De Volvo V70 is misschien wel het prototype stationwagon.
Elk merk heeft zo zijn specialiteit. Rolls-Royce maakt enorme limousines, Lotus maakt uitstekende lichtgewicht sportwagens en BMW sportsedans met een zescilinder en achterwielaandrijving. Bij Volvo is de stationwagon de auto die het merk perfect samen ‘op vier wielen samenvat’. Van de stationwagons is de V70 een van de meest iconische.
Inhoudsopgave
Eerste Generatie Volvo V70
De eerste komt in 1996 op de markt. In feite is het een flink gefacelift Volvo 850. De motoren worden bijna allemaal overgenomen van de 850, waarbij de ‘5’ staat voor het aantal cilinders. Alle motoren zijn namelijk een vijfcilinder bij de 850 en dus ook bij de Volvo V70.Het begint bij een bescheiden 2.0i met 122 pk. Dan zijn er twee 2.5i-vijfcilinders, eentje met 140 pk (10 kleppen) en eentje met 170 pk dankzij 20 kleppen. De 2.5T met 200 pk is misschien wel de best passende motor. Dan is er een T-5 met een 2.3 vijfcilinder turbo.
Het topmodel is de 250 pk sterke V70R AWD. Er is ook een V70 2.5 TDI. Deze is niet afkomstig van Volvo, maar van Audi die hem gebruikte in de vorige generatie Audi A6. Halverwege de jaren negentig krijgen de motoren een nieuwe ‘naam’. Ondanks dat het slagvolume gelijk blijft, heten de 2.5 en 2.5T ineens 2.4 en 2.4T. De diesel heet nu 2.5D. In 1997 verschijnt de V70 XC (Cross Country). Deze staat hoger op zijn poten en heeft standaard vierwielaandrijving. De motor is de 200 pk sterke vijfcilinder met turbo.
Tweede generatie Volvo V70
De tweede generatie Volvo V70 arriveert in 2000. Voor het eerst is het nu echt een apart model. Voorheen was er namelijk een S70 stationwagon en een V70 Estate. De auto die je zou kunnen zien als de sedan-versie van de tweede generatie V70 is de S60. In technisch opzicht klopt dat ook, maar de S60 is iets kleiner, sportiever en meer gericht op de luxere 3 Serie en Audi A4, terwijl de V70 met de instappers van de A6 en E-Klasse concurreert.
In motorisch opzicht zijn het louter vijfcilinders bij deze generatie. De instapper is de 2.4 met 140 pk. Deze komt een jaartje later ook als LPG-versie (de BiFuel) en in 2004 zelfs met CNG. Dan is er een 170 pk sterke 2.4 en een 2.4T met 200 pk die je eventueel ook uit kunt rusten met AWD. Dan is er een T5 (ditmaal zonder streepje) met 250 pk. Die heeft dan weer altijd voorwielaandrijving.
V70R
De nieuwste topper verschijnt in 2003, de Volvo V70 R. Deze heeft een 2.5 turbomotor met 300 pk, 400 Nm en vierwielaandrijving. Het is niet alleen de motor, ook de bodykit, velgen en het interieur zijn afwijkend. Althans, voor de kenner. De nietsvermoedende voorbijganger zal het niet opvallen dat deze Volvo een Porsche Boxster bij kan houden. Dieselen is ook mogelijk, uiteraard. Voor een jaartje wordt de 2.5 D gebruikt, de TDI van Volkswagen. Een jaar later verschijnt de uiterst puike D5 commonrail diesel met 163 pk. Deze kun je later zelfs met vierwielaandrijving krijgen, handig voor de wintersport.
Facelift
In 2004 wordt de V70 voorzien van een facelift. Heldere koplampen, oranje reflectorbalken en heldere achterlichten zijn de meest eenvoudige wijzigingen. Daarnaast zijn er ook nieuwe kleuren, wielen en bekledingen, uiteraard. In motorisch opzicht verandert er niet heel erg veel, alhoewel de 2.0T met 180 pk het gamma komt versterken tussen de 2.4 en 2.5T (die nu ook 2.5 liter groot is) in. Een automaat is bijna op elke versie mogelijk, vierwielaandrijving alleen op de 2.5T. De V70 T5 krijgt er 10 pk bij: 260 pk. Qua diesels is er een 2.4D en D5. Later komt er een gewone ‘D’ bij. In alle gevallen is het de 2.4 diesel. De sterkste kun je ook met AWD krijgen.
Derde generatie Volvo V70
In 2007 is het tijd voor de derde generatie Volvo V70. Het model staat nu op het P3-platform van Ford, waar de Land Rover Freelander II, Volvo S80, Ford Mondeo, Ford Kuga en Volvo S60 ook gebruik van maken. De V70 is ietsje luxer en ruimer geworden. In motorisch opzicht is het wel eventjes wennen voor de Volvo liefhebber. Er zijn nog wel Volvo motoren, maar ook Ford units en zelfs motoren van PSA.
De 2.0 is een Ford motor, de 2.5T een Volvo blok, evenals de 3.2. Die 2.5T vijfcilinder wordt al een jaartje later opgevolgd door een 2.0 EcoBoost Ford motor. Het subtopmodel is de 3.2 zes-in-lijn, die je eventueel met AWD kan krijgen. Daarboven staat de T6 AWD, met zes-in-lijn turbomotor en 306 pk. Een extra luxe versie zoals de V8 (die wel in de S80 leverbaar is) of Polestar (zoals je kan krijgen voor de S60) is er niet voor de V70.
Qua diesels is het helemaal onduidelijk. De 1.6 (D2) motoren zijn gebouwd voor zuinigheid. De D3 is de bekende 2.0 HDI/TDCI motor van PSA-Ford. De 2.4D en D5 zijn dan weer Volvo-blokken.
Twee updates
De eerste facelift is in 2011 een feit en de tweede in 2013. Het zijn relatief subtiele updates waarbij er telkens meer afscheid genomen wordt van de klassieke Volvo-motoren en er meer en meer downsize-blokken gebruikt worden. Bijzonder is dat de V70 niet alle uitvoeringen krijgt die de technisch identieke S60 en S80 wel krijgen. Niet alleen de eerder genoemde Polestar-modellen, maar ook de D6 plug-in hybrides. Hierdoor kiezen alle mensen massaal voor de V60 en niet de ruimere Volvo V70. In 2016 verdwijnt het model van de markt. Indirect is de Volvo V90 de opvolger. Waar de V70 altijd een beetje tussen C-Klasse en E-Klasse concurrent inzat, is de V90 een lijnrechte concurrent voor de E-Klasse.
Meer lezen?
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Volvo V70.