Wat is de goedkoopste elektrische auto? Dat is een vraag die veel mensen zich stellen, omdat dit soort auto’s vaak behoorlijk prijzig zijn. Dit heeft er onder ander mee te maken dat er lange tijd weinig kleine en betaalbare elektrische auto’s op de markt waren. Gelukkig is dit in een rap tempo aan het veranderen.
Hoewel er diverse kleinere elektrische auto’s op de markt zijn, valt de prijs nog altijd hoger uit dan de prijs van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. De vrijstelling van bpm kan dit niet verhullen. Het verschil neemt echter langzaam maar zeker af. Ook niet onbelangrijk: de kosten per kilometer liggen bij elektrische auto’s aanzienlijk lager dan bij hun benzine- of dieselequivalent. Meer daarover in het artikel over de kosten van elektrische auto’s.
De grote vraag is: welke elektrische auto’s zijn momenteel het allergoedkoopst? Om die vraag te beantwoorden kijken we eerst simpelweg naar de nieuwprijs. Vervolgens kijken we welke elektrische auto’s het goedkoopst zijn als je voor private lease gaat. Tot slot zetten we ook nog op een rijtje welke auto’s het goedkoopst zijn qua stroomverbruik. Bij dit alles kijken we dus naar nieuwe elektrische auto’s. Als je tweedehands een elektrische auto wilt kopen, kun je daarover alles lezen in ons artikel over elektrische occasions.
Nieuwprijs: de goedkoopste elektrische auto’s
Dan komen we nu ter zake: we zetten de elektrische auto’s die op het moment van schrijven (januari 2023) het goedkoopst zijn op een rijtje.
1 | Dacia Spring: €21.750
Het was al vanaf de eerste aankondiging duidelijk dat de Dacia Spring de goedkoopste elektrische auto van Nederland zou worden. De auto is gebaseerd op de Renault City KZ-E, die alleen in China wordt geleverd. De WLTP-range van 230 km valt nog niet tegen voor de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Het vermogen valt wel tegen: dat is maar 44 pk.
2 | Renault Twingo E-Tech Electric: €23.020
In het A-segment zijn twee- of drielingen vrij gebruikelijk. Zo is de Renault Twingo samen met Smart ontwikkeld. De Smart ForFour is alleen niet meer leverbaar, de Twingo nog wel. Deze stadsrakker heeft 82 pk, wat al een stuk meer is dan de Dacia Spring. De range is wel beperkt, met 190 km (op papier).
3 | Smart Fortwo EQ: €25.726
Zoals gezegd is de Smart ForFour niet meer leverbaar en daarmee is het gamma van Smart gehalveerd. Alleen de elektrische Smart ForTwo blijft nog over. Dit is de meest compacte elektrische auto die je kunt krijgen. Een echt stadsautootje dus. Voor langere trips buiten de stad is deze Smart ook niet geschikt, met een WLTP-actieradius van maar 135 km.
4 | JAC E-S2: €30.650
Het Chinese JAC heeft nog veel werk te verrichten wat hun naamsbekendheid aangaat, maar ze hebben wel een van de goedkoopste EV’s van Nederland. De JAC E-S2 is een compacte cross-over en daarmee krijg je veel auto voor je geld. De range van 240 km (WLTP) is ook gewoon acceptabel.
5 | MG 4: €30.785
Nog een prijsknaller uit China: de MG 4 Electric. Deze elektrische hatchback biedt heel veel value-for-money. De instapversie heeft al een range van 350 km, maar voor €34.285 heb je de versie met 452 km. Dat een cijfer wat je bij andere merken alleen bij auto’s met een aanzienlijk hoger prijskaartje ziet.
6 | Fiat 500e: €31.190
Net als de Smart ForTwo is de nieuwe Fiat 500 er alleen nog als elektrische auto. Hoewel het uiterlijk vooral een evolutie is, gaat het wel degelijk om een volledig nieuwe generatie. De 500e is ook een slagje groter dan zijn voorganger. De instapversie heeft een 24 kWh-accu, die een range van 190 km mogelijk maakt. Vanaf €35.190 heb je de versie met een grotere accu en een flink grotere range (320 km).
7 | Peugeot e-208: €32.420
De Peugeot e-208 is er wederom eentje van een tweeling. Deze auto deelt zijn genen met de Opel Corsa-e, maar de Peugeot is de goedkoopste van de twee. De auto’s zijn allebei voorzien van een 50 kWh grote accu en een elektromotor die 156 pk produceert. Sinds de update van 2022 heeft de e-208 een actieradius van 400 km. De Peugeot e-208 smoelt ook gewoon heel goed, waardoor je hiermee een heel interessant totaalpakket hebt.
8 | MG ZS EV: €33.585
De ZS is wederom een MG die veel waar voor zijn geld biedt. Het is namelijk een ruime cross-over. De range van 320 km is ook niet verkeerd, maar het meest interessant is wellicht de 70 kWh-versie. Daarmee heb je een actieradius van 440 km voor een kleine 38 mille.
9 | MG 5 Electric: €34.585
MG richt zich heel duidelijk op betaalbare EV’s, want ze hebben maar liefst drie modellen in de top 10. Wat de MG 5 bijzonder maakt: het is niet alleen een betaalbare EV, maar ook een van de weinige elektrische stationwagens. De instapversie heeft een range van 320 km, maar 400 km is ook mogelijk.
10 | Renault Zoe: €34.895
De Renault Zoe is een oudgediende, want deze EV draait al mee sinds 2012. Er is inmiddels heel veel concurrentie bijgekomen, maar de Zoe is nog net goedkoop genoeg om in de top 10 te staan. Renault heeft niet stilgezeten in de afgelopen 10 jaar. De Zoe heeft nu een range van 390 km, waar dat eerst ongeveer de helft was.
Bonus | Renault Twizy: €12.490
Als je écht de allergoedkoopste nieuwe elektrische auto wilt hebben, kom je uit bij de Renault Twizy. Deze kost weinig, maar daar krijg je dan ook niet veel voor terug. Met een vermogen van 12 kW, een accucapaciteit van 6,1 kWh, een actieradius van 100 km en een topsnelheid van 80 km/u is het puur een auto voor korte afstanden in de stad. Deze kun je dan wel een hippe manier afleggen.
Private lease: de goedkoopste elektrische auto’s
Als je niet van verrassingen houdt is private lease een optie. Steeds meer mensen kiezen hiervoor en daarom hebben we ook de goedkoopste modellen in de private lease op een rijtje gezet. Daarbij zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden en 10.000 km per jaar. Dit is uiteraard een momentopname, aangezien de leasetarieven nogal aan verandering onderhevig zijn. Op het moment van schrijven (januari 2023) zijn dit de goedkoopste opties:
- Dacia Spring: €389 per maand
- Fiat 500e: €442 per maand
- Peugeot e-208: €449 per maand
- Renault Twingo: €455 per maand
- MG 4: €459 per maand*
*12.500 km per jaar
Verbruik: de goedkoopste elektrische auto’s
Aanschaf is één ding, maar je moet er vervolgens ook nog mee rijden. Met welke auto rijdt je nu het goedkoopst als je kijkt naar het stroomverbruik? Daarvoor hebben we de auto’s gesorteerd op het aantal kWh dat de auto per 100 km verbruikt (uitgaande van de WLTP-metingen). Daarbij hebben we ons beperkt tot elektrische auto’s met een nieuwprijs van minder dan €40.000. Dit levert de volgende top 5 op:
- Fiat 500e: 13,0 kWh per 100 km
- Dacia Spring: 13,9 kWh per 100 km
- Hyundai Ioniq Electric: 13,8 kWh per 100 km
- Tesla Model 3: 14,0 kWh per 100 km
- Hyundai Kona Electric: 14,3 kWh per 100 km
De Fiat 500e en Dacia Spring zijn dus zowel goedkoop qua aanschaf als qua verbruik. De beide Hyundai’s en de Tesla horen niet tot de goedkoopste elektrische auto’s, maar gaan wel zuinig met hun stroom om.
Hoeveel je uiteindelijk betaalt aan elektriciteit hangt af van de manier van opladen. Bij een openbare oplaadpaal is dit gemiddeld gezien zo’n €0,40 per kWh. Thuis kan het nog een stuk goedkoper, al hangt dat af van je energiecontract. Daarover meer in het artikel over de kosten van elektrisch rijden. De onderhoudskosten zijn we ook niet vergeten: die komen aan bod in het artikel over de kosten van een elektrische auto.
Conclusie
Als je puur elektrisch vervoer zoekt voor korte afstanden (en geen brommobiel wilt), is de Renault Twizy de goedkoopste optie. De kans is echter groot dat je iets hogere eisen stelt aan een auto. In dat geval kom je uit bij een Dacia Spring, een Twingo of de instapversie van de Fiat 500e. Dit zijn echter nog steeds stadsauto’s, met een beperkte range. De JAC E-S2, MG 4 en Peugeot e-208/Opel e-Corsa zijn de goedkoopste opties als je een meer volwassen elektrische auto zoekt. Als je een ruime betaalbare EV wilt zijn de MG ZS en MG 5 interessant.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.