Minardi was een Italiaans F1-team, dat van 1985 tot en met 2005 actief was, maar nooit echt succes heeft gehad in de Formule 1.
Het raceteam van Minardi komt voort uit het Scuderia del Passatore-team, dat Giancarlo Minardi in de jaren ’70 overnam. Het ging vooral om delen van de inboedel. Het team neemt deel in de Formule 3, nog niet in de Formule 1. In 1975 wordt Scuderia del Passatore omgedoopt tot Scuderia Everest. Het team doet het niet eens verkeerd, ze rijden altijd vooraan mee met klinkende namen als Clay Regazzoni en Elio de Angelis.
Formule 2
Van 1980 tot 1984 doet het team mee in de Formule 2. Ze gaan het een stuk professioneler aanpakken. Ten eerste gebruiken ze de familienaam: Minardi. In plaats van een klantenchassis met klantenmotor hebben ze hun eigen chassis. Met de Minardi GM75 – zoals de auto heet – worden er bescheiden successen geboekt. Met name met de Argentijn Miguel Angel Carrera, die geregeld punten haalt en negende wordt in het kampioenschap in 1980. In 1981 wint Michele Alboreto de race in Misano en haalt Cecotto geregeld puntjes. In de jaren erna doen de Minardi’s met BMW redelijk mee. Ze winnen geen races, maar zakken ook niet door het ijs. Ondanks dat de successen niet enorm zijn, besluiten ze het toch een stap hogerop te zoeken.
Minardi F1
Het begint niet meteen lekker in het eerste jaar. De Minardi M184 moet een doorontwikkeling van de Alfa Romeo V6 krijgen, maar deze is niet op tijd klaar. Daarom past men het chassis aan van de M184 voor de gouwe ouwe Cosworth DFV V8. Pas een paar races later komen de Alfa Romeo-motoren beschikbaar. Die Alfa’s heten Motori Moderni. Ook niet lekker: ze rijden met slechts één auto. Pas in 1986 komt er een tweede bij. Het is allemaal vrij dramatisch. Minardi finisht zelden en als het gebeurt is dat buiten de punten. In 1985 rijdt men alleen in Mexico de race uit.
In 1988 maakt men de overstap naar Cosworth-motoren, waarmee het allemaal begon voor het team. Het gaat al meteen ietsje beter. De motor is iets krachtiger en betrouwbaarder. Met Pierluigi Martini en Luis-Pérez-Sala aan het stuur haalt Minardi zelfs punten! In totaal pakt Minardi er zes, waarmee ze elfde staan in het kampioenschap. In de jaren ’90 verandert er vrij weinig voor het team. Minardi rijdt bijna steevast in de achterste regionen mee van het veld.
Heel af en toe kunnen ze verrassen met een puntje. In deze periode werden punten pas uitgedeeld bij een zesde positie of beter, dus het was een stuk lastiger om punten te halen dan dat tegenwoordig is. Minardi is vooral een kweekvijver voor Italiaans talent zoals Gianni Morbidelli, Allessandro Zanardi, Fabrizio Barbazza, Luca Badoer en Jarno Trulli. In 1997 is voor het eerst geen Italiaanse coureur vanaf de Franse GP: Katayama en Marques besturen de Minardi M197, dat jaar voorzien van een Hart-motor. In 1999 haalt de Spaanse coureur Marc Gené een zeldzaam puntje tijdens de Europese GP.
Verkoop aan Paul Stoddart
Het uitblijven van successen drukt flink op de boekhouding. Hoe meer punten, hoe meer prijzengeld. Aangezien dat nauwelijks gebeurde, was het voor teameigenaar Gabriele Rumi dweilen met de kraan open. In 2000 moet hij zelfs een coureur aannemen die geld meeneemt, Gáston Mazzacane. Normaal gesproken koos Minardi altijd voor het talent, maar er is hard geld nodig. Uiteindelijk helpt ook dat niet en verkopen ze de boel aan de Australische zakenman Paul Stoddart, eigenaar van European Aviation.
In recordtijd wordt de Minardi PS01 ontwikkeld. Dit neemt maar zo’n zes weken in beslag. Bij de shakedown zijn er niet eens voldoende banden, waardoor men op Avon Formule 3 banden de eerste testrondjes doet. De motor komt bij Ford vandaan, maar heet nu ‘European’ na de maatschappij van Stoddart. Tarso Marques maakt een rentree in de sport, maar de debutant Fernando Alonso is een regelrechte sensatie. De piepjonge Spanjaard haalt geen punten, maar laat wel mooie dingen zien met de trage auto.
In 2002 is er een nieuwe motor (Asiatech) en mogen Alex Yoong en Mark Webber het proberen. Dat gaat niet onaardig, want Webber pakt de vijfde plaats op zijn thuisrace. In 2003 maakt Jos Verstappen zijn tweede comeback. De auto is te traag om punten te pakken, alhoewel Verstappen dicht bij een overwinning was op Brazilië met een bijzonder 0-stopstactiek. In 2005 is er sprake van een Double Dutch-team op het moment dat Patrick Friesacher vervangen wordt door Robert Doornbos vanaf de GP in Duitsland.
Verkoop aan Red Bull
Na vijf jaar is het budget erdoorheen en vind Stoddart het welletjes. Hij wil het team verkopen, maar wel aan de juiste koper. Dat wordt Red Bull, dat een juniorenteam wil naast hun eigen team. Met de telkens strengere regels was het voor teams lastiger om jongeren ervaring te laten opdoen. Met een junioren team kan een talent alvast ervaring op doen tijdens F1-races. Er was wel een voorwaarde: het nieuwe team moest in Faenza actief blijven. Daar is aan voldaan: Toro Rosso (inmiddels omgedoopt tot AlphaTauri) is daar tot op de dag van vandaag gevestigd.
Foto credit: Jim Culp