Er zijn ook teams die niet uit Engeland komen. Haas F1 is momenteel het enige Formule 1-team uit de Verenigde Staten. Het team is in 2016 gevormd door Gene Haas. Het hoogtepunt tot nu toe was het seizoen van 2018, toen Haas met vijfde werd in het kampioenschap, met Romain Grosjean en Kevin Magnussen als coureurs. Die laatste heeft in 2022 weer een comeback gemaakt bij het team en vormt nu met Nico Hülkenberg het rijdersduo voor 2023.
Formule 1 is in veel gevallen een Europese en Britse aangelegenheid. De meeste teams zijn gevestigd in Groot-Britannië. Alfa Romeo Racing (Sauber) huist in Zwitserland en Scuderia Ferrari en Scuderia AlphaTauri zijn gevestigd in Italië. Maar zelfs het heel erg Franse Alpine of het Oostenrijkse Red Bull hebben hun hoofdkantoren gewoon in Groot-Britannië.
Wat dat betreft is Haas F1 een verademing, want dit is een Amerikaans team. Haas is geen onbekende naam in de autosport en de F1. In de jaren ’80 was er het Haas Lola-team. Dat werd destijds door Carl Haas opgericht. Heel succesvol was dat team niet, op twee Grand Prix’ (Italië en België in 1986) na.
In 2010 zag het ernaar uit dat er eindelijk een Amerikaans team zou terug keren onder de US F1-vlag. Op het laatst kreeg dat team niet alles op orde om aan de start te verschijnen. In plaats van een jaartje wachten, werd het team door de FIA World Council flink aangepakt met een boete van drie ton. Daardoor moest US F1 al zijn vrachtwagens en dergelijke verkopen om alleen al die boete te kunnen voldoen.
Virgin, Marussia en Manor
Gelukkig kwam er in 2016 alsnog een Amerikaans F1-team, ditmaal onder de Haas-vlag. Haas is het raceteam van Gene Haas (geen familie van Carl Haas) en is gevestigd in North-Carolina. Haas zat al langer te azen op een rentree in de Formule 1, maar wachtte zijn kans rustig af. Het team dat Haas kocht, werd net als in US F1 opgericht in 2010. Onder de naam Virgin Racing starte Richard Branson zijn eigen Formule 1-team. Zonder succes, want in het eerste jaar werd er geen punt gehaald. In het tweede jaar ook niet. In 2012 ging het team verder onder de naam Marussia Racing.
Die naamswijziging pakte niet goed uit. Ondanks redelijk goede coureurs bleven resultaten uit. In 2014 haalde Jules Bianchi de top 10, door als negende te finishen in de GP van Monaco. In 2015 kreeg het team een nieuwe naam: Manor Grand Prix. De Duitse coureur en Toto Wolff-protegé Pascal Wehrlein behaalde een puntje bij de GP van Oostenrijk. Daardoor stond het team niet meer op de laatste plaats. Helaas voor hen behaalde voormalig hekkensluiter Sauber twee punten later in het seizoen, waardoor Manor terugviel naar de laatste plaats. Daardoor miste Manor voor het volgende seizoen 30 miljoen aan prijzengeld.
2016: entree Haas F1
In 2016 maakt Gene Haas zijn entree in de F1. Gene Haas is de oprichter en eigenaar van Haas Automation, een gigantisch bedrijf dat gereedschap ontwikkelt en fabriceert. Haas was al langer bekend met de autosport. Sinds 2002 is Haas actief in NASCAR, sinds 2009 samen met Tony Stewart (Stewart-Haas). In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, maakt Gene Haas gebruik van de bekende infrastructuur.
Zo wordt er intensief samengewerkt met Ferrari. De motor komt van Ferrari en veel onderdelen zijn generiek, terwijl veel teams alles zelfs ontwikkelen. Haas koos voor deze route om zo in elk geval competitief te zijn, in plaats van stijf achteraan te rijden. Ook wat betreft personeel kiest Haas voor ervaring. Günther Steiner, afkomstig van Jaguar Racing en Red Bull mag het team leiden.
Grosjean en Magnussen
Qua coureurs maakt men gebruik Esteban Gutiérrez en Romain Grosjean. Grosjean had overduidelijk meer talent en ervaring. Alle 29 punten die werden gehaald kwamen van de Fransman. De Mexicaanse coureur wordt bedankt voor zijn diensten en mag in 2017 plaats maken voor Kevin Magnussen. De Deen is veel meer gewaagd aan Grosjean.
Beide coureurs halen geregeld punten voor het team binnen. Net als in 2016 wordt Haas in 2017 achtste in de eindstand. In 2018 is het eerste echte topjaar voor Haas. Aanvankelijk is het Kevin Magnussen dat constant de punten binnenhaalt. Grosjean slaat tijden de GP van Oostenrijk sportief terug door de vierde plaats te pakken. Van dat moment scoren beide coureurs geregeld punten met een totaal van 93 punten. Dat is goed voor de vijfde positie, vóór sommige grote fabrieksteams.
Haas in Drive to Survive
De successen van Haas F1 blijven zeker niet onopgemerkt. De Netflix-serie Drive to Survive geeft ook veel (of juist veel) aandacht aan de kleinere teams en Haas groeit uit tot een publiekslieveling. Niet in de laatste plaats door de uiterst directe, komische en charmante teambaas Günther Steiner die van zijn hart geen moordkuil maakt.
In 2019 heeft Haas een nieuwe hoofdsponsor binnen: Rich Energy. Dit Britse bedrijf maakt energiedrankjes en sponsorde eerst Force India. Het seizoen verloopt heel erg grillig. De auto is snel in de kwalificatie, maar niet in de race. Omdat de eigenaar van Rich Energy knettergek is, trekt hij zich terug als sponsor. Dat maakt hij via social media bekend. Het team haalt alsnog 28 punten binnen, goed voor een negende plaats overall.
2020: aaneenschakeling dieptepunten
In 2020 lijkt het dieptepunt te zijn aangekomen. De Haas VF-20 is onbetrouwbaar en langzaam. Er worden slechts 3 puntjes bij elkaar gesprokkeld. Ondanks dat de rijders hier in principe niets aan kunnen doen, worden Magnussen en Grosjean aan het einde van het seizoen bedankt voor hun diensten. Grosjean gaat zich focussen op IndyCar, Magnussen op de Sports Cars. Romain Grosjean kan de laatste twee races niet meedoen. Vanwege een enorme crash tijdens de GP van Bahrein 2020 loopt hij zware brandwonden op. De laatste twee Grand Prix’ treed Pietro Fittipaldi aan als vervanger van Grosjean.
Komst Mick Schumacher
Haas zet vol in op twee nieuwkomers: Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Het zijn beide geen absolute toptalenten, maar wel coureurs met financiële mogelijkheden. Mick Schumacher won uiteindelijk net het F2-kampioenschap. Daarbij is hij Duitser en natuurlijk de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Dat is zeer interessant voor veel sponsoren. Nikita Mazepin is ook geen toptalent, maar heeft een bijzonder rijke vader (Dmitry Mazepin), die in het team met Uralkali kan sponsoren.
Hierdoor krijgt Haas F1 een Russisch tintje, mede dankzij de Russische kleuren op de auto. De sportieve successen blijven echter uit. Mick Schumacher lijkt af en toe te kunnen verrassen met de Haas VF-21, maar elke keer als die kans zich voordoet, crasht hij, zoals tijdens de GP van Monaco. Nikita Mazepin is de bijzondere combinatie van onstuimig én traag. Hij wordt compleet afgedroogd door Schumacher. Geen van beiden halen overigens punten dat seizoen, waardoor Haas stijf als laatste eindigt.
2022: Russische kopzorgen
In 2022 is het team onbedoeld onderwerp van een politieke discussie. De invasie van Rusland in Oekraïne wordt niet op prijs gesteld. Dat is balen voor Haas, want zij hebben een Russische coureur en een deel van het team is gefinancierd door de roebels van Dmitry Mazepin. Haas besluit om zowel Nikita Mazepin als de hoofdsponsor uit te sluiten. Mick Schumacher kan uiteraard blijven, maar er moet wel een goede coureur in de plaats komen. Gene Haas oppert Kevin Magnussen en Steiner vindt dat een goede. De Deen maakt zo zijn rentree in de Formule 1 voor Haas F1.
Het is overduidelijk dat hij – in tegenstelling tot Mazepin – wel een Formule 1-waardige coureur is. Al in de eerste race pakt Magnussen de vijfde positie. En ook bij de GP van Saudi-Arabië en op Imola pakt hij punten. Mick Schumacher komt vrij duidelijk minder goed uit de verf. Eigenlijk is dat onverkoopbaar, daar Magnussen er een jaar uit is geweest. Aan het eind van het seizoen wordt Mick Schumacher daarom voor zijn diensten bedankt. Als vervanger haalt Haas nog een veteraan binnen, in de persoon van Nico Hülkenberg.