De Porsche 930 is de eerste Turbo-versie van de 911.
De Porsche 911 is altijd een sportwagen geweest die zich met diverse concurrenten prima kon meten, maar relatief gezien was de 911 niet bijzonder snel of bijster krachtig. De 911 moest het hebben van zijn compacte afmetingen, het lage gewicht en de grote hoeveelheid tractie doordat de motor achter de achteras rust.
Net als met andere legendarische Porsches is de racerij de bakermat. Porsche wilde namelijk met een 911 met turbomotor deelnemen aan de Group 5-raceserie. Turbomotoren waren volgens een speciale uitzondering mogelijk. Dan moest het slagvolume (de cilinderinhoud) wel verkleind worden. Het competitiemodel van Group 4 werd de Porsche 934, een heftig bespoilerde 911. De Group 5-inzending was nog veel heftiger: de 935, een van de meest dominante raceauto’s in welke klasse dan ook.
Inhoudsopgave
Introductie Porsche 930
Voor deze raceauto’s moest de techniek gebruikt worden door straatauto’s en daar komt de Porsche 911 (930) om de hoek kijken. In 1973 op de IAA in Frankfurt is de 911 Turbo concept te bekijken. Het is dan nog een spartaanse sportauto met enorme spoiler, Fuchs-velgen en kaal interieur. De productieversie van de eerste 911 Turbo voor straatgebruik werd onthuld op de salon van Parijs in 1974 en kwam in 1975 op de markt.
De basis was de 3.0 zescilinder boxer uit de 911 3.0 RS, die werd voorzien van een turbo van KKK (Kühnle, Kopp & Kausch). Het resultaat was alsnog een compacte 911 (alhoewel iets breder), maar dan met 260 pk en maar liefst 330 Nm. Deze motor was dusdanig sterk dat Porsche een oudere viertraps automaat gebruikte. Verder had de Turbo de brede heupen en natuurlijk die ‘walvisstaart’-spoiler. De Porsche heette in de VS 911 Turbo Carrera, in Europa gewoon 911 Turbo.
Eerste update
In 1978 was daar de eerste update voor de Porsche 930. De motor werd namelijk ietsje vergroot naar 3.3 liter en er kwam een intercooler om te zorgen voor koelere lucht in de cilinders. Deze wijzigingen zorgden ervoor dat het vermogen steeg van 260 pk naar 300 pk. Het koppel steeg van 330 Nm naar 412 Nm. Je kan deze versie herkennen aan een iets afwijkende spoiler die tevens wat hoger staat, zodat er ruimte was voor de intercooler.
In de daaropvolgende jaren gebeurde er gek genoeg niet heel erg veel met de Porsche 930. In sommige markten haalde Porsche het model van de markt vanwege lokale emissie-eisen. Bij ons in Europa stond het model echter jarenlang in de showrooms. De 911 Turbo had de naam een gevaarlijke auto te zijn. Met gas loslaten in de bocht kon de 930 behoorlijk staartlastig zijn. Het leverde ‘m de bijnaam ‘Widowmaker’ op.
Porsche 930 met WLS-optie
Maar dat was niet de enige zorg. Porsche had namelijk zelf plannen om de 911 te vervangen door de 928. Deze auto was er sinds 1978 en nam de bovenkant van het marktsegment op zich. De 911 Turbo en 928 zaten dus nogal in elkaars vaarwater. Het duurde dan ook best lang voordat Porsche de 930 ging verbeteren. In 1983 kwam daar de optie voor de 930 Turbo die je kan zien als een verbetering: de WLS, wat staat voor Werkleistungssteigerung. Meer vermogen en koppel vanaf de fabriek. Je kan ze eenvoudig herkennen aan de vier ronde uitlaten: twee links en twee rechts. Deze versies hebben 325 pk en 432 Nm. Ook hebben ze een andere voorbumper voor de oliekoeler.
Dat WLS-pakket kwam geen moment te vroeg, want de vele tuners hielden zich bezig met de Porsche 930. Het opvoeren van een competitiemotor met turbocompressor is relatief eenvoudig. Tuners als BB, Ruf, Rinspeed, Gemballa en Koenig hadden de meest bijzonder upgrades in de aanbieding. Die van Kremer, inclusief de vlakke neus, was vooral erg bijzonder. Kremer racete ook met de Porsche 930 en vanwege aerodynamische voordelen met een platte neus. Een soortgelijke neus kon je speciaal via het Porsche Sonderwunsch Program bestellen.
Cabrio en Targa
In de meeste gevallen is de 911 Turbo (930) een coupé, maar in sommige gevallen is dat niet zo. In 1981 had Porsche zijn 911 Turbo Cabrio prototype gebouwd. Deze kwam in 1986 op de markt. Ook hier zijn enkele Flachbau’s van gemaakt. De 911 Turbo Targa kwam in 1987 en ging in 1989 uit productie. In die twee jaar zijn er slechts 297 van gemaakt.
In 1989 gebeurde er nog iets bijzonders. De 911 Turbo kreeg eindelijk een vijfversnellingsbak, de Getrag G50. Dat was opmerkelijk omdat de 911 Turbo uit productie ging in datzelfde jaar. De reden was logisch, de ‘G-Serie’ 911 (de basis van de Porsche 930), ging namelijk ook uit productie.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 930.