Engeland heeft al diverse grote talenten voort gebracht. George Russell is er daar één van. Hij rijdt momenteel bij Mercedes, waar hij in 2022 beter presteerde dan de grote Lewis Hamilton. Tijdens de GP van Brazilië schreef hij zijn eerste overwinning op zijn naam. Voor George Russel in 2022 instapte bij Mercedes, reed hij eerst drie jaar bij Williams.
Zo nu en dan staat er een Britse grootheid op in de Formule 1. Het is natuurlijk een sport met een groot gedeelte van zijn wortels in Groot-Brittannië, dus logisch dat er een grote aanwas van talent is. In sommige gevallen is het zelfs buitengewoon talent. Dat was met George Russell het geval. George Russell werd geboren op 15 februari 1998 als zoon van Steve en Alison Russell. Net als veel andere coureurs is George vroeg begonnen met karten. Dit deed hij al op zijn zevende. Hij kreeg het karten met de paplepel ingegoten, want zijn oudere broer (Benji Russell) deed destijds aan diverse kartraces mee.
Karten
In 2006 rijdt hij zijn eerste wedstrijden en dat doet hij niet onverdienstelijk. In 2008 (hij is dan amper 10 jaar oud) doet hij mee aan de Cadet-races in diverse kartklasses in Engeland met gemengd resultaat. Veel tijd om te wennen heeft hij niet nodig, want in 2009 en 2010 wint George Russell eigenlijk alles wat er te winnen valt in de nationale kartseries. Daarom maakt hij in 2011 de stap naar diverse internationale kartseries. Ook hier heeft hij een jaartje nodig om te wennen en vervolgens alles te winnen. Ondanks dat jaartje wennen, is hij alsnog (veel) jonger dan de rest in het veld. In 2012 wordt Russell Europees kampioen. In 2013 doet hij ook mee met diverse kartseries, maar is Russell al aan het kijken naar de volgende stap: raceauto’s.
Meteen succes
In het BRDC F4-kampioenschap wordt hij meteen kampioen. Ook doet hij mij in de F4 Alps-klasse, samen met Nyck de Vries en Charles Leclerc. In 2015 maakt hij de stap naar Formule 3. Hij eindigt dat seizoen als zesde na 33 races, achter Charles Leclerc (4) en Lance Stroll (5), maar voor Alexander Albon (7). Het jaar erop wordt de Brit derde, terwijl Stroll dat jaar het kampioenschap wint. In 2017 wint hij de GP3-series, voor Jack Aitken en Nirei Fukuzumi. Dat jaar wordt Russell ook opgenomen in het junioren-programma van Mercedes-AMG. In 2018 wint Russell het o zo belangrijke Formule 2-kampioenschap als rookie. Het is een jaar waarin het barst van het talent, want Russell wint van coureurs als Norris, Albon en De Vries.
Formule 1
Het is overduidelijk dat hij de stap naar de Formule 1 kan maken. Dat gebeurt dan ook. In 2018 rijdt hij de eerste meters voor Force-India tijdens een vrije trainingssessie voorafgaand aan de GP van Brazilië. Ook rijdt hij tijdens de GP van Abu Dhabi in 2018 de eerste vrije training.
Williams
In 2019 mag Russell dan eindelijk deelnemen aan de koningsklasse van de autosport. Hij komt terecht bij het team van Williams. Op dat moment een team in de middenmoot, maar met een roemruchte naam. Helaas wordt het een deceptie. Paddy Lowe, afkomstig bij het dominante Mercedes, tekent een draak van een auto die enkele seconden per ronde mist.
Daarbij is de rentree van Russell zijn teamgenoot – Robert Kubica – niet om over naar huis te schrijven. In tegenstelling tot zijn teamgenoot scoort Russell het eerste jaar geen punten. Wel is Russell (veel) sneller in de kwalificaties en finisht bijna altijd voor Kubica. Russell is dat seizoen de enige coureur die geen punten weet te scoren.
In 2020 rijdt hij wederom bij Williams. Ditmaal komt er een oude bekende naast hem: Nicholas Latifi vervangt Kubica. Tegen Latifi heeft hij in de F2 gereden. De Williams is minder (extreem) slecht dan het voorgaande jaar. Sterker nog, over één ronde is het best een aardige auto en Russell weet dan ook geregeld te verassen door Q2 te halen, terwijl Latifi stijf achteraan staat. Punten halen blijkt nog best lastig voor Russell, elke keer als hij in de buurt komt, gaat het fout. Met name de crash op Imola vanaf P10 (goed voor één punt) was erg zonde.
De punten komen wel, zij het op verrassende wijze. Lewis Hamilton blijkt namelijk het coronavirus opgelopen te hebben en kan derhalve niet meedoen aan de GP Sakhir in 2020. Russell is zijn vervanger en kwalificeert zich als tweede, 26 duizendste van een seconde achter Valtteri Bottas. In de race haalt Russell Bottas in en lijkt hij op een overwinning af te stevenen. Vanwege gedonder in de pitstop met verkeerde banden moet Russell nog een keer naar binnen voor verse rubber. Vervolgens heeft hij ook nog eens een lekke band, waardoor hij achtste wordt en een punt haalt voor de snelste ronde. De race erop, tijdens de GP van Abu Dhabi 2020, reed hij gewoon weer voor Williams.
2021
Dat is ook in 2021 het geval. Ondanks dat duidelijk is dat Russell een talent van de buitencategorie is, moet hij nog een jaartje ‘rijpen’ bij Williams. Dit terwijl Bottas nogal kleurloos bij Mercedes zijn rondjes rijdt. Tijdens de GP van Emilia Romagna komt de frustratie er goed uit. In de langzamer geachte Williams loopt Russell in op Bottas in de Mercedes. Het eindigt in een flinke crash. Wederom doet Russell het goed tijdens de kwalificaties. Hij haalt geregeld Q2 en zelfs Q3 komt in de buurt. Zijn eerste punten haalt Russell tijdens de GP Hongarije 2021. Beetje zuur: Nicholas Latifi haalt die race meer punten binnen.
De ware klasse van Russell komt er uit tijdens de GP van België. In de kwalificatie haalt hij P2. Sterker nog, hij verliest het alleen in het uitkomen van de laatste chicane van polesitter Max Verstappen. Omdat de GP van België geteisterd wordt door zware regen, wordt de race enkele ronden achter de safetycar gereden. Zo behaalt Russell zijn eerste podiumplaats.
Hij zou daarna nog punten halen tijdens de GP van Italië en Rusland. Bijzonder, in Rusland start Russell vanaf P3 in regenachtige omstandigheden. Uiteraard snapt Toto Wolff ook wel dat Russell thuishoort in de Mercedes in plaats van Bottas. Valtteri, die wederom slechts een eenjarig contract op zak had, wordt bedankt voor zijn bewezen diensten en mag naar Alfa Romeo Racing.
Mercedes
George Russell is in 2022 de teamgenoot van een flink gedesillusioneerde Lewis Hamilton, die het kampioenschap in 2021 op een haar na mistte na een twijfelachtige beslissing van de wedstrijdleiding. Het jaar voor Mercedes is een zware. Voor het eerst sinds 2014 zijn ze niet favoriet en spelen ze de derde viool achter Red Bull en Ferrari. In sportief opzicht gaat voor het Russell beter dan voor Hamilton.
Sterker nog, ondanks het feit dat de Mercedes W13 snelheid tekort komt, scoort Russell zeer constant met de auto. In Australië behaalt hij het podium, net als in Spanje, Azerbeidzjan, Frankrijk en Hongarije (waar hij ook pole position haalde). In alle gevallen pakt hij de derde positie. Tijdens de GP van Nederland weet hij zelfs de tweede plaats te halen. In de kwalificaties is Lewis Hamilton nog geregeld sneller, maar in de race scoort Russell beter. Hij wordt uiteindelijk vierde in het kampioenschap, terwijl Hamilton genoegen moet nemen met een vierde plaats.