
De Lotus Emira is de eerste nieuwe Lotus in tijden en de laatste met verbrandingsmotor.
Lotus is een merk dat lang met zijn modellen doet. Dat model wordt vervolgens wel voorzien van diverse updates. Zo zijn er in de periode 1996 tot 2021 maar twee compleet nieuwe Lotussen geïntroduceerd. Alle andere modellen waren een variatie op een thema. In 1996 verscheen de compacte Lotus Elise. Een auto die in alle opzichten een Lotus was: klein, licht, bijzonder en voorzien van een briljante wegligging.
Inhoudsopgave
Op basis van de Elise kwamen er een hoop varianten: de Exige en Europa. Zelfs de Tesla Roadster was stiekem een Lotus Elise die bovendien door Lotus werd gebouwd. De Lotus Evora in 2009 was ook wederom een compleet nieuwe Lotus die iets groter, volwassener en praktischer was. Voor een Lotus, althans.

Drie modellen
Voor lange tijd zijn de Elise, Exige (een ruigere Elise) en de Evora de enige modellen die Lotus levert. Om te overleven en relevant te blijven in de toekomst, moet Lotus zich ook aanpassen. Dat gaat gepaard met twee belangrijke projecten. De eerste is de Evija, een compleet elektrische Lotus. Het is met recht een hypercar, want de geheel uitstootvrije Lotus heeft bijna 2.000 pk. Een andere auto waar Lotus op dat moment aan werkt is een crossover. Nu Lotus onder de vlag valt van Geely, zijn er voldoende onderdelen om te lenen van Polestar, Volvo, Lynk & Co en Geely.
Maar om die periode te overbruggen, was er nog eenmaal een ‘ouderwetse’ Lotus nodig. Die auto is de Lotus Emira. De Lotus Elise, Exige en Evora gingen allemaal op hetzelfde moment (zomer van 2021) uit productie. Alledrie de modellen werden min of meer opgevolgd door de Emira. De Emira is de laatste Lotus met verbrandingsmotor.

Afmetingen Lotus Emira
De Lotus Emira is aanzienlijk groter dan de Elise en meer in lijn met de Evora. De auto is 4,41 meter lang, 1,86 meter breed en 1,22 meter hoog. Dus een relatief brede en lage auto, precies wat je wil van een sportauto. De wielbasis bedraagt 2,57 meter. Die ruimte is niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor de motor. Qua afmetingen is de Emira dus een tikkeltje groter dan de Evora en fors groter dan de Elise en Exige. In dat opzicht is de Emira de opvolger van de Evora en heeft de Elise/Exige geen opvolger gekregen.

Net als zijn illustere voorgangers heeft de Lotus Emira een middenmotor. Een groot verschil is dat er keuze is uit de motoren. Nu was er wel vaker keuze bij Lotus tussen verschillende vermogens, maar echt een compleet andere motor is vrij nieuwe. De laatste Lotus die dat bood was de Esprit, die je kon kiezen met een 2.2 Turbo viercilinder of 3.5 liter V8 met platte krukas en dubbele turbo. De Lotus Emira is er met een viercilinder turbo of V6 met mechanische compressor. Nog groter is het verschil dat beide motoren van een compleet andere fabrikant komen.
M139
De viercilinder is een motor van Mercedes-AMG. De M139 is bekend uit auto’s als de Mercedes-AMG A45 en CLA45. Gek genoeg heeft de Lotus Emira de minst krachtige variant van het blok. Waar de motor in de ’45’-modellen 387 pk levert en in de ‘45S’-modellen zelfs 421 pk, pompt het blok er in de Lotus maximaal 365 pk uit (en 480 Nm). De reden ervoor is simpel, een stapje hoger in de range staat de V6. Deze motor is de 2GR-FE van Toyota, een 3.5 liter V6 met supercharger. Deze motor kennen wij (zonder de compressor althans) in Europa uit auto’s als de Lexus RX.

2GR-FE
De 3.5 motor is goed voor 400 pk en 430 Nm. Qua transmissie is er keuze uit een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat met koppelomvormer, beide van Aisin. De Evora met viercilinder is er alleen met achttraps automaat met dubbele koppeling. Logisch, dat is de transmissie die Mercedes zelf ook toepast in hun modellen. De V6 met Aisin-bakken zagen we ook al in de Evora. Dankzij de techniek lijkt de Lotus Emira een concurrent te zijn voor de Alpine A110 enerzijds en de Porsche Cayman anderzijds.
Een groot aandachtspunt was het interieur. Dat was in de Elise erg spartaans en begon in de Evora op leeftijd te raken. De Emira heeft een eenvoudig interieur. Het is wel luxer dan ooit aan te kleden. Zo is er een digitaal instrumentencluster en een 10,25 infotainmentscherm met Android Auto of Apple CarPlay.
De Lotus Emira is leverbaar met een zogenaamd Lotus Drivers Pack. Dan heb je launch control, Michelin Pilot Sport 2 Cup-banden (in plaats van de GoodYear Eagle F1 SuperSport-banden), straffer onderstel en 20 inch lichtmetalen velgen.
Terwijl AMG spijt heeft, breidt Lotus het viercilindergamma uit
De Emira krijgt ineens vier nieuwe versies, waaronder een nieuwe instapper! AMG-baas Michael Schiebe gaf kortgeleden toe dat hij en zijn team zich verkeken hebben op de verkoop van de C63 met viercilinder. Het zou moeilijker zijn om de achterban en kopers te overtuigen dan gedacht. Lotus denkt daar minder moeite mee te hebben met…
Deze zescilinder sportauto krijgt mogelijk V8… vanwege milieu
Wie had dat gedacht? Van een zescilinder naar een V8! We leven in rare tijden. Zo kan het zijn dat een fabrikant een V8 overweegt, vanwege het milieu. Dat klinkt misschien heel krom (dat is het ook), maar toch is dat de logica van Lotus. We zullen het uitleggen. Lotus is van plan om een…
Legendarische F1-coureur eren met special edition: zó moet het
Geen slappe merkdeals: deze speciale editie is gewoon een prachtig eerbetoon aan een legendarische F1-coureur. F1-teams die hun succes eren op straatauto’s, dat gebeurt vaak genoeg. Zelfs op basis van een coureur in het specifiek. Soms is dat een leuke editie, soms valt dat toch een beetje tegen. De Infiniti FX50S Vettel Edition of de…
Lotus Emira met AMG-viercilinder is nu net zo sterk als de V6!
Ontmoet de Lotus Emira Turbo SE. Het is feest bij Lotus! De maker van liefhebbersauto’s (en de Eletre) leverde in 2024 dan wel minder auto’s af dan gehoopt, toch valt er een mijlpaal te vieren. De 10.000 Emira is gebouwd! Dit heugelijk feit wordt bijgestaan door het vervangen van de First Editions door twee nieuwe…
Vet! Lotus verkoopt Emira met iconische F1-kleurstellingen
Vijf klassieke livery’s uit de F1 worden op de Lotus Emira geplakt. De F1-geschiedenis staat bol van iconische livery’s die legendarisch zijn geworden. Vreemd genoeg waren het vaak sigarettenproducenten (Marlboro, Camel, Rothmans, John Player Special en ga zo maar door) die voor de mooiste kleurstellingen zorgden. Lotus weerstond de verleiding ook niet en ging in…
Leuke sportwagen met V6 wordt ineens een stuk belangrijker
Wat eigenlijk slechts een doorgeefluik voor de volgende generatie moest zijn, wordt nu een belangrijke auto voor het Britse Lotus. De revival van Lotus, ook al is het merk nooit echt weggeweest, is een bijzondere. Het idee was namelijk als volgt. Geely koopt de zwik over en Lotus wordt een soort Britse Porsche. Dus enerzijds…






