter en leveren ook V12-motoren. De Bentley Flying Spur (met naar keuze V8 of V12) en Rolls-Royce Ghost (altijd een V12) zijn geen wonderen van zuinigheid. Overigens is Maybach niet specifiek een badge voor de Mercedes S-Klasse. Ook van de GLS verschijnt er een Maybach-derivaat.
Speciale edities en een PHEV
Voor de modebewuste rijke mensen verschijn in 2022 de Mercedes-Maybach S680 4Matic by Virgil Abloh. Daar bouwt Mercedes er 150 stuks van. De Mercedes-Maybach Haute Voiture is even gelimiteerd, ook daar komen er 150 van komt. Interessant voor ons Nederlanders is de Mercedes-Maybach S580e, een plug-in hybride. Deze auto concurreert direct met de Bentley Flying Spur Plug-in Hybrid. Net als die Brit heeft de luxe Duitser een zescilinder met elektromotor.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Maybach S-klasse.