De Volvo V40 is een succesnummer van Volvo met twee compleet andere gedaantes.
Inhoudsopgave
Het gebeurt vaker dat een fabrikant een naam meerdere keren gebruikt. In de meeste gevallen gaat het dan om een auto die moet dienen als opvolger. Maar het gebeurt ook vaak genoeg dat een fabrikant dezelfde naam gebruikt voor een compleet andere auto. Een fabrikant heeft de rechten al en hoeft niet nog een keer uit te zoeken of de naam niet ‘toilet’ betekent in het Papiamento.
V40
Maar dat een naam-‘code’ voor een tweede keer gebruikt op een an dele auto is vrij ongewoon. Het gebeurde met de V40 van Volvo. In beide gevallen gaat het om een zéér populaire auto en gek genoeg heeft Volvo op dit moment (nieuw) geen V40 in de aanbieding.
Nederland
We krijgen voor het eerste te maken met de Volvo V40 in 1996. Het is de stationwagon-versie van de Volvo S40. Beide auto’s volgen de 440 en 460. Althans, qua marktsegment. Qua styling zijn de nieuwe S40 en V40 veel moderner en jeugdiger. Onderhuids zijn het overigens geen ‘echte’ Volvo’s. De S40 en V40 staan op hetzelfde platform als de Mitsubishi Carisma (en later Space Star). De auto’s worden allemaal in Nederland in Born gebouwd.
Publiekslieveling
De Volvo S40/V40 groeit al gauw uit tot een publiekslieveling. In 1996 worden er bijna 7.400 van verkocht. In het jaar erna levert de Volvo importeur er meer dan 10.000 af op gele platen. De Volvo V40 is alleen maar leverbaar met viercilinder motoren: een 1.8 (115 pk) en 2.0 (140 pk). In 1997 komt daar een 90 pk sterke diesel bij. Een leukere toevoeging dat gaat is de T4. Met een 1.9 liter en fikse turbo levert deze uitvoering 200 pk en 300 Nm, genoeg om in 7,3 seconden naar de 100 km/u te sprinten en een top van 235 km/u te halen.
Facelift V40 (2000)
Een V40 2.0T verschijnt in 1998, ondanks het grotere slagvolume is deze voorzien van een lagedruk turbo, iets minder vermogen, iets minder koppen en een soepeler karakter. 1998 is het topjaar voor de S40-V40. Er worden meer dan 11.500 aan de man gebracht in Nederland. In 2000 word de V40 gefacelift. Heldere koplampen en achterlichten plus nieuwe bumpers zijn de visuele wijzigingen. Belangrijker zijn de technische aanpassingen: een nieuwe voorwielophanging, grotere remmen, aangepaste besturing, aangepaste vering aan de achterzijde en een grotere spoorbreedte.
Einde productie
Nieuw was ook de ‘1.8i’-motor, de GDI-motor uit de Carisma. Tevens nieuw (en niet van Volvo) waren de twee common-rail dieselmotoren, beide van Renault. In 2001 werd de 1.9 motor uit de T4 vervangen door 2.0. Deze was net zo sterk, maar het karakter was iets soepeler en smeuïger. De V40 kreeg in 2002 nog een milde update. Het waren nu kleine optische aanpassingen, waarvan de donkere koplampbehuizing het meest opvallend is. Groot verschil is het luxe niveau: de Polar, Sports Edition en diverse Europa-editions zijn standaard erg compleet uitgerust. De V40 gaat uit productie in 2004. De opvolger is de Volvo V50.
Comeback
De V40 maakt pas in 2012 weer een comeback. Ditmaal niet als D-segment stationwagon, maar als C-segment hatchback. De V40 wordt op de Salon van Genève in 2012 onthuld en staat in juli van dat jaar in de Nederlandse showrooms. Ondanks dat Volvo en Ford niet meer bij elkaar zijn, is de V40 nog wel een kind van dat huwelijk. De V40 staat op een aangepast Global C platform, dat is de bodemplaat waar auto’s als de Ford Focus en Mazda 3 ook op staan. Het Global C-platform is de opvolger van het overbekende C1-platform van Ford, waar de Volvo C30, S40, V50 en C70 ook op zijn gebouwd.
Diverse motoren
De V40 is er met diverse motoren, sommige van Ford en sommige van Volvo origine. De T3 heet een 150 pk sterke EcoBoost, de T4 is dezelfde motor maar dan met 180 pk. De T5 is dan wél weer een échte Volvo motor, een vijfcilinder met meer dan 250 pk. De diesels zijn van PSA-Ford (D2 met 110 pk en D3 met 150 pk). De D4 is 2.0 vijfcilinder van Volvo origine. Er is een overvloed aan uitvoeringen voor de V40. Het kan variëren van best wel kaal tot zeer compleet. De naamloze basisvariant is vrij kaal. Dan is er een Kinetic, Momentum, R-Design en Summum. Daarnaast waren er tijdelijke modellen zoals de Nordic, Nordic en Ocean Race.
V40 Cross Country
In 2013 voegt Volvo de V40 Cross Country aan het gamma toe. Het recept is bekend doch effectief. Met een iets grotere wagenhoogte, stoere bumpers, spatborden, skirts en dakrails staat er een iets meer off-road achtige auto. De Cross Country is overigens absoluut niet geschikt voor terreinrijden, de T5 is als enig optioneel leverbaar met vierwielaandrijving, maar het is voornamelijk een stoerder uitziende V40 met een iets hogere rijhoogte. Perfect voor de drempels in de dichtbevolkte steden, dan in voor een expeditie door het Andesgebergte. In Nederland blijkt de V40 een enorme verkoophit te zijn. In 2012 zijn de verkoopcijfers vrij bescheiden (net geen 3.000 stuks), maar in 2012 (12.310), 2013 (10.987) en 2015 (11.409) is de compacte Volvo niet aan te slepen, mede dankzij enorm interessante bijtellingsknallers.
Subtiele facelift V40 (2016)
De Volvo V40 wordt in 2016 voorzien van een subtiel facelift. Het meest in het oog springende detail zijn de Thor-koplampen. Deze maakten hun debuut op de XC90 en zouden uitgroeien tot een designkenmerk van Volvo. Er zijn nu geen bijtellingsvriendelijke uitvoeringen te krijgen, waardoor de verkoopcijfers niet meer zo extreem als voorheen zijn. Desondanks worden er jaarlijks zo’n 4.500 van verkocht. In 2019 gaat de V40 uit productie. Een directe opvolger komt er niet. De auto wordt min of meer opgevolgd door de XC40, een compacte crossover.