BYD (een afkorting van Build Your Dreams) is voor Europa een nieuw automerk, maar het bestaat in China al sinds 2003. Ze betraden de Nederlandse markt in 2022 met uitsluitend EV’s.
BYD nieuws
-
Nieuw op Nederlands kenteken: Kia EV3, G90 M5 en meer
Lees meer -
BYD vanaf 2025 een Europees merk
Lees meer -
Rijassistent BYD scoort bar slecht bij EuroNCAP
Lees meer
BYD videos
Modellen
Inhoudsopgave
Build Your Dreams
Van de meeste Europese, Japanse en Amerikaanse merken hebben we wel een idee waar ze vandaan komen. Bij de Chinese merken is dat ietsje lastiger. De Chinese autoindustrie is een stukje jonger dan die van de andere markten.
BYD is een merk dat sinds 2003 bestaat. Het staat voor ‘Build Your Dreams’. Dat is origineel, in tegenstelling tot het logo. Dat had destijds enorm veel weg van het BMW-logo. In plaats van rond was het ovaal en in plaats van twee blauwe en twee witte vakjes, was er één van elk. Net als bij een slechte James Bond-persiflage was duidelijk waar de inspiratie vandaan kwam.
Zoals bij heel veel andere Aziatisch automerken is BYD in principe gericht op functionele auto’s en bestaat de kans dat er iets van overlap is met een andere bestaande auto. Ook hier is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt. Helemaal een nieuw fenomeen is dat natuurlijk ook niet, ook bij Japanse en Zuid-Koreaanse merken was dat het geval.
De eerste: de BYD Flyer
Het begint voor BYD met de ‘Flyer’ in 2003. Net als bij veel merken die net beginnen in opkomende economieën bouwen ze voornamelijk verstandige auto’s. De BYD Flyer is dat absoluut. Het is een combinatie van wat onderdelen van Maruti en Suzuki. Uiteraard zijn er allemaal maar kleine drie- en viercilinder motortjes. De autootjes dienen als basaal vervoer. Uiteraard zien wij deze broodroosters niet in Europa, maar men exporteert de Flyer wel naar Rusland.
Een paar jaar later lanceer BYD de F3. Deze auto’s zijn aanzienlijk moderner dan de Flyer. Nu was dat ook niet heel erg moeilijk. De F3 is er als sedan (F3) en hatchback (die dan F3R heet). Aanvankelijk komen de motoren bij Mitsubishi vandaan. Die blijven van 2005 tot 2010 geleverd worden, daarna gaat BYD zijn eigen motoren toepassen.
BYD S8
De eerste funauto van BYD komt in 2006, de S8. Die is dan wel weer hilarisch. Het ziet eruit alsof de designer een Mercedes-Benz SL van de R230-generatie probeerde te kopiëren, maar dat hij voor de achterzijde per ongeluk een afbeelding van de Renault Mégane Cabrio had. Uiteindelijk zijn er 199 van gebouwd. Qua techniek lijkt de auto het meest op de Renault : een tweeliter viercilinder zorgt voor de aandrijving.
Eerste plug-in hybride
Alle gekheid op een stokje, bij BYD leren ze snel. In 2008 introduceren ze de F6, een middenklasse sedan. Nog altijd zijn er designkenmerken van andere merken, maar is het meer ‘inspiratie’ en niet meer ‘kopie’. Bijzonder is de BYD F6DM. Dat is namelijk de allereerste plug-in hybride in serieproductie. Jaren voordat wij de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 PHEV kregen. De auto was voorzien van een 1.0 driecilinder en een elektrische motor met 19,8 kWh-accupakket. Daarmee kon je 100 km elektrisch rijden, aldus de erg optimistische opgave.
Inzet op elektrische auto’s
In tegenstelling tot veel andere bestaande merken heeft BYD er geen bijzonder voordeel bij om verbrandingsmotoren te blijven gebruiken. Deze worden uiteraard wel gebouwd, rond 2008 worden de eerste eigen benzinemotoren geproduceerd. Maar BYD bouwt net zo makkelijk PHEV’s als volledig elektrische auto’s. In 2009 lanceren ze de BYD E6. Het ontwerp was nu nogal generiek en deed denken aan een model dat je kon stelen in GTA. Bijzonder is echter de aandrijving.
De BYD E6 is namelijk geheel elektrisch en heeft een 72 kWh-accupakket. Daarmee kun je zo’n 300 km halen volgens de NEDC. Dat is in het echt nauwelijks 200 km en we kunnen daar nu grappig over doen, maar vergeet niet dat auto’s als de Ford Focus Electric, Volkswagen e-Golf en Mercedes-Benz B Electric Drive véle malen slechter scoren en aanzienlijk later geïntroduceerd werden. Daarbij is de BYD E6 geen muesli-mobiel als een Th!nk City of G-Wiz. Het was een ruime cross-over die in 8 seconden naar de 100 km/u kon sprinten en een top van 160 km/u haalde.
Succes op de thuismarkt
In 2009 gaat het sowieso wel lekker met BYD, want de F3 is de best verkochte auto op de thuismarkt. Aangezien dat bijna 450.000 exemplaren betreft, is dat goed nieuws. Uiteraard smaakt dat succes naar meer voor BYD. Ze groeien uit op twee manieren. Ten eerste investeren ze flink in nieuwe modellen en nieuwe technieken. Ten tweede is BYD druk bezig om de horizon te verbreden. In China doen ze het dus uitstekend, maar er zijn meer markten waar goedkope auto’s in trek zijn. Ze beginnen met de export naar Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. In 2013 verkopen ze 500 elektrische E6-modellen als taxi aan de overheid. Ongeveer in dezelfde periode als de Tesla Model S in Nederland begon te verkopen.
BYD ontwikkelt meer en meer technieken in eigen huis en doet ook het ontwerpen zelf. Dat slaat aan, want telkens meer exportmarkten worden aangeboord. BYD knokt zich aanvankelijk naar binnen als prijsvechter, maar het gat met de concurrentie wordt in rap tempo kleiner. Ondanks de relatieve onbekendheid bij ons in Nederland, scoort BYD uitstekend. Zo is het merk in 2016 de derde grootste producent van PHEV’s, niet in China: maar wereldwijd.
BYD Design Center
In 2019 wordt het BYD Design Center geopend. Misschien is dat wel hun slimste zet. BYD koopt heel slim oude rotten weg die gewerkt hebben voor de gerenommeerde merken. Niet om die merken te kopiëren, maar om een eigen designfilosofie te creëren. Tussen 2010 en 2019 zagen de modellen er op zich niet verkeerd uit, maar was het erg generiek en niet altijd even herkenbaar.
BYD heeft zijn modellen in diverse lijnen gesegmenteerd: E-Series, Dynasty Series en Ocean Series. De E-Series zijn – zoals je waarschijnlijk al had verwacht – elektrische auto’s. Niet alleen de genoemde E6, maar van E1 tot E9. De Dynasty- en Ocean-modellen laten zich iets lastiger onderscheiden. De Ocean-modellen zijn gestroomlijnd vormgegeven en ergens geïnspireerd op het leven onder zee. De Dynasty-modellen zijn juist iets traditioneler.
Toyota klopt bij BYD aan
Overigens timmert BYD niet alleen aan de weg als het gaat om personenwagens, ook op het gebied van bedrijfswagens en vrachtwagens groeien ze enorm hard. Ook hier beginnen ze relatief vroeg met export van alternatieve aandrijflijnen. In 2020 gaat BYD samenwerken met Toyota (of andersom). Toyota loopt nogal achter qua ontwikkeling van elektrische auto’s en BYD heeft daar veel langer ervaring mee, ondanks het feit dat BYD als bedrijf tientallen jaren jonger is.
BYD in Nederland
In 2022 maakt BYD ook zijn opwachting in Nederland. Het gamma bestaat in eerste instantie uit drie volledig elektrische modellen: de Atto 3, de Tang en de Han. De Atto 3 is het meest relevant, want dit is het goedkoopste model en bovendien is het een compacte cross-over. De Tang is een grote SUV die plaats biedt aan zeven personen. De Han – tot slot – is een flinke sedan. Hoewel de namen duidelijk niet afgestemd zijn op de Europese markt, zal het design een verkoopsucces niet in de weg staan. BYD is het stadium van goedkoop ogende copycat-designs al lang ontgroeid. Op de specificaties is overigens ook weinig aan te merken.
BYD pakt snel door, want in 2023 worden er nog twee modellen aan het Nederlandse gamma toegevoegd. Het gaat om de Dolphin en de Seal. De Dolphin is een C-segment hatchback, waar de Seal een sedan van Model 3-formaat is. Vooral de Dolphin is interessant, want dit is met een vanafprijs van 30 mille een van de goedkoopste EV’s.