De Volvo V90 is het stereotype Volvo.
Er is bijna geen elk merk dat géén paradepaardje heeft. Dit hoeft niet zozeer de duurste, snelste of meest bijzondere te zijn. Het gaat eigenlijk om een model dat de merkwaarden het beste weet te verenigen. Ondanks dat Volvo zeer goede en populaire crossover-SUV’s bouwt, is hun specialiteit de traditionele stationwagon. De luxe doch non-nonsense stationwagon met veel ruimte en veiligheidsvoorzieningen. Volvo bouwt ze al jaren en verkoopt ze met succes.
Inhoudsopgave
Het meest Volvo
De Volvo V90 is op dit moment de Volvo die ‘het meest Volvo’ is. De naam werd geïntroduceerd in 2016, maar dat was voor de tweede keer. Er is een tijdje geleden een V90 geweest. Dat was aan het einde van de loopbaan van de Volvo 940 en 960. Dit waren de grote en luxe sedans en stationwagons van Volvo. Met de komst van de S40 en V40 werden alle namen veranderd. De Volvo 850 werd de S70 en V70. De 960 werd omgedoopt tot S90 en V90.
960-facelift
Ondanks dat men sprak van de ‘nieuwe Volvo V90’, was het oude wijn in nieuwe zakken. Maar dat is op zich niet erg, want de V90 was nog een écht ouderwetse Volvo. De achterwielaandrijver had een zes-in-lijn motor en de kenmerkende hoekige styling. De 3.0 motor (in feite in een 2.9) was er met 180 en 204 pk. De versie met 180 pk had standaard een handbak met vijf voorwaartse verzetten, de 204 pk motor kreeg altijd een viertraps automaat. Deze Volvo’s werden destijds gezien als verouderd, maar zijn tegenwoordig zeer gewilde youngtimers vanwege de onverwoestbare techniek.
Driemaal V70
Voor lange tijd was de Volvo V70 de grootste stationwagon van Volvo. Er zijn drie generaties geweest van deze Estate, die inmiddels een icoon op zichzelf is. In 2016 kwam het einde in zicht voor de V70, want de Volvo V90 stond klaar om het stokje over te nemen. De V70 was voorheen een soort tussenmaatje, een beetje tussen de Audi A4 en A6 (bijvoorbeeld) in. De nieuwe S90 (de sedan) was direct gericht op de Audi A6 en BMW 5 Serie. De V90 is een directe concurrent voor de Avant- en Touring-versies van die Zuid-Duitse auto’s.
Compleet nieuwe V90
Net als de XC90 brak de V90 met het verleden. Geen Ford-onderdelen meer, maar een compleet nieuwe auto. Ook de designfilosofie veranderde, zowel qua interieur als exterieur. Bijzonder was dat Volvo alleen maar koos voor viercilinder motoren, terwijl zescilinders in deze klasse nog niet zo lang geleden gemeengoed waren. Dat wil overigens niet zeggen dat de V90 weinig vermogen heeft, je kunt namelijk kiezen uit een keur van motoren.
Motoren Volvo V90
Aanvankelijk was de T5 (254 pk) benzine de instapper, een T4 met 190 pk volgde in 2017. De T6 had naast een turbo ook een mechanische compressor en leverde zo 320 pk en 400 Nm. Het absolute topmodel was de T8. Deze maakte gebruik van de motor uit de T6 én beschikte over een elektromotor, die de achterwielen aandrijft. Het systeem vermogen van 400 pk en koppel van 640 Nm maakte het tot een ronduit snelle auto. De 0-100 km/u-sprint is in 5,3 tellen achter de rug, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Op dat laatste komen we zo nog even terug.
Volvo V90 Cross Country
Dieselen kan met de D3 (150 pk), D4 (190 pk) en D5 (235 pk) met maar liefst twee turbo’s. De D3 en D4 hebben standaard een zesbak en voorwielaandrijving. Op beide is een achttraps automaat een optie. AWD kon op de D4 met automaat en is standaard op de D5. In 2017 voegt Volvo de Cross Country aan de range. Deze staat aanzienlijk hoger op zijn poten. Alleen de dikkere motoren zijn leverbaar: T5, T6, D4 en D5. De plug-in hybrides zijn niet als Cross Country te bestellen.
Subtiele facelift Volvo V90
In 2020 wordt de Volvo V90 heel subtiel gefacelift. Dat is niet het meest schokkende aan de modelwijziging. Wel dat Volvo twee heel boude beslissingen maakt. Ten eerste wordt de diesel afgedankt, in dit segment redelijk populair. Dat niet alleen, ook de maximumsnelheid van alle modellen wordt begrensd op 180 km/u. Niet is de T6 motor, die nu ook een plug-in hybride is.
Naamgeving motoren
Ook is de naamgeving iets veranderd. Zo is er een B4 en B5, dit zijn de opvolgers van de T4 en T5, maar dan met een 48V-generator als assistentie. De T6 en T8 behouden wel hun naamgeving. De V90 is er nu alleen als B5 en B6. De Volvo V90 was aanvankelijk erg populair in Nederland. In 2017 werden er meer dan 2.500 stuks van verkocht.
Dat aantal zakte vervolgens enorm. Daar zijn diverse redenen voor. Er zijn geen modellen meer met een lage bijtelling, iets dat zwaar weegt op de zakelijke markt. De XC90 en met name XC60 zijn vele malen populairder. Dat niets af aan het feit dat de V90 alsnog het prototype Volvo en een perfecte combinatie van familie- en zakenauto.