De Dacia Spring is de Dacia onder de elektrische auto’s.
Elektrische auto’s worden meer en meer gemeengoed. De techniek was een tijdje geleden nog vrij exotisch, maar de laatste tijd zien we ze telkens vaker. Met de telkens strengere wetgeving is het ook niet meer dan logisch dat er telkens meer elektrische auto’s aan komen.
Het grote nadeel is dat een elektrische auto vrij duur is om te ontwikkelen. Daarbij was rond 2020 de afzet nog niet denderend. Dus nog niet alle fabrikanten zetten vol in op EV’s, er moest immers ook geld verdiend worden. Vanwege de prijs en afzet is het logisch dat de meeste elektrische auto’s vrij duur zijn. Op een grotere en duurdere auto zit veelal een iets grotere marge. Een kleine en goedkope auto bouwen werd in twee opzichten lastig voor fabrikanten. Goedkope auto’s zijn bijna niet meer goedkoop te bouwen, waardoor fabrikanten het A-segment liever overslaan.
Inhoudsopgave
Budgetmerk
Bij Dacia vonden ze het wiel opnieuw uit. Dacia is het budgetmerk van Renault. Dat merk heeft al jarenlang ervaring met elektrische auto’s als de Zoe, Kangoo ZE en Fluence ZE. De Dacia Spring wordt op sommige markten ook als Renault (de K-ZE en Kwid) uitgebracht. Er is wel een groot verschil tussen de K-ZE en de Dacia Spring. De KZ-E wordt alleen in China geleverd. Daar gelden er andere eisen op het gebied van veiligheid. In Europa zijn de eisen een stuk strenger. Om te zorgen dat de Dacia Spring daar (ternauwernood) aan voldoet, is de auto flink aangepast. De Dacia Spring is voorzien van een versterkt chassis, zes airbags én diverse veiligheidsassistenten aan boord.
De Dacia Spring werd in 2020 op de Salon van Genève onthuld. Althans, er was een digitale onthulling in de periode dat de Zwitserse autobeurs gehouden zou worden. Deze ging namelijk niet door wegens de Covid-19 uitbraak in Europa. Officieel was het nog een ‘concept’, met de opvallende oranje details voor de spiegelkappen, dakdrager en omlijsting van de stootstrips.
Simpel qua opzet
De Dacia Spring is heerlijk eenvoudig en simpel qua opzet. Het is een klein crossovertje, die qua formaat absoluut in het kleine segment thuishoort. Officieel is het een B-segment auto, maar het is een A-segment qua ruimte en prestaties. De Dacia Spring is 3,74 meter lang, 1,58 meter breed en 1,52 meter hoog. De wielbasis bedraagt slechts 2,42 meter. De bagageruimte is 300 liter en kan groeien naar een bescheiden 600 liter als je het bankje neerklapt.
Dat is niet rijkelijk veel. Maar die filosofie wordt toegepast op de gehele auto. Er zit een heel bescheiden motor in de Dacia Spring. De elektromotor is goed voor 44 pk en 125 Nm. Dat is op geen enkele wijze ‘veel’ te noemen. Aan de andere kant, de Spring weegt net iets meer dan 900 kilogram, dus je hebt ook niet heel erg veel vermogen nodig. De prestaties zijn niet heel denderend. Van 0-100 km/u accelereren duurt 19,1 seconden. Dat is naar moderne maatstaven erg langzaam. De topsnelheid bedraagt slechts 125 km/u.
Accupakket Dacia Spring
Aan de andere kant, publiekslievelingen als de Fiat 500, VW Kever en Citroen 2CV waren nauwelijks sneller. De Dacia Spring is voorzien van een 27,4 kWh-accupakket. Wederom, niet enorm groot. Maar met een groter accupakket wordt de auto zwaarder. Dat betekent dat ook zwaardere remmen, ophanging en dergelijke. Op een volle lading kun je ongeveer 230 kilometer halen. Het laden zelf kan maximaal tot 30 kW, dus verwacht geen wonderen als de accu compleet leeg is en je moet laden voor de volgende 230 km.
De Dacia Spring is natuurlijk ontwikkeld voor stedelijke gebieden. Dan komt de efficiency en het hoge rendement van een elektrische motor helemaal tot zijn recht. De range van 230 kilometer blijft op lage snelheden bij een EV veel beter bij een auto met verbrandingsmotor. Met dik 200 stadskilometers moet je elke dag prima uit de voeten komen, zelfs in de gehele randstad waarbij 100 km/u op de snelweg rijden eerder uitzondering dan regel is.
Extra vermogen
In 2023 arriveert er een nieuwe versie van de Dacia Spring: de Dacia Spring Electric 65. De Spring kon immers wel wat extra vermogen gebruiken. Deze versie heeft dus 65 pk in plaats van 44 pk. Daarmee is het alsnog de minst krachtige auto van dit moment, maar het is wel een stijging van 48%. Je moet wel iets inleveren qua range: die gaat van 230 kilometer naar 220 kilometer.
Uitrusting Dacia Spring
De Dacia Spring is niet bijzonder luxe uitgerust, maar kaal kun je hem zeker niet noemen. Zeker niet voor zijn klasse en prijsniveau. Stuurbekrachtiging, airco, elektrische ramen rondom en een radio zitten er altijd op het instapmodel van de Spring, de ‘Comfort’. Een stapje hoger staat de Comfort Plus die voorzien is van een multifunctioneel stuurwiel, navigatiesysteem, parkeersensoren en dergelijke.
Voor een A-segment auto absoluut geen verkeerde uitrusting. Ook in zijn prijssegment valt het heel erg mee. Qua verzekering (laag), verbruik (laag) en motorrijtuigenbelasting (heel laag) zijn de kosten om zoiets rijdend te houden heel goed te overzien, helemaal omdat je drie jaar fabrieksgarantie meekrijgt.
Dacia Spring artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Dacia Spring.