Deze vijftien merken wisten met best wat marge meer auto’s te verkopen in 2024 dan in 2023.
Het is altijd een soort ‘stop de persen!’-moment wanneer hoofdredacteur @michaelras met cijfers van BOVAG komt, in ieder geval op verkoopgebied. We hebben al weer bijna driekwart jaar van 2024 gehad en dit jaar zijn er weer genoeg trends te bemerken. We beginnen met de meest voorspelbare: wie verkocht er meer auto’s en verbeterde zichzelf?
Grootste verbeteraars
Dat lijstje is natuurlijk vrij lang, dus hebben wij de 15 merken eruit gefilterd die zichzelf het meest hebben verbeterd en procentueel het hoogste verschil neerzetten. Dit uiteraard op basis van voorlopige jaarcijfers, dus 1 januari tot en met 31 augustus voor beide jaren. Merken die in 2023 nog niks verkochten en nu een handjevol auto’s hebben we uitgesloten (en het zijn Lancia en Zeekr, weet je dat ook weer). Op volgorde:
Tesla
Verkochte auto’s 2023: 11.942
Verkochte auto’s 2024: 16.105
Stijging: 34,86 procent
Ahh, Tesla. Het lijkt ons verstandig om het even bij de feiten te houden. Namelijk dat Tesla vaak weet te stagneren, maar in 2024 het toch echt beter deed dan 2023. De hoofdreden hiervoor is dat de Model 3 in 2024 weer tractie heeft gekregen vanwege de ‘Highland’-update, maar het merk verkocht ook in 2024 al bijna 10.000 exemplaren van de Model Y ten opzichte van 8.500 in 2023. De Model Y is dan ook de best verkochte auto in Nederland tot nu toe. Het zorgt voor bijna 35 procent meer totale verkopen in 2024 en dat terwijl de Model S en Model X allebei vrijwel door de helft zijn gegaan. Die cijfers zijn echter nihil ten opzichte van de 3 en Y.
Suzuki
Verkochte auto’s 2023: 4.545
Verkochte auto’s 2024: 6.275
Stijging: 38,06 procent
Suzuki weet het steeds maar weer te presteren om hun plekje op de markt veilig te houden. Een beetje autofanaat kan waarschijnlijk niet eens alle zes modellen die ze verkopen opnoemen, maar ze doen het gewoon bijna veertig procent beter dan vorig jaar. Bij de Swift is het ietwat te begrijpen: die is dit jaar vernieuwd. De steeds ouder wordende Ignis is echter de echte scorer: 2.277 exemplaren in 2024 en 1.071 in 2023. Ook de Vitara zit met een honderdtal auto’s meer in de lift. De S-Cross daalt een klein beetje, de Swace verkocht al barslecht en nog twee minder mensen wilden er eentje en de Across moest een heuse zeven units inleveren. Een druppel op een gloeiende plaat als je stadsautootje 110 procent meer verkoopt.
Mitsubishi
Verkochte auto’s 2023: 2.079
Verkochte auto’s 2024: 3.120
Stijging: 50,07 procent
Toegegeven, wij waren nogal sceptisch over de strategie om rebadge-Renaults aan te bieden bij Mitsubishi. Maar het lijkt te werken. De Captur ASX verdubbelde bijna in aantallen (wel van 300 naar 600 stuks, mind) en de Clio Colt die er nog maar net was in 2023 schrijft nu 560 verkopen op zijn naam in plaats van 16 in 2023. Wonderbaarlijk genoeg willen ook nog meer mensen dan in 2023 een Eclipse Cross of Space Star! Elk model van Mitsubishi zit in de lift!
Aiways
Verkochte auto’s 2023: 94
Verkochte auto’s 2024: 150
Stijging: 59,57 procent
Tsja. Aiways gaat al weer een tijdje mee en in die tijd (een vijftal jaren) wist het merk enkel de U5 te verkopen in Nederland. Er komt een nieuw model, de U6, maar die is nog niet te koop. Toch wisten bijna 60 procent mensen meer ten opzichte van vorig jaar de dealer te vinden om een U5 te bemachtigen. En dat voor een model uit 2019.
Honda
Verkochte auto’s 2023: 508
Verkochte auto’s 2024: 835
Stijging: 64,37 procent
We gaan niet doen alsof 835 auto’s verkopen in driekwart jaar een hele prestatie is, maar ook Honda in de lift zien we niet vaak. Het Japanse merk heeft met de e:Ny1 nu ook een elektrisch model en daar werd er vorig jaar 1 van verkocht, nu 97. Ook vonden 223 HR-V’s een eigenaar ten opzichte van 131. De Civic en CR-V verkochten allebei met 150 stuks, 100 meer dan vorig jaar. De ZR-V wil nog niet op gang komen en de Jazz zit juist in een neerwaartse spiraal. Maar goed, wel bijna 65 procent meer auto’s verkocht.
Lexus
Verkochte auto’s 2023: 376
Verkochte auto’s 2024: 643
Stijging: 71,01 procent
Bij Lexus hetzelfde verhaal. 643 verkochte auto’s is geen gigantische score, maar wel 70 procent meer dan vorig jaar. Wederom scoort bijna geen één auto substantieel beter dan het jaar ervoor. Vrijwel alle extra verkopen zijn dan ook met dank aan de auto die collega @RubenPriest gister nog aanprees als een toffe optie: de LBX. Die was er vorig jaar nog niet, nu zijn er 315 verkocht. Ze komen eraan, Ruben!
Rolls-Royce
Verkochte auto’s 2023: 10
Verkochte auto’s 2024: 19
Stijging: 90 procent
Weer een merk waar het in absolute aantallen allemaal niet zo spannend is: Rolls-Royce. Het merk verdubbelde bijna hun verkopen, maar dat waren er tien en zijn er nu negentien. Dat terwijl het een rampjaar zou moeten zijn: vorig jaar verkocht er één Wraith, twee Phantoms, drie Cullinans en vier Ghosts. Dit jaar nul van die eerste twee en één per stuk van de Cullinan en Ghost. En die andere zeventien? Dat zijn allemaal de eerste elektrische Rollsen: de Spectre.
Lamborghini
Verkochte auto’s 2023: 23
Verkochte auto’s 2024: 44
Stijging: 91,3 procent
Bij Lamborghini blijft de Urus het prima doen met 27 verkochte exemplaren in plaats van 21 en zeven Revuelto’s ten opzichte van geen één in 2023 (toen was ‘ie er nog niet). Grappig genoeg is de grootste stijger de Huracán met tien exemplaren in plaats van twee. Nog even snel shoppen voor de Temerario komt, al is de kans groot dat het gros hiervan de Sterrato is die pas eind 2023 beschikbaar kwam.
Volvo
Verkochte auto’s 2023: 10.541
Verkochte auto’s 2024: 22.328
Stijging: 111,82 procent
Dan de merken die hun verkopen verdubbelden. Te beginnen met een merk waar de stijging in absolute aantallen ook fors is: Volvo. Er zitten flinke stijgingen in de XC40 en XC60, met in beide gevallen dik 1.500 extra exemplaren erop ten opzichte van 2023. Grappig genoeg zien we de V60 dik verdubbelen! Misschien dat het tijdelijk afschaffen van de wagons in het Verenigd Koninkrijk als een soort zwaard van Damocles voelde, al zat de S60 ook in de lift. Zelfs de XC90 wist zijn score te verdubbelen! Al gaat het daar wel om 861 exemplaren ten opzichte van 381. De echte cijferkoning is uiteraard de EX30: vorig jaar nog niet beschikbaar, dit jaar noteert hij 7.187 exemplaren.
Jeep
Verkochte auto’s 2023: 981
Verkochte auto’s 2024: 2.163
Stijging: 120,49 procent
Bij Jeep zou het ook drama moeten zijn. 193 Compassen ten opzichte van 528, zeven Cherokees in plaats van 28, zelfs de Renegade en de Wrangler doen het marginaal slechter. En toch verkocht Jeep twee-komma-twee keer zo veel auto’s als vorig jaar vanwege de Avenger. De auto van het jaar ging in 2023 242 keer over de toonbank, dit jaar 1.822 keer. Een schot in de roos.
BYD
Verkochte auto’s 2023: 702
Verkochte auto’s 2024: 1.882
Stijging: 168,09 procent
Het is bij Build Your Dreams vrij simpel: in 2023 had het merk de Han en de Tang die je maar nauwelijks ziet (en nog steeds niet), en de redelijk verkopende Atto 3. Die laatste wist het net ietsje beter te doen in 2024 met 946 exemplaren. Dat is dan ook nog steeds de topverkoper. De stijging van BYD komt vooral omdat het merk in de loop van 2024 de Dolphin, Seal en Seal U op gang lieten komen en die zijn tezamen ook goed voor een vrijwel gelijk aandeel in 900 verkochte auto’s.
Lotus
Verkochte auto’s 2023: 21
Verkochte auto’s 2024: 124
Stijging: 490,48 procent
Lotus lijkt een Cayenne-momentje te hebben. Ook al is er één extra Emira verkocht ten opzichte van vorig jaar (8 versus 7), de nog niet beschikbare Emeya is ook per tien verkocht. De heidense, doemsdag-voorspellende elektrische Geely-SUV van Lotus, de Eletre, wist met 106 exemplaren ten opzichte van veertien de cijfers van Lotus bijna keer vijf te doen.
Smart
Verkochte auto’s 2023: 80
Verkochte auto’s 2024: 505
Stijging: 531,25 procent
Smart profiteert met hun percentage van het feit dat ze in 2023 nog op gang moesten komen. Ook al moeten we 40 Fortwo’s minder opschrijven: de #1 ging van 35 naar 286 verkochte exemplaren. De #3 was er nog niet en is ook al met 219 stuks verkocht. Het loopt niet storm, maar wel vijf keer zo goed als vorig jaar.
Voyah
Verkochte auto’s 2023: 2
Verkochte auto’s 2024: 15
Stijging: 650 procent
Ook hier is het lastig om te zeggen dat Voyah nu echt aanslaat met 15 verkochte auto’s. Het zegt vooral veel over het feit dat er vorig jaar nog maar twee waren van de Free, de SUV. Dit jaar voegt Voyah naast 13 exemplaren daarvan ook de Dream MPV toe aan de lijst met twee stuks.
XPeng
Verkochte auto’s 2023: 38
Verkochte auto’s 2024: 633
Stijging: 1.565,79 procent
We hebben er één: een merk waarbij de stijging in procenten dubbel zo hoog is als het aantal verkochte auto’s in aantallen. Wederom is dat vrij simpel. Vorig jaar verkocht XPeng enkel nog de P7, een soort Tesla Model S. Die blijft zo goed als gelijk. De P5, in theorie een soort Model 3-rivaal, wist juist van 1 naar 0 exemplaren te gaan. Blijven over de G6 met 80 exemplaren en de auto die je nog wel eens ziet: de XPeng G9, een forse SUV. Van die laatste zijn er 514 verkocht en dat zijn er genoeg om de hoogste stijging te realiseren. Wederom zegt het niet zo veel over de totale aantallen.
De rest
En dan nog een paar uitschieters die er ook tussen hadden gepast, maar om vrij marginale cijfers gaan. Neem KG Mobility, het nieuwe SsangYong. 57 procent toename, maar dan op basis van 22 vergeleken met 14 auto’s. Lucid meer van hetzelfde: 33 Airs tegenover 19, dus 63 procent meer. Met 47 procent stijging wist ook Nio meer auto’s te verkopen dan vorig jaar, wel 200 stuks vergeleken met 136. Verdeeld over vijf modellen, dus dan verwacht je iets meer. Blijft over Morgan, waar vorig jaar zes en dit jaar elf van zijn verkocht: 83 procent meer!
sanderkomnogeensergens zegt
Mooi lijstje. Ben wel benieuwd naar de hardste dalers.
utregcity zegt
Ik ook!
jerone zegt
He? Dit lijkt wel het direct tegen spreken van alle anti-EV berichten afgelopen week?
fanboy zegt
@jerone: Ja EV zou allemaal dood zijn, niemand wil meer een EV. Maar de meeste harde stijgers in dit lijstje zijn gestegen vanwege EV’s. Zeker als je de luxe / sportwagens niet meerekent.
Marco Pachen zegt
In Duitsland en België ziet dit lijstje er heel anders uit 😄
PunicaOase zegt
In NL verkoopt de EV nog heel goed. Afstanden zijn hier klein, veel laadplekken en elektra is stukke goedkoper dan benzine. Daarnaast is het prijsverschil qua aanschaf tussen een EV en een benzine hier niet groot vanwege de BPM..
romanzy zegt
Fucking Tesla opnieuw. Waarschijnlijk dankzij Autoblog, of beter Teslablog. Pfff…
lekkerlinksrijden zegt
Staat er iemand met een pistool tegen je hoofd dat je op AB moet kijken? Als het je niet bevalt kijk je toch gewoon ergens anders, prettige zondag verder
MarcoM zegt
Tesla is populair onder de bedrijven die ze leasen voor de werknemers, vast maandbedrag, amper bezoek aan garage.
William zegt
Daar staan toch een aantal zeer verbazingwekkende en verrassende cijfers tussen! Over BYD: ik zag dat ze die merknaam voluit op de achterkant schrijven. Raar, BMW schrijft ook geen Bayerische Motoren Werke achterop een X5 of i7 toch?
Otua zegt
Build your dreams is dan ook een mooiere slogan dan waar BMW de afkorting van is. Ik vermoed dat ze BYD alleen hanteren omdat “Build your dreams” een beetje lastig is om te gebruiken als merknaam puur door het feit dat het er niet als een merknaam uit ziet.
sanderkomnogeensergens zegt
BYD betekend echt niet Build Your Dreams. Dat is echt verzonnen voor Europe. De B staat voor Beijing. Maar verder kom ik ook niet.
kwakmare zegt
Als die onnozele import-tax-strijd straks ten einde komt, ben ik benieuwd hoe de Chinese merken het gaan doen. China rijd vol met mooie luxe EV’s die het hier goed zouden doen. Zoals die G9 bijvoorbeeld. Xpeng en BYD zullen dan nog hoger scoren.
cdlop01 zegt
De import tax is zeer terecht en voor de huidige extra tax verkochten de Chinezen hier, of beter lease, erg slecht ondanks de enorme media aandacht en geplukt. Met uitzondering van Volvo en Mg.
maotje zegt
@cdlop01 hoe kom je dr bij dat ze het slecht deden? Kijk nou gewoon eens goed naar de verkoopcijfers. Voor totaal nieuwe merken in dit continent zijn dit gewoon goede cijfers. Honda die scoort slecht voor zo’n gerenomeerd merk dat al decennia hier op de markt is.
mashell zegt
Import tax is ten onrechte. Elke import tax is ten onrechte. Chinese auto’s, Afrikaans graan, Nederlandse wafer steppers. Vrije handel brengt welvaart en vrede, handelsoorlogen komt ellende van.
jaapiyo zegt
Mwah, hoewel ik geen tegenstander ben van deze neoliberale ideeën, zijn er wel wat caveats. Vroegah had men nog de eigen valuta. Als je dan een knakige economie had die knakige producten maakte, kon je de munt even wat devalueren. Dat betekende dan dat de ‘eigen’ industrie een relatief voordeel had en hun producten goedkoper kon afzetten. Dat gaf dan ook meteen de ademruimte om die producten weer wat beter te maken en goodwill op te bouwen. Economie werd sterker, valuta werd sterker en je had een nieuw evenwicht. Als je alles helemaal loslaat, heb je kans dat sommige industrieën helemaal kapot worden gemaakt waardoor herstel niet meer mogelijk is. Daarna heb je ook geen wenselijke situatie, want opeens ben je afhankelijk van die goedkope Chinese EV’s om maar wat te noemen.
Dus ja, je moet geen importheffingen doen om knudde werk te belonen. Maar als je gekozen bent als vertegenwoordiger van een land en dat land gaat naar de knoppen als je geen heffingen invoert, is het best verdedigbaar. Zeker om industrie te beschermen die ook belangrijk is voor de (voedsel)veiligheid, zoals landbouw, farmacie en makers van zware machinerie.
cdlop01 zegt
In geval van Chinese EV’S is de tax zeer terecht….de Chinezen subsidies voor de eigen auto industrie bedragen meet dan 250 miljard, met maar 1 doel, de Europese en Usa economie en industrie, kapot te maken.
cdlop01 zegt
Procentueel indrukwekkende prestaties van de Chinezen, qua aantallen uiteraard beslist niet. Zeker niet afgezet tegen de absurde aandacht voor de Chinese auto’s in de media, eigenlijk gewoon compleet geflopt behalve imo MG en Volvo maar dat heeft vooral met Europese roots te maken.
maotje zegt
@cdlop01. De merken zijn net 1 max 2 jr in nederland op de markt. Noem jij eens een merk dat minder dan 5 jr op de markt is maar betere verkoopcijfers heeft?
Robert zegt
Als je Lancia en Zeekr buiten de statistieken laat, waarom de opgegeven top vier wel opnemen in deze lijst?
Variomatic zegt
Leuk, iets meer van niks is nog steeds niks
Jochen zegt
En ik maar denken dat Aiways ter ziele was gegaan