
Een merk in nood maakt vaak hippe crossover coupé’s, zoals de Mitsubishi Eclipse Cross.
De markt voor compacte coupé’s was in de jaren ’90 op zijn hoogtepunt. Met name de Japanse merken grossierden in gave sportieve tweedeurs auto’s. Deze waren niet eens bijzonder duurt, maar vaak wel voorzien van een gaaf koetswerk. Dat niet alleen, ook de techniek was vaak om van te smullen. In relatief korte tijd verdween de vraag als sneeuw voor de zon. Een reden waarom merken stopten met het maken van betaalbare coupé’s.
Voor Mitsubishi lag dat iets anders. De Eclipse is een tijdje in Nederland geleverd. De eerste twee generaties kon je bij de Nederlandse Mitsubishi-dealer krijgen. Er kwam een derde en een vierde generatie van de Eclipse, maar die is nooit in Nederland geleverd. Wel zien we af en toe een import voorbij komen. In de recente historie heeft Mitsubishi afscheid genomen van nog veel meer roemruchte auto’s. Modellen als de Colt, Lancer en Galant zijn geschrapt. Dat was nog niet zo heel erg lang geleden de ruggengraat van het gamma in Europa van het Japanse merk.
XR PHEV Concepts
Ondanks dat Mitsubishi aangaf zich voornamelijk te willen focussen op softroaders, crossovers en SUV’s, is ook hun meest legendarische model geschrapt. De Pajero is wordt niet meer gebouwd. In Nederland rust alle hoop op de Outlander, die in PHEV-uitvoering nog altijd goed verkoopt. In de tussentijd liet Mitsubishi met de XR-PHEV en XR-PHEV II modellen zien dat het tijd was voor uitbreiding van dat concept. De XR PHEV in 2013 was een bijzonder concept.
Het was een soort X6 achtige-formule, platgeslagen, maar wel nog op de poten. In 2015 verscheen de XR PHEV II, die er iets minder concept-achtig uit zag en kuist klaar voor productie. Het belangrijkste onderdeel van dit model was de aandrijflijn, een viercilinder motor die wordt bijgestaan door een elektrische motor. In tegenstelling tot bij de Outlander is het systeemvermogen lager (163 pk) en heeft de XR PHEV II alleen voorwielaandrijving. Dit maakt de auto nog iets efficiënter. Het streven was minder dan 40 gram per kilometer.
Onthulling Mitsubishi Eclipse Cross
Daarom was de onthulling van de Eclipse Cross in 2017 des te opmerkelijker. Het was duidelijk dat de coupé-crossover achtige lijnvoering van de XR PHEV en XR PHEV II waren overgenomen. Omdat het een productiemodel is, is de Mitsubishi Eclipse Cross gevoelsmatig wat hoger, korter en smaller. De indruk is ineens een stuk minder stoer, maar waarschijnlijk is het beter voor binnenruimte en voor de luchtweerstand. Om een idee te krijgen van het formaat, de crossover is 4,41 meter lang, 1,81 meter breed en 1,69 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,67 meter. De Mitsubishi Eclipse Cross staat op het GS-platform van Mitsubishi, waar de Outlander ook op staat.
Aandrijflijnen
De auto staat in de herfst van 2017 in de Nederlandse showrooms. Qua motor is er gek genoeg maar één optie en dat is níet een plug-in hybride versie. De enige motor die mogelijk is, is een 1.5 Di-T motor. Dit is de 4B40, een viercilinder met turbo. Deze levert met 163 pk wel precies evenveel vermogen als de concept. Standaard wordt de Mitsubishi Eclipse Cross geleverd met een handbak en voorwielaandrijving. Een automaat is optioneel mogelijk. Dat is in dit geval een CVT-bak. Vierwielaandrijving is ook mogelijk, maar dan zit je wel altijd vast aan die CVT-automaat.
Overigens is de keuze qua motoren met name in ons land het geval. In andere landen kun je de Mitsubishi Eclipse Cross namelijk ook krijgen met een dieselmotor, een grotere 2.0 benzine of zelfs als PHEV met 2.4 viercilinder. Dit is de aandrijflijn die wij ook kennen uit de Outlander. Qua uitvoeringen is er keuze uit een Pure, Intense, Intense S en Instyle. Aanvankelijk kon je ook een luxe First Edition krijgen, later kwam er een Black Edition bij.
Facelift Mitsubishi Eclipse Cross
In 2021 wordt het model rigoureus gefacelift. Het is meer dan even een iets andere grille en koplampen. Het gehele front is anders, met een veel dikkere bumper en veel plattere koplampen, die onderdeel lijken te zijn van de Dynamic Shield grille. Het geheel lijkt zo veel meer op de XR PHEV concept en de Engelbert Concept. De Mitsubishi Eclipse Cross is nu ietsje langer geworden.
PHEV
Nog belangrijker is dat de 1.5 motor is komen te vervallen. In Nederland is er wederom maar een optie, maar wel de goede: een PHEV. De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV heeft dezelfde aandrijflijn als de Outlander: een 24 viercilinder met elektromotor. Gezamenlijk levert deze combinatie 188 pk. De 0-100 km/h sprint is nog vrij vlotjes (10,8 seconden), maar de topsnelheid van 162 km/u is niet zo hoog. Belangrijker is dat de auto 1 op 50 moet kunnen halen. Uiteraard is dat een theoretische waarde. Ook prettig is dat de Eclipse Cross iets goedkoper wordt dankzij deze aandrijflijnen. Er zijn vier uitrustingsniveau’s: Intenties, intense+, Instyle en tijdelijk wederom een First Edition.