Red Bull Racing is een Formule 1-team uit Milton-Keynes, met momenteel Max Verstappen en Sergio Perez als coureurs. Red Bull is in 2005 opgericht door wijlen Dieter Mateschitz, eigenaar van Red Bull. Het team won in 2022 zowel de constructeurstitel als de rijderstitel, nadat Max Verstappen in 2021 al de rijderstitel op zijn naam schreef. Red Bull pakte in totaal vijf constructeurstitels en zes rijderstitels (waarvan vier met Vettel). Christian Horner is al sinds dag één de teambaas, terwijl Adrian Newey sinds 2006 de auto’s ontwerpt.
Formule 1-raceteams zijn vaak automerken of professionele raceteams die jarenlang actief zijn in de autosport. Deze werken dan veelal met de bekende automerken. Williams-BMW, McLaren Mercedes en natuurlijk Scuderia Ferrari. Red Bull Racing is een vreemde eend in de bijt. Het merk Red Bull maakt voornamelijk frisdrank. De Oostenrijker Dieter Mateschitz komt het drankje Krating Daeng tegen in Thailand en ziet kansen. Hij richt in 1984 Red Bull op met Chaleo Yoovidhya. Onder leiding van Mateschitz groeit het merk uit tot een enorme speler op de markt en de grootste energy drink-fabrikant. Red Bull sponsort en organiseert alles wat maar met extreme sporten te maken heeft.
Jaguar Racing
Uiteraard kan de Formule 1 niet ontbreken. In eerste instantie sponsort Red Bull Formule 1-coureurs. Dat pakt alleen niet uit zoals ze willen. Samen met mede-Oostenrijker Helmut Marko komt Mateschitz tot de conclusie dat ze een eigen raceteam moeten hebben om invloed te kunnen hebben op wat er met de coureurs gebeurt.
Red Bull Racing neemt Jaguar Racing over, wat ontstaan was toen Ford Motor Company in 1999 Stewart Grand Prix kocht. Het idee was om van Jaguar Racing een soort Ferrari-tegenhanger te maken. Dat pakte niet al te best uit. Na vijf jaar trok Ford de stekker uit het F1-team. Een ideaal moment voor Mateschitz en Marko om in te stappen. Voor 1 dollar koopt Red Bull het Jaguar F1-team in november van 2004.
Start
Het eerste jaar is vooral eentje om het team te vormen. De auto is in basis een doorontwikkelde Jaguar R5 met een Cosworth-motor. Mateschitz probeert Gerhard Berger binnen te halen, maar dat lukte helaas niet. David Coulthard is de senior coureur met ervaring bij teams als Williams en McLaren. De andere auto wordt bestuurd door Christian Klien, die daarvoor ook al bij Jaguar reed in 2004. Hij wordt afgewisseld door andere Red Bull-coureurs: Vitantonio Liuzzi en Scott Speed.
Ondanks dat het een opstartseizoen was, was het zeker geen onsuccesvol seizoen. Red Bull Racing wordt zesde in het kampioenschap en ze doen het beter dan Jaguar de jaren ervoor. Het belangrijkste wapenfeit voor Red Bull is het binnenhalen van Adrian Newey, de meesterontwerper die in het verleden verantwoordelijk was voor de dominante auto’s van Williams en McLaren. Het jaar erop rijdt Red Bull met Ferrari-motoren. Coulthard en Klien rijden wederom het leeuwendeel van de races. Robert Doornbos is de derde coureur, hij rijdt drie races en haalt daarin geen punten.
Toro Rosso
Een ander belangrijke zet van Red Bull komt in 2006. Ze starten hun tweede team, Toro Rosso. Het idee is dat Toro Rosso het juniorenteam wordt van Red Bull. Zo kunnen coureurs wennen aan de raceklasse voordat ze moeten strijden om het wereldkampioenschap. Hiervoor moesten coureurs het in de juniorenklasses laten zien of werden ze onder gebracht bij achterhoede teams. Toro Rosso neemt Minardi (niet ontoevallig een achterhoedeteam) over. Een belangrijk onderdeel van de deal is dat het team in Faenza actief zou blijven, want tot op de dag vandaag het geval is (inmiddels onder de naam AlphaTauri).
Renault-motoren
In 2007 stapt Red Bull Racing over op Renault-motoren. Daarbij worden Klien en Doornbos vervangen door de Australische coureur Mark Webber. Teambaas Christian Horner kent hem nog uit de Formule 3000-periode en Webber kent het team nog, omdat hij een oud Jaguar-coureur is. In 2007 en 2008 zijn de resultaten redelijk. In 2007 worden ze vijfde in het kampioenschap en lijken ze de weg naar boven gevonden te hebben. Bij de start van het seizoen van 2008 lijkt dat eveneens het geval te zijn, maar halverwege missen ze overduidelijk snelheid om aansluiting met de top te kunnen behouden. Dit terwijl Toro Rosso-coureur Sebastian Vettel de GP van Italië weet te winnen en geregeld in de punten finisht. Hiermee wint het satellietteam eerder een race dan het ‘grote’ team.
Uiteraard mag Sebastian Vettel David Coulthard vervangen, die met pensioen gaat. 2009 is het jaar van de dubbele diffusor. Hier maakt het team van Brawn goed gebruik van. De enige die in de buurt komt is Sebastian Vettel. Hij wint de derde race van het seizoen (de GP van China) en later dat seizoen nog drie races. Ook Mark Webber wint twee races. Wanneer de andere teams de dubbele diffusor onder de knie hebben, krimpt de voorsprong erg snel. Met name de Red Bulls maken indruk.
Succesjaren met Vettel
Het blijkt een voorbode te zijn voor 2010, waar alles op zijn plaats valt. Renault is nu niet alleen de leverancier, ze zijn partner van Red Bull. Het jaar is ongekend spannend en aanvankelijk lijkt het erop dat Mark Webber de eerste rijderstitel voor Red Bull gaat binnenslepen. Het is echter dermate spannend dat ook Lewis Hamilton (in de McLaren) en Fernando Alonso (in de Ferrari) kans maken op de titel. Uiteindelijk is het Vettel die het voor elkaar bokst door drie van de laatste vier races te winnen.
In 2011 staat er geen maat op Sebastian Vettel. Hij wint dat jaar 11 races, terwijl Webber alleen de laatste race (de GP Brazilië wint). Red Bull wint met overmacht de wereldtitel. Voor het seizoen van 2012 gaat het niet van een leien dakje voor Red Bull. De eerste 14 races winnen beide coureurs slechts één keer. Dankzij vier overwinningen van Vettel op rij is de titel uiteindelijk toch in handen van Vettel en Red Bull.
In 2013 beginnen zich de eerste haarscheurtjes te vertonen in de relatie tussen Webber en Vettel. Webber is ouder en minder snel, Vettel is de jonge hond. In Maleisië leidt het tot een clash tussen de twee. Vettel krijgt teamorders om Webber niet te passeren, maar hij doet het toch. Uiteindelijk zou het niets gaan uitmaken. Waar Webber geen enkele race weet te winnen, wint Vettel de laatste 9 races op rij. Hiermee sleept Red Bull voor de vierde keer op rij de constructeurstitel en de rijderstitel in de wacht.
Terugval
In 2014 is alles anders. Webber gaat met pensioen en vertrekt naar Porsche (Le Mans). Hij wordt vervangen door een andere Australiër: Daniel Ricciardo. De 1.6 turbomotor van Renault kan zich niet meten met de enorme powerhouse van het Mercedes-team, die oppermachtig zijn. Sebastian Vettel heeft overduidelijk meer moeite met de RB10 dan Ricciardo. De Australiër wint drie races, Vettel nul. Het zou het laatste seizoen zijn voor Vettel bij Red Bull, voor 2015 verhuist de viervoudig wereldkampioen naar Ferrari. In 2015 promoveert Ricciardo naar de status van eerste rijder. De Rus Daniil Kvyat verhuist van Toro Rosso naar Red Bull. 2015 is geen denderend jaar voor Red Bull. Er worden geen races gewonnen. Daarbij zijn de Toro Rosso’s (met Carlos Sainz en Max Verstappen achter het stuur) dikwijls sneller. Uiteindelijk wordt Red Bull vierde in het constructeurskampioenschap, de laagste positie sinds 2008.
Max Verstappen
Het seizoen 2016 lijkt iets beter te worden, alhoewel de dominantie van Mercedes extreem groot is. Wederom start Red Bull Racing het seizoen met Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat. De Rus kent een ongelukkige start (ondanks een derde positie bij de GP van China). Dit terwijl het talent van de Nederlander Max Verstappen rijzende is. Marko en Horner besluiten de coureurs te wisselen. Dat pakt direct goed uit. Verstappen wint in 2016 namelijk zijn eerste race voor Red Bull, de GP van Spanje. Daniel Ricciardo wint de GP van Maleisië dat jaar. Verstappen pakt dat jaar nog vier tweede plaatsen, Ricciardo ook overigens. Mede door de solide prestaties van beide coureurs eindigt Red Bull als tweede in het kampioenschap in 2016.
In 2017 speelt Red Bull weer tweede viool achter Mercedes en vechten ze het uit met Ferrari. Ricciardo beleeft een topseizoen, relatief gezien. Hij rijgt de podiumplaatsen aan elkaar. Verstappen heeft aanzienlijk meer pech, in de meeste gevallen door de Renault-motor. Wel weet Verstappen twee keer voor Red Bull een race te winnen: de GP van Maleisië en Mexico schrijft de Nederlander op zijn naam. Ondanks de successen is Red Bull in 2017 het derde team.
In 2018 mogen Verstappen en Ricciardo wederom hun kunsten vertonen. De Nederlandse coureur groeit meer en meer. Waar Ricciardo eerst de overhand had, is dat nu niet meer het geval. Dat niet alleen, het team lijkt zich ook steeds meer om Verstappen te vormen. Ricciardo begint het jaar desondanks beter. Hij wint de GP van China en Monaco. Helaas gaat het na die overwinning bergafwaarts voor Daniel Ricciardo en bergopwaarts voor Verstappen. Met name de tweede seizoenshelft is Verstappen ijzersterk en wint hij wederom de GP van Mexico. Voor Ricciardo is het tijd om op stappen. Heel pikant wordt hij weggekaapt door het team van Renault. Het is zeker ironisch omdat veel pech van Ricciardo te wijten is aan de Renault-techniek waar Red Bull gebruik van maakt.
Nu Ricciardo is weggevallen, heeft Red Bull wel een grote uitdaging: wie moet hem vervangen? In eerste instantie wordt dat Pierre Gasly, die dan net een paar races heeft gereden voor Toro Rosso. Het blijkt niet de juiste keuze te zijn. De Fransman is af en toe snel, maar laat het ook geregeld liggen. Het probleem is vooral dat Verstappen foutloos rijdt en het maximale uit die auto weet te halen. Om die reden verruilt Red Bull Gasly voor Alex Albon. Hij doet het ietsje beter dan Gasly. Verstappen wint dat seizoen de GP van Oostenrijk, Duitsland en Brazilië.
Honda-motoren
Het gemis van een goede tweede coureur speelt Red Bull parten. In 2019 rijden ze met Honda-motoren, ondanks de sponsordeal met Aston Martin. Er staan dus twee automerken op de auto. Verstappen is wederom sterker dan Albon. Die laatste haalt tweemaal het podium (twee tweede plaatsen), Verstappen eindigt elf keer op het podium waarvan hij twee races wint. Dat verschil is voor Red Bull wederom te groot. Albon mag zich in het DTM gaan bewijzen voor Red Bull. Sergio Perez wordt de nieuwe teamgenoot van Verstappen. Hij kreeg geen nieuw contract voor 2021 bij Racing Point (Aston Martin Racing) en zat ineens zonder team, ondanks dat hij de enige race ooit voor Racing Point heeft gewonnen.
Titanenstrijd
In 2021 komt het dan eindelijk goed. De veranderingen die aan de bodem gedaan moeten worden spelen Red Bull Racing in de kaart. Max Verstappen en Lewis Hamilton raken verwikkeld in een van de meest spannende titanenstrijden aller tijden. Ondanks dat Verstappen uiteindelijk wereldkampioen wordt, missen ze net het kampioenschap voor de constructeurs. Dat zet Red Bull recht in 2022. Aanvankelijk hebben ze nog een klein beetje moeite met Ferrari en de betrouwbaarheid, maar eenmaal op stoom is er geen houden aan. Verstappen wint 15 races, Pérez 2. Het team pakt met grote afstand de constructeurstitel. Helaas voor Red Bull wel precies in het weekend dat Red Bull-oprichter Dieter Mateschitz is overleden. In 2023 rijdt Red Bull wederom met Sergio Pérez en Max Verstappen.