• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nio

Nio is een Chinees merk dat zich (zoals wel meer Chinese merken) specialiseert in elektrische auto’s. Nio is in 2014 opgericht en introduceerde in 2022 hun eerste auto in Nederland. Een USP van Nio is dat ze accuwisselstations hebben, waar je de accu van je auto kunt omwisselen voor een vol exemplaar.

nio nieuws

  • Zoveel kilometer kan je elektrische auto nog rijden bij 0 procent batterijlading

    Lees meer
  • Elektrische SUV krijgt nieuwe generatie die een kwart goedkoper is dan de oude

    Lees meer
  • Nieuwe uitvoering van geinige hatchback vergeet het belangrijkste

    Lees meer
Meer nio nieuws

nio videos

30k kostende Firefly is hip, maar het onderstel is slecht #test

Meer nio rijtesten

NIO ET7 – rijtest en video

Meer nio rijtesten

NIO spots

  • Spotter: Maurice16
  • Spotter: Maurice16
  • Spotter: Maurice16
Meer NIO spots

Modellen

  • Nio EC7
  • Nio ES8 
  • Nio ET5
  • Nio ET7

Inhoudsopgave

  • Oprichting Nio
  • Supersportwagen
  • BaaS
  • Accuwisselstations
  • Rondetijd Nio EP9 Nurburging
  • Introductie eerste auto: Nio ES8
  • Maatje kleiner
  • Nio ET5 en ET7

Oprichting Nio

Automerken komen en gaan. De overstap van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrische mobiliteit zorgt er wel voor dat er heel snel merken afvallen, maar ook dat er een hoop merken bijkomen. In principe is een nieuw automerk overnemen veel logischer. Dat gebeurde op grote schaal van 1980 tot 2000. Grote concerns werden groter door automerken op te kopen.

  • Opgericht door:
    –
  • Opgericht in:
    China, 2014
  • Onderdeel van:
    –
  • Hoofdkwartier is in:
    Shanghai, China
  • Website

  • Productie: 90.000/jaar
  • Omzet: €5,2 miljard/jaar
  • Netto winst: €980 miljoen/jaar
  • Werknemers: 20.000

Dat pakte niet voor elk concern goed uit. Zo rond de financiële crisis in 2008 moesten concerns als General Motors en Ford afscheid nemen van Saab en Volvo, bijvoorbeeld. Als nieuwe partij in de automotive sector kun je zo’n merk overnemen en dat elektrisch maken. Denk bijvoorbeeld aan MG. Dat is een oude, legendarische merknaam en die verkopen op dit moment enkele geëlektrificeerde auto’s in ons land.

Helemaal opnieuw beginnen is ook een optie. Dit heeft ook veel voordelen. Je hebt niet te maken met een verouderde infrastructuur, conservatieve klantenschare, design dat lastig toepasbaar is op EV’s of bepaald een imago. Tesla heeft bewezen dat een nieuwe wind wel degelijk verfrissend kan werken, mits de producten maar goed (of gaaf) genoeg zijn.

Met name vanuit China is er een enorme aanwas aan nieuwe elektrische automerken. Denk aan bijvoorbeeld XPeng en, in dit geval, Nio. Nio is opgericht in 2014 en afkomstig uit Shanghai. Net als veel andere merken proberen ze het wiel opnieuw uit te vinden op het gebied van accutechnologie, design, autonomie en infotainment.

Supersportwagen

Nio debuteerde het merk met een supersportwagen, de EP9. Dat was in 2016. Elektrische auto’s kregen toen net een beetje hun sportieve imago met auto’s als de Tesla Model S. Nio bepaalde dat een elektrische supercar en deelname aan het Formule E-kampioenschap een goede manier is om een sportief imago op te bouwen.

Nio

BaaS

Naast elektrische auto’s, zet het merk ook in op autonome techniek, net als veel andere nieuwe spelers op de markt. Maar er is iets wat Nio bijzonder maakt ten opzichte van al die andere elektrische autobouwers en dat betreft de accutechnologie. Alle voordelen van een elektrische auto ten spijt, je zit wel met de enorm grote en zeer zware accu. De oplossing van Nio is BaaS. Dat staat voor Batteries as a Service. Het ‘as a Service’ is een aspect zoals veel producten en diensten worden verkocht. Je maakt in principe alleen gebruik van de voordelen ervan, in plaats dat je de dure accu koopt en deze moet onderhouden.

Accuwisselstations

Nu is dat niet direct heel erg nieuw. Zo kon je bij Renault batterijen leasen. Dan had je auto’s als de Fluence of Zoe waarbij je dan apart de acculease (huur) moest betalen aan Renault. Het voordeel voor de klant is dat als er iets mis is met de accu, dat de fabrikant het verder regelt. Bij Nio gaan ze een stap verder. Daar vervangen ze niet de accu wanneer deze te ver is gedegradeerd, maar wanneer deze leeg is. Dus niet langer in de rij staan om vervolgens een half uur te mogen laden. Je rijdt simpelweg naar een Nio-station en daar kun je dan je accu laten verwisselen, dan ga je van bijna leeg naar 100% in minder dan een kwartiertje tijd. Over tijd gesproken: in relatief korte tijd zijn er zo’n 900 stations gebouwd door Nio waar je de accu kunt wisselen. Die staan allemaal in China. Pas sinds 2022 komen de stations naar Europa. De eerste staat uiteraard in Noorwegen, maar het eerste ‘Power Swap Station’ in Nederland volgt ook nog dat jaar.

Rondetijd Nio EP9 Nurburging

Maar een auto is meer dan een accupakket. Er zit nog een hoop omheen. De Nio EP9 is een bijzonder zeldzame sportwagen waarmee men het ronderecord op de Nordschleife van de Nürburgring wilde binnenhalen. Dat lukt ook, want in 2016 rijdt men een tijd van 7:05.12, waarmee het de snelste elektrische auto ter wereld is. Er zijn echt EP9’s gebouwd voor het publiek, maar met supersportwagens en Formule E-raceauto’s kom je er natuurlijk niet. Er moeten ook auto’s gebouwd worden voor de massa.

Nio

Introductie eerste auto: Nio ES8

De belangrijkste daarvan is de Nio ES8. Die verschijnt al in 2018. Het is een flinke cross-over van net iets meer dan 5 meter lang, die plaats biedt aan zes tot zeven personen, afhankelijk van de gekozen configuratie. ES8 is overigens een vrij logsiche naam. Ten eerste is het een code, dus ben je bijna wel verplicht om de merknaam erbij te noemen. De ‘E’ staat voor Elektrisch (ondanks dat er geen benzine-Nio’s zijn, maar dat terzijde). De ’S’ staat voor SUV en de 8 geeft de positie van de auto in het modelgamma van Nio weer. Een 8 geeft dus aan dat de auto vrij hoog gepositioneerd staat. De auto komt in 2018 op de Chinese markt en zal twee jaar later ook in Noorwegen te koop zijn. Je kan de auto kopen met een eigen accu (die je zelf moet laden), maar je kan ook kiezen voor acculease.

Nio

Maatje kleiner

In 2019 komt de Nio ES6 op de Chinese markt. Zoals de naam het al een beetje weggeeft, is dat een model net onder de ES8. Zie het als een rechtstreekse concurrent voor auto’s als de Tesla Model Y en BMW iX3. Qua finish, materiaalgebruik en afwerking staan de Nio’s niet op het niveau van een BMW, maar wel boven dat van een Tesla. Er zijn net iets meer fysieke knoppen en de atmosfeer is ietsje gezellliger. Ook bij de ES6 is het mogelijk om de accu’s te wisselen. De Nio ES6 krijgt in 2020 bijval van de Nio EC6, wat in principe een coupé-esque variant is van de ES6. Of nou ja, coupé, de auto heeft net zoals een BMW X6 een aflopende daklijn.

Nio ET5 en ET7

Nio ET7

Belangrijker nieuws in 2019 zien we in de vorm van de ET Preview. Deze auto moet de richting aangeven en de toon zetten voor de auto’s die Nio in de toekomst moet gaan bouwen. Omdat Nio de snelheid er goed in heeft zitten, zien we de productieversies al snel op de markt komt. Er zijn niet één, maar twee ET-modellen. De eerste is de Nio ET7. Deze auto wordt onthuld op 7 januari 2021 tijdens ‘Nio Day’. De tijden van de AutoRAI lijken toch echt achter ons te liggen.

De ET7 is een grote vierdeurs sedan van meer dan 5 meter. Ondanks die enorme lengte is het alsnog een E-segment-auto. Zie het als een concurrent voor de Tesla Model S. Een paar maanden later volgt de Nio ET5, een kleinere D-segment-sedan die het op moet nemen tegen de Tesla Model 3 en de BMW i4. Cross-overs mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Die komen er in de vorm van de EL7 (een forse cross-over van Q8 e-tron-formaat) en de EL6 (een iets kleinere, maar alsnog forse cross-over).

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North