Is Red Bull toch niet zo dominant als we gisteren dachten, of ligt het gewoon aan Perez?
Zoals we gisteren al konden concluderen is Max Verstappen weer ‘the one to beat’ dit seizoen. De vraag is dus: wie kan het hem nog lastig maken? De Ferrari’s? De McLarens? Perez? Of wordt het weer ouderwets Max versus Lewis? Misschien kunnen we daar ook al wat voorbarige conclusies over trekken, na de tweede dag van de wintertests.
Ochtendsessie
Vandaag kwamen Sergio Perez en Lewis Hamilton voor het eerst in actie. Zij waren de enige twee die gisteren nog niet aan de beurt kwamen. Het waren echter niet deze heren, die vanochtend de snelste tijden noteerden, maar Charles Leclerc in zijn Ferrari.
Het was diezelfde Leclerc die met zijn auto over een losgeraakt stuk afvoer van een kerbstone reed, waar vervolgens ook Sir Lewis – zijn toekomstige teamgenoot – overheen reed. Daarmee was de eerste rode vlag van 2024 een feit. Dat bleek ook meteen het einde van de ochtendsessie, want na 40 minuten werd besloten om de sessie niet te hervatten.
Net als bij het putdeksel in Las Vegas was Ferrari de klos: de auto van Leclerc moest een nieuwe vloer krijgen, terwijl Hamilton er zonder kleurscheuren vanaf kwam. Perez had ook nog een probleempje in de ochtend: een oververhitte rem, waardoor hij uiteindelijk maar 20 rondjes kon rijden.
Middagsessie
Ter compensatie van de voortijdig beëindigde ochtendsessie was er een extra lange middagsessie. Nu kon Sergio Perez eindelijk meters maken. Dat deed hij dan ook: met 129 rondjes maakte hij de meeste meters van iedereen. Daarmee was het wederom een productief dagje voor Red Bull.
Waar Max Verstappen op dag 1 ruim een seconde sneller was dan de nummer twee, was Red Bull met Perez niet zo dominant. Sterker nog: Red Bull noteerde vandaag überhaupt niet de snelste tijd. Dat deed Carlos Sainz, met een tijd van 1:29.921. Die reed overigens wel op de zachtere C4 band, terwijl Perez op C3’s reed. Maar toch…
Intussen deed Mercedes, om precies te zijn Hamilton, het ook niet onaardig. Lewis zette de derde tijd neer. Misschien dat we dit jaar toch weer wat meer gevechten gaan zien tussen Red Bull en Mercedes. Kunnen de wederzijdse fans elkaar weer lekker opnaaien.
Enfin, de volledige top 10 van dag 2 zag er zo uit:
- Carlos Sainz: 1:29.921
- Sergio Perez: 1:30.679
- Lewis Hamilton: 1:31.066
- Lando Norris: 1:31.256
- Daniel Ricciardo: 1:31.361
- Charles Leclerc: 1:31.750
- Lance Stroll: 1:32.029
- Esteban Ocon: 1:32.061
- Valtteri Bottas: 1:32.227
- Oscar Piastri: 1:32.328
Oopelkadet zegt
Red Bull gaat niet meer achterste van de tong laten zien. Met 2 tiende pole en met max 10 sec winnen. x26 of hoeveel GPS zijn er dit jaar? En dan hele jaar door trollen, de Mercedes way. Wolff zal FIA morgen al vragen om maatregelen om RB langzamer te maken.
Richmond zegt
hoezo niet meer? Ze hebben het gisteren ook niet gedaan
a_buis zegt
Rode bandjes echt wel sneller maar idd wat Kadett zegt: niet te snel zijn anders is het zo afgelopen met de pret.
eaudi zegt
Wat is die Ferrari mooi zeg! Prachtig!
arielatom35sc zegt
perez heeft wel een snellere tijd dan Max gisteren, dat zeggen ze er dan weer niet bij…carlos is 2 sec sneller dan max gister, wordt Carlos nu dan toch kampioen? of zegt het gewoon allemaal helemaal niks tijdens een eerste test…ik denk het laatste
aadzor zegt
Testen gaat om meters maken. Dat is Red Bull gelukt.
We weten niet wie welk programma reed met hoeveel brandstof.
Dat Perez minder goed is dan Verstappen weten we door de vorige seizoenen. Niet door vandaag.
Fruitcake zegt
Perez niet de snelste bedoel je, geen verrassing.
lekkaah zegt
Ligt overduidelijk aan het team, de weersomstandigheden, Horner’s scharrel, Marko’s adem, het asfalt, de banden (streep door wat niet van toepassing is)