Mick Schumacher is ‘de zoon van’ en heeft zelf in 2021 en 2022 in de Formule 1 gereden voor Haas. Hij had zichzelf daarvoor al bewezen in de Formule 3 en de Formule 2. Hij werd in beide klasses kampioen. Mick Schumacher wist helaas niet te overtuigen in de Formule 1, waardoor hij zijn zitje moest afstaan aan Nico Hülkenberg. Hij is momenteel reserverijder voor Mercedes en McLaren.
Niets is lastiger dan een achternaam hebben die synoniem staat met de sport waarin je succesvol probeert te zijn. Jordi Cruijf had het met voetbal en Mick Schumacher met Formule 1. Dat wil overigens niet zeggen dat het in hun eigen recht geen goede sporters zijn. Zo heeft Jordi Cruijf gespeeld bij clubs als Ajax, Manchester United en Barcelona. Met recht een lijstje op trots op zijn. Mick Schumacher is ook verdiend F1-coureur en niet zomaar op basis van zijn achternaam ingezet.
Het begint voor de jonge Duitser op 22 maart 1999. Dan wordt hij namelijk geboren in Vufflens-le-Chateau in Zwitserland. Dat is net op het moment dat zijn vader Michael Schumacher aan de vooravond staat van een hele bijzondere reeks overwinningen van 2000 tot 2004. Het hoeft dus geen betoog dat Mick opgegroeid in de wereld van autosport, mede omdat zijn oom (Ralf Schumacher) ook een zeer verdienstelijk Formule 1-coureur is.
Al vroeg zit hij, uiteraard, op de kart. Wat blijkt, ook deze Schumacher had er gevoel voor. Hij begint zijn kartcarrière in 2008. Wel met een kleine wijzigingen, want hij wordt ingeschreven als Mick Betsch. De reden laat zich raden, Schumacher is een grote naam waardoor direct alle ogen op hem gericht zouden zijn. Betsch is de achternaam van zijn moeder.
Het begint ook voor Mick met karten
In de Kerpener Kartchallenge (in de Bambini-klasse) is de dan nog 8 jarige Mick elfde, een jaar later vierde en het jaar erop wint hij de Kartchallenge in de stad waar zijn vader is geboren. Een jaar later wordt het professioneler. Hij rijdt in de KF3-klasse, waar hij als derde eindigt in de Euro Wintercup.
In andere kartkampioenschappen doet hij niet verkeerd, maar is hij niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld een Max Verstappen die een hoop kampioenschappen op zijn naam zet. Sterker nog, Mick zal op de Kerpener Kartchallenge na geen enkel ander kartkampioenschap op zijn naam zetten. Wel eindigt hij als derde in het DMV Kart kampioenschap en de Euro Wintercup in 2012.
In 2013 wordt hij derde in het Europees Kampioenschap, dat wordt gewonnen door ene M. Verstappen. In 2014 wordt Schumacher tweede in dat kampioenschap én tweede in het wereldkampioenschap (wat door Lando Norris gewonnen wordt).
Van Amersfoort Racing
In 2015 is het tijd voor de sportwagens. Mick Schumacher begint zijn autosportcarrière bij niemand minder dan Frits van Amersfoort van Van Amersfoort Racing (VAR). Het eerste seizoen eindigt hij als tiende in het kampioenschap. In 2016 verhuist hij naar Prema waarmee Mick tweede wordt in het Duitse én Italiaanse F4-kampioenschap.
In 2017 maakt hij de stap naar de Formule 3 met beperkt succes. Hij pakt slechts eenmaal het podium en eindigt als twaalfde in het eindklassement. In 2018 gaat het al veel beter: dan is Mick Schumacher namelijk kampioen.
Patroon
Er is duidelijk een patroon zichtbaar. De potentie, intelligentie, klasse en finesse is aanwezig bij Mick, maar het heeft telkens een jaar nodig om tot wasdom te komen. Waar Verstappen, Norris en Leclerc er direct stonden, heeft Mick Schumacher even een seizoen nodig om erin te komen. Dat is ook te zien wanneer hij de overstap maakt naar de Formule 2 in 2019.
Hij wordt opgenomen in de Ferrari Driver Academy terwijl hij zijn eerste jaar rijdt hij voor topteam Prema Racing, maar hij eindigt als twaalfde in de eindstand. Het jaar erop wordt Mick Schumacher echter kampioen. In dit jaar kan hij ook al ruiken aan de Formule 1. Hij zou bijna zijn trainingsdebuut maken in een Alfa Romeo tijdens de Grand Prix van Eifel, maar die ging niet door vanwege slecht weer.
F1-debuut Mick Schumacher
Een jaar later maakt Mick dan alsnog zijn debuut in de Formule 1. Schumacher komt uit voor het Haas F1 Team. Dat ligt op dit moment helemaal op zijn gat. Dit heeft voor een coureur als Mick Schumacher als voordeel dat je in de luwte ervaring kunt opdoen. De Duitser heeft dat seizoen geen enkele moeite met zijn teamgenoot, Nikita Mazepin. Helemaal perfect verliep het seizoen niet.
De magere kwalificaties in Hongarije en Monaco zorgden ervoor dat hij niet kon profiteren van een auto die redelijk uit de voeten kon op de twee circuits. In Hongarije laat Schumacher wel zien uit het goede racehout gesneden te zijn. Het is de race waar hij het dichtst mogelijk bij een WK-punt kwam. Zijn gevecht met Verstappen was een knap staaltje rijkunst.
In 2022 rijdt Schumacher wederom voor Haas. In de pre-season tests maakt de auto een veel betere indruk. Wel is er een extra uitdaging voor de Duitser: niet Nikita Mazepin, maar Kevin Magnussen wordt zijn teamgenoot. K-Mag staat bekend als een ietwat onstuimige doch getalenteerde en inmiddels ook ervaren coureur. Hij mag zich na een jaar absentie opnieuw bewijzen in de F1. Naast Haas F1-coureur is Schumacher ook reservecoureur voor Ferrari, mochten Sainz of Leclerc niet kunnen rijden.
Helaas voor Mick Schumacher weet hij in zijn tweede jaar niet voldoende te overtuigen. Kevin Magnussen laat zien dat er meer uit de auto te halen is en Mick Schumacher maakt een paar dure fouten. Zijn naam en de gunfactor die hij heeft is niet genoeg: Mick moet voor 2023 zijn zitje bij Haas afstaan. Zijn vervanger is Nico Hülkenberg, die net als K-Mag een comeback maakt na (in zijn geval) twee jaar afwezigheid.
Voor 2023 wordt Mick Schumacher door het team van Mercedes onder hun hoede genomen. Hij kan daar terecht als reservecoureur. Vanwege een deal tussen Mercedes en McLaren is Mick ook meteen reserverijder voor McLaren.