De Chinezen concurreren alles kapot? Daar is weinig van te merken in Nederland.
Als we naar heel Europa kijken ging het best lekker voor de Chinese automerken. In juni wisten ze maar liefst 72% meer EV’s te slijten dan in de maand ervoor en het marktaandeel was hoger dan ooit. Maar hoe gaat het in Nederland met de Chinese automerken…?
Nou, niet geweldig. De verkoop van Chinese auto’s is bij ons juist flink gedaald. Dit jaar zijn er tot nu toe 6.147 Chinese auto’s verkocht (nee, Volvo is daarbij niet meegerekend). Dat is maar liefst 35,6% minder dan vorig jaar.
Vooral Lynk & Co ging hard onderuit. Waar ze vorig jaar rond deze tijd 5.406 auto’s ‘verkocht’ hadden, staat de teller nu maar op 1.475 exemplaren. Dat is natuurlijk niet geheel verrassend, want de Lynk & Co is al lang niet meer de goede deal die het was.
Wel is Lynk & Co nog steeds het op één na best verkopende Chinese merk. MG verkocht – ondanks de uitgebreide line-up – minder auto’s dan Lynk & Co: 1.359 stuks. Dat is 58% minder dan vorig jaar. Daar hadden we toch wel meer van verwacht.
BYD zag de verkopen wél flink stijgen, maar dat was vooral omdat ze vorig jaar nog niet bijster veel verkochten. In de eerste zeven maanden van 2023 verkochten ze 665 auto’s, nu waren dat er 1.508. Daarmee zijn ze op dit moment het meest succesvolle Chinese merk in Nederland, maar dit zijn ook weer geen aantallen waar de gevestigde orde badend in het zweet van wakker wordt.
We hebben nu nog maar drie merken genoemd, maar er zijn natuurlijk nog veel meer Chinese merken. Die zijn allemaal een beetje aan het rommelen in de marge. Zo heeft Xpeng dit jaar 524 auto’s verkocht, Nio 178 en Hongqi 36.
We kunnen dus niet zeggen dat de Chinese auto’s alles kapot concurreren, want het valt allemaal reuze mee. In ieder geval in Nederland. Wat de importheffingen gaan doen met de verkoop is nog even afwachten. Bij BYD waarschijnlijk niet zoveel, want die hebben al aangegeven dat de prijzen hetzelfde blijven.
Via: BNR
ericc zegt
Lotus EV’s worden ook in China gebouwd. Hoeveel zijn daarvan verkocht?
2scan zegt
Waarom lees ik nooit iets op Autoblog over Zeekr? Geen reviews, testen, zie ze niet terug komen in de cijfers. En dat terwijl met name de Zeekr 001 toch best een interessante positionering heeft…
Johanneke zegt
I dunno. Misschien een polletje doen hier hoeveel mensen info willen over een auto met vrijwel geen aftersales, gegarandeerd zeer lage restwaarde, en gesponsored door winneh the pooh en zijn totalitaire vriendjes gemaakt om de merken waar we wel om geven kapot te maken.
lekkerlinksrijden zegt
En ze zijn nog duur ook
fisto zegt
Ja want we willen alleen informatie over auto’s met goede aftersales, een hoge restwaarde en van fabrikanten die niet gesteund worden door totalitaire regimes.. Stel je toch niet zo aan joh. We profiteren al ontzettend lang van goedkoop geproduceerde rommel uit China en nu ze een inhaalslag maken qua auto’s gaan we hier allemaal huilie huilie doen?
vondick zegt
Nee ook die goedkope troep hadden we nooit mee moeten beginnen en nu beginnen mensen eindelijk hun naïeve beeld pas in te zien. Op de lange termijn is het alleen “profiteren” voor China, en voor ons betekent het welvaart verliezen.
mashell zegt
Hoezo betekenen goedkope auto’s of spullen voor ons welvaart verlies? Dat doet het toch ook niet met al die andere dingen die we in China laten produceren. Goedkope dingen zorgen voor ons juist direct een toename in welvaart en ook voor de mensen die daarginter die producten produceren. Op zich zou het tot welvaartverlies kunnen leiden van de mensen die in de auto industrie werken als iedereen een goedkope Chinese auto koopt. Maar het kan ook zijn dat die mensen wat anders gaan doen. Ook spelen er bij een duur product waar je een afhankelijkheidsrelatie mee hebt andere aspecten, nationalisme, vertrouwen, garanties, lokale dealers. De Japanners, Koreanen en Amerikanen je hebben ook nooit de markt kunnen overnemen. Ik denk dat de China angst onrealistisch is en vooral aantoont hoe gevoelig mensen zijn voor Amerikaanse propaganda op het internet.
fisto zegt
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Klasse.
Hubert zegt
Eindelijk eens goed nieuws over Chinese auto’s.
Heerlijk zo net voor het weekend.
Kan ik met gerust hart de komende weken heerlijke op vakantie in Europa, met Europese auto ;-)
Allison Burgers zegt
Lynk zal ook flink ingestort zijn omdat de 01 een hybride is. Daarmee ben je vanaf volgend jaar flink aan de beurt met MRB.
pleiades zegt
Men kijkt wel naar meer dan de aanschafprijs alleen. Afschrijving op de meeste Chinese auto’s is om te huilen.
Robert zegt
“Wat de importheffingen gaan doen met de verkoop is nog even afwachten. Bij BYD waarschijnlijk niet zoveel, want die hebben al aangegeven dat de prijzen hetzelfde blijven.”
Dit is het gevaar dat zowel de Nederlandse als de Europese politiek volledig onderschat. Je kunt veel doen, maar één ding niet: de Chinezen beconcurreren op de prijs. Bovenstaande zegt feitelijk zo veel als dat de Chinese overheid doodleuk eventuele importheffingen op de prijs aan de fabrikant compenseert.
Hetzelfde verhaal ging vorige week rond: “Chinese webshops moeten worden belast met importheffing’. Nou, we hebben al kunnen zien waar het afschaffen van de btw-vrijstelling toe leidde: helemaal nergens toe, want een kabeltje van 2 euro kostte ineens € 2,42. En aangezien datzelfde kabeltje bij onze eigen retailers tussen de 7 en 12 euro kost, blijven de mensen ze dus gewoon in China bestellen.
vondick zegt
Wat volkomen onbegrijpelijk is. Want wat boeit het om 10 euro voor een kabeltje te betalen? 2 euro of 10 euro is precies het zelfde, namelijk: allebei goedkoop.
cdlop01 zegt
Alleen Volvo en Mg verkopen goed vanwege Europese roots, in de UK is MG dan ook erg populair. Voor de rest van Europa zijn de verkopen van Chinese auto’s ook voor de hogere tarieven, nauwelijks interressant……de hype van media die maar anders wilden doen laten geloven, complete onzin. Alleen in Rusland verkopen de Chinezen enorm goed doordat Europese fabrikanten en de Japanners dat land hebben verlaten als gevolg van de oorlog.
Chinese merken groeien sterk in China, dat is ook logisch want de Chinezen kiezen voor ‘eigen’ , omdat de kwaliteit inmiddels heel aanvaardbaar is. Met 1,4 miljard inwoners die niets liever willen dan een eigen auto….hoef je niet in glazen bol voor te kijken dat Byd over paar jaar 10mln + zal verkopen, dito voor Geely…. etc. Vw is ook grootste in Dts, GM in de Usa etc waarom Byd dan niet in China…. .Juli was trouwens een slechte verkoopmaand in China voor de eigen merken.
Jantje_555 zegt
Je ziet nochtans veel Polestar rondrijden. En vele Tesla’s komen ook uit Chinese fabrieken.
BYD e.a. Merken gaan hier net een fabriek openen om de importheffingen te omzeilen.