Wat is er nóg cooler dan een Porsche 911 Turbo? Een Ruf BTR!
Een legendarische auto willen de meeste mensen het liefst in originele staat hebben. Anders is het natuurlijk heiligschennis. Er zijn echter uitzonderingen. Een 930 Turbo die is aangepast door Ruf bijvoorbeeld. Daar wordt ‘ie alleen maar gaver van. En waardevoller.
Ruf’s zijn zonder uitzondering zeldzaam, dus er wordt er vrijwel nooit eentje aangeboden in de Benelux. Toch is er nu een exemplaar boven water gekomen in België. Het betreft een Ruf BTR uit 1981, op basis van de eerste Porsche 911 Turbo.
In hoeverre de Porsche als basis heeft gediend verschilt per auto. In sommige gevallen is de auto vanaf het chassis opgebouwd als Ruf BTR en heeft de auto ook een eigen chassisnummer. De BTR (Group B Turbo Ruf) was de eerste Ruf waarbij dat het geval was.
Er waren echter ook BTR’s die hun leven begonnen als normale 911 Turbo en later zijn omgebouwd. Dat is het geval bij deze auto. Dat kun je ook zien aan het bouwjaar: de Ruf BTR kwam pas in 1983, en dit exemplaar dateert uit 1981. Deze auto begon in 1989 zijn tweede leven als Ruf.
Ruf heeft de auto flink onderhanden genomen, te beginnen bij de motor. Die is opgeboord van 3,3 liter naar 3,4 liter. Daarmee steeg het vermogen van 300 pk naar 374 pk, ongekend veel voor een zescilinder uit die tijd. Met een top van 305 km/u was het een van de snelste auto’s van de jaren ’80 (al was de Yellowbird natuurlijk sneller).
Naast de motor kregen ook het onderstel en de remmen een upgrade. Aan de buitenkant zijn de aanpassingen vrij subtiel, maar de kenner ziet al gauw dat dit een Ruf is. De prachtige Speedline-velgen, de kleine spiegels en de vier uitlaten verraden dat dit geen doorsnee 911 Turbo is. Ook zijn de originele harmonicabumpers vervangen door de modernere CTR-bumpers.
Hoeveel Ruf BTR’s er in totaal gebouwd zijn is een mysterie, maar het is hoe dan ook een hele zeldzame verschijning. Dit is dus een buitenkansje, des te meer omdat de auto gewoon in België staat.
Deze Ruf is overigens weinig te zien geweest op de Belgische wegen, want de auto staat naar verluidt al jaren stil. Het grootste gedeelte van de 43.281 km die er op de teller staat is dus waarschijnlijk in de jaren ’80 afgelegd.
Mocht je interesse hebben: meebieden kan via Collecting Cars, tot en met dinsdag 19.16.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat de auto weer een complete renovatie nodig heeft, maar hij is wel tof.
ouwedibbes83 zegt
Ja, met zoveel jaren stil staan is er wss weinig liefde in gestoken. Wat doet een normale 930 aka Turbo tegenwoordig in goede staat?
polpol33 zegt
Begint bij 100k€ voor 3.3l. De paar eronder zijn troep.
Rijdt top! Serieus snel en spannend als de turbo er in kickt.
bietje zegt
Ik heb wel een zwak voor de BTR maar de auto lijkt idd wel wat TLC nodig te hebben en dat niet periode-correcte Halfords-ish carbon stuur kan mij al helemaal niet bekoren. RUF of geen RUF. Achterklep moet ook weer even netjes afgehangen worden zo te zien.
Maar oh my… wat zou ik ‘m graag hebben als dat kon. Daar dan inderdaad nog even het benodigde geld insteken wat nodig is om ‘m weer helemaal op te frissen incl engine-rebuild, dus reken op 70-100K euro. Echter op elferspot staan BTR’s niet voor minder dan 500K te koop. Documentatie lijkt er ook goed uit te zien, ben benieuwd wat hij op gaat brengen. Zou leuk zijn als er ook een certificaat van RUF zelf bij zit, wat vaak het geval is bij ‘officiele’ RUF-ombouw porsches
p993 zegt
Heerlijk, die speedlinerts!
Meteen herkenbaar als RUF