Kevin Magnussen a.k.a. K-Mag is een temperamentvolle Deense coureur. Hij is de zoon van oud-Formule 1-coureur Jan Magnussen. Hij rijdt momenteel voor het team van Haas. Kevin Magnussen maakte in 2014 zijn debuut bij McLaren. In 2015 moest hij zijn zitje afstaan, maar in 2016 kon hij terecht bij Renault. Het daaropvolgende seizoen stapte K-Mag over naar Haas waar hij tot en met 2020 reed. Na twee jaar afwezigheid kon hij in 2022 weer een comeback maken bij Haas, nadat het team de banden met de Mazepins had verbroken.
Jan Magnussen
Autosport is niet een sport waar je zomaar inrolt, zoals dat bij voetbal of basketbal wel het geval kan zijn. Niet in de laatste plaats omdat het heel erg kostbaar is. Je kan niet zomaar even op karten gaan in plaats van atletiek. Voor Kevin Magnussen was het iets anders, want zijn vader – Jan Magnussen – is een begenadigd coureur. Jan Magnussen heeft na een zeer succesvolle Britse Formule 3-periode een race bij McLaren Racing gereden in 1995. In 1997 keerde hij terug naar de F1 om te rijden voor het team van Stewart. In 1998 wordt Jan Magnussen halverwege vervangen door Jos verstappen. 1998 zou echter niet het laatste jaar zijn dat de naam Magnussen voorkomt in de Formule 1. Op 5 oktober 1992 wordt namelijk zijn zoon Kevin geboren. Al in 1994 zette Jan Magnussen hem op de kart. In 2005 begint hij professioneel te karten en wint hij in dit jaar diverse kampioenschappen.
Vroege carrière Kevin Magnussen
De stap naar de autosport is dan snel gemaakt. In 2008 maakt Kevin Magnussen de overstap naar de auto’s. Hij begint eerst in de Deense kampioenschappen voor Fukamuni Racing. Leuk detail, dat jaar rijdt Magnussen ook vier races voor Van Amersfoort Racing. Magnussen wint met overmacht het Deense Formule Ford-kampioenschap. Bij de internationale races heeft hij nog wat meer moeite. Een jaar later maakt hij Kevin de overstap naar Formule Renault, zowel de Noord-Europese Cup als de Eurocup. Daarnaast rijdt hij enkele races in de Renault Clio Cup. In de Noord-Europese cup wordt Magnussen tweede, achter Antonio Felix da Costa.
In 2010 promoveert Kevin Magnussen naar het Duitse Formule 3. Hij wint direct de eerste race op Oscherschleben. Magnussen is meteen snel, maar ook een tikkeltje wisselvallig. Voor het jaar erop rijdt Kevin voor Carlin in het competitieve Britse Formule 3-kampioenschap. Magnussen wint geregeld races en wordt tweede in het kampioenschap, achter Felipe Nasr (die later ook de F1 zou halen). Op Zandvoort staat Magnussen op het podium na de Masters-race. Een jaar later gaat Magnussen naar het Formule Renault 3.5 kampioenschap, wederom voor Carlin.
De Formule 3.5 is een typische opstartklasse, de laatste voor de Formule 1. Met een Zytek V8 die 530 pk levert zijn het ook behoorlijk snelle auto’s. In de eerste race haalt Magnussen meteen het podium: P2. Kevin scoort bijna altijd goed de eerste race van een nieuwe klasse, zo blijkt. Met 106 punten eindigt Magnussen als zevende dat seizoen. Niet slecht, zeker niet vanwege de vele uitvalbeurten, maar er zat zeker meer in het seizoen, dat gewonnen wordt door Robin Frijns. In 2013 verruilt Kevin Carlin voor het DAMS-team. Dat seizoen wint hij vrij overtuigend, voor Stoffel Vandoorne.
F1-debuut bij McLaren
In 2014 wordt hij opgepikt door het team van McLaren. Hij mag daar Lewis Hamilton gaan vervangen, die net naar het team van Mercedes is vertrokken. Naast Jenson Button kan hij het vak gaan leren. Zoals wel vaker schiet Magnussen direct uit de startblokken, hij finisht de eerste de race, de GP van Australië 2014, als tweede! Deze lijn kan hij uiteraard niet vol houden. Als nieuwkomer bij McLaren beginnen is altijd een enorme gok. Voor Heikki Kovalainen en Sergio Pérez pakte het ook niet goed uit. Magnussen haalt geregeld punten, maar komt nauwelijks in de buurt van het podium. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat Jenson Button het niet heel erg veel beter doet. De McLaren is dat jaar niet de snelste auto van het veld, zoveel is duidelijk. In 2015 vervangt Fernando Alonso hem. Aangezien Alonso de eerste race meteen moet missen, mag Magnussen hem alsnog vervangen bij de openingsrace. Helaas kon hij de race niet starten wegens een motorprobleem.
Terugkeer in de Formule 1
In 2016 keert Kevin Magnussen terug in de Formule 1. Ditmaal als coureur van het Renault Sport F1 Team. Magnussen vervangt Pastor Maldonado, die problemen had met het rondkrijgen van het sponsorgeld. Magnussen nam plaats naast Jolyon Palmer. Het is geen gelukkig seizoen voor Renault. Een knappe P7 op Sochi is het hoogst haalbare voor het team. Magnussen eindigt het seizoen als zestiende met 7 punten, nog voor zijn teamgenoot. Dat dan weer wel. Renault is wel gecharmeerd van de Deen en biedt hem een zitje aan voor 2018. Daar maakt Magnussen geen gebruik van: hij stapt over naar Haas.
K-Mag bij Haas
Magnussen doet het niet verkeerd. In de af en toe snelle Haas haalt hij geregeld punten. Wel is zijn teamgenoot Romain Grosjean iets stabieler en scoort de Fransman simpelweg meer punten. Magnussen haalt 19 punten in 2017, waarmee het seizoen als veertiende eindigt. In 2018 gaat het aanzienlijk beter. De Haas is dat seizoen af en toe verrassend snel. Magnussen haalt het uiterste eruit. Daarbij ligt hij geregeld in de clinch met zijn teamgenoot. Ook schuwt hij een gevecht op de baan niet met andere coureurs.
In 2019 start Magnussen wederom met Grosjean in de Haas. De auto’s zijn bij lange na niet zo snel als vorig jaar. Magnussen scoort wel aanzienlijk beter dan Grosjean. In totaal sprokkelt Kevin 20 punten bij elkaar in 2019 en eindigt hij als zestiende.
Het echt treurige jaar is echter 2020. En niet alleen omdat Covid-19 de boel flink komt verstieren. De Ferrari-motoren zijn aanzienlijk trager dan het jaar ervoor. Tel daarbij op dat de rest van de Haas ook niet zo geweldig is. Logisch dus dat het team in de achterhoede meerijdt. Gelukkig heeft Alfa Romeo Racing het ook heel erg zwaar, evenals Williams. Magnussen haalt een schamel puntje op de GP van Hongarije, waar motorvermogen minder van belang is.
IMSA
In 2021 zien we Kevin Magnussen niet terug in de F1. Haas heeft een geldprobleempje en kan beide coureurs zich niet veroorloven. Grosjean en Magnussen moeten wijken voor Nikita Mazepin (hele rijke vader) en Mick Schumacher (hele bekende vader). Magnussen rijdt voor Chip Ganassi Racing in de Cadillac mee aan het IMSA SportsCar-kampioenschap. Daarin wordt hij zevend en wint hij de race op Detroit. Magnussen is daar teamgenoot van Nederlandse coureur Renger van der Zande. Ook doet hij mee aan een IndyCar-race voor McLaren (op Road America) en rijdt hij de 24 uur van Le Mans met onder andere zijn vader!
Onverwachte comeback
In 2022 maakt Magnussen echter een onverwachte comeback. Vanwege de inval van Rusland in Oekraïne, worden Nikita Mazepin en zijn puissant rijke vader (die hoofdsponsor is) geweerd van de sport. In korte tijd moet Haas een coureur hebben. Eentje die er meteen staat. Die vinden ze in de vorm van Kevin Magnussen. Er zijn nieuwe reglementen en Haas hoopt daar van te kunnen profiteren. Ze zijn namelijk al heel erg vroeg het jaar ervoor begonnen met de ontwikkeling van de 2022-auto. Omdat de grote teams snel in zullen lopen, is het noodzaak een coureur te hebben die meteen het maximale eruit haalt.
Dat lukt, want de eerste race (de GP van Bahrein 2022) wordt Magnussen meteen vijfde! Niet verkeerd voor een team dat vorige jaar stijf achteraan reed. Ook op Jeddah, Imola en Bakoe haalt Magnussen punten. Zoals verwacht heeft Haas het zwaarder in de tweede seizoenshelft, alhoewel Magnussen alsnog twee punten scoort bij de GP van Amerika 2022 in Austin. Hij wordt dat seizoen dertiende, terwijl zijn teamgenoot zestiende wordt. Het verschil in punten is veel groter, Schumacher haalt er 6 (uit twee races), Magnussen 25. Vandaar dat Mick Schumacher zijn contract niet verlengd wordt, maar Magnussen mag wel blijven. In 2023 rijdt Magnussen met Nico Hülkenberg naast zich.