Het is wat, veertien automerken beheren. Stellantis is overduidelijk: verdien geld of je ligt eruit, en dat moet één merk heel letterlijk nemen.
Het automotive conglomeraat Stellantis is nu redelijk vastgesteld, maar het nieuws dat FCA met al diens merken ging samenwerken om nóg vier merken (Peugeot, Citroën, DS, Opel) aan het arsenaal toe te voegen: dat was wat. De samenwerking telt inmiddels veertien merken en als je ze alle veertien in één adem kan opnoemen komt @willeme persoonlijk een bosje bloemen bij je bezorgen. En als je het nieuwe project met de Chinese invalshoek genaamd Leapmotor mee telt, zijn het er zelfs vijftien.
Janboel
Maar we moeten erbij zeggen: het lijkt te werken. Op papier is het een janboel van vreemde strategieën, maar je hebt wel een tof scala aan merken aan boord. Van Opel tot Jeep en van Fiat tot Maserati. Bovendien kunnen deze merken allemaal gebouwd worden op algemene platformen waar ieder merk zijn smaakje aan kan geven.
Het enige ‘probleem’ lijkt de hiërarchie. PSA had best een duidelijke samenstelling: Citroën doet budgetauto’s, Opel doet de nuchtere man, Peugeot doet de nuchtere man die een wat meer funky auto wil en DS topt de range. In theorie had FCA zo’n zelfde hiërarchie met Fiat onderaan (en Abarth voor de sportieve flair), Lancia daar iets boven, Alfa Romeo voor sportiviteit en Maserati helemaal bovenaan. Chrysler, Jeep, Dodge en RAM laten we even buiten beschouwing, want dat lijkt vooral de strategie van Stellantis voor de VS te zijn. Hebben we alle merken behalve eentje opgenoemd en je maakt nog steeds kans op het bloemetje als je zonder te googelen de laatste kan opnoemen. Het ‘probleem’ is dat deze merken onder FCA en PSA eigenlijk directe concurrenten hadden moeten zijn, en nu moeten ze in vrede naast elkaar bestaan. De strategie voor Lancia lijkt heel erg op die van DS, moet je nou als budgetauto een Fiat of Citroën kopen en is een Peugeot 508 een mooiere auto dan een Alfa Romeo Giulia? Het klinkt als een gevaarlijk plan met merken die elkaar zouden kunnen wegjagen binnen het concern.
Succes
Genoeg geneuzel over strategie en merken die elkaar net niet kannibaliseren op papier. Want Stellantis heeft inmiddels de tijd gehad om een reeks zeer succesvolle modellen neer te zetten. Het kleine EV-platform zorgt voor (potentiële) hits als de Jeep Avenger, Peugeot 20(0)8, Opel Corsa/Mokka, Fiat 600 en Alfa Romeo Junior. Lancia bouwt weer auto’s, jawel, Lancia is een gerebadgede Corsa nieuwe Ypsilon aan het bouwen!! En zelfs het dramatisch verloederde Maserati wist van de stokoude en eigenlijk vrij matig gebouwde Quattroporte en Ghibli af te komen om nu keihard terug te slaan met een nieuwe GranTurismo, een iets betaalbaardere SUV (Grecale), de MC20 en de belofte dat al hun succesvolle modellen (QP, Ghibli, Levante) terugkomen – en ook nog eens alles als EV. Klinkt toekomstbestendig en grootschalig.
Tegenvaller
Toch is het niet allemaal zo rooskleurig als het lijkt, blijkt uit gesprekken met Stellantis-topman Carlos Tavares deze week. Sterker nog: Tavares heeft gezegd dat ze geen blokken aan hun been willen. Stellantis wil geld zien, en veel ook. Kan je dat niet voor elkaar boksen? Dan mag je geen deel meer uitmaken van de grootschalige plannen van het merk en lig je op straat. Maar geen zorgen, Tavares benadrukt dat alle veertien Stellantis-merken nu nog veilig zijn.
Nu blijkt dat een merk toch een ticket voor de eerste rij van de spreekwoordelijke schopstoel heeft bemachtigd, zo meldt Automotive News Europe. Wordt Chrysler uit hun lijden verlost? Kopen dan écht niet genoeg mensen zo’n fraaie DS 9? Wordt de rebadge-onzin van Vauxhall eindelijk eens té afgezaagd? Nee, het merk wat we net nog bespraken om hun veelbelovende wederopstanding zit in de problemen: Maserati.
Ach nee, niet het prachtige Maserati! Ja, de cijfers daar vallen tegen. Het merk ziet een verkoopdaling van zo’n vijftig procent in de eerste helft van dit jaar en verloor bovendien zo’n 88,6 miljoen dollar volgens cijfers van ANE. Al die nieuwe platforms ontwikkelen was natuurlijk niet gratis en als de verkopen dan tegenvallen heb je een probleem. Let wel: Stellantis is absoluut nog niet concreet over het wegwerken van Maserati, maar de uitspraken van Tavares over merken de laan uit sturen in combinatie met schrijnende cijfers voor één van die merken laat je toch bepaalde dingen denken.
Natuurlijk moeten modellen als de GranTurismo en Grecale nog even hun momentum pakken. De Ghibli en Quattroporte gingen nog als warme broodjes, maar die zijn nu exit en dat kost ook verkopen in harde cijfers. Niks is zo goedkoop als liflafjes uit 2013 tien jaar na dato in de magnetron stoppen. De MC20, die toch al weer een paar jaar onder ons is, scoort ook niet echt meer. Volgens ANE zijn er slechts 97 units van de MC20 verkocht in 2024.
Ultimatum
Dat zorgt ervoor dat Maserati op een ultimatum afstevent. Het merk plande voor 2025 de vervanger voor de Levante – ook als EV – klaar te hebben staan en dat zou een zeer belangrijke auto worden. Stellantis kan ofwel Maserati vasthouden en dan die introductie vertragen tot 2027, of het merk simpelweg verkopen aan de hoogste bieder. En als dat nou VAG is, dan heb je er misschien wat aan. Maar we hebben verdacht lang niks van Victor Müller gehoord en misschien jeuken zijn handen wel…
Kortom: alle ogen gericht op Maserati. Er moet geld verdiend worden. Keiharde knaken. Anders is het finito.
panam1 zegt
Dit komt door de V6 die ze in die wagens leggen. Dat willen mensen niet, ze willen een V8 of meer nu het nog kan. Ja de 296 verkoopt goed, maar dat is en blijft een Ferrari. Er waren behoorlijk wat bekenden geïnteresseerd in die MC20 en de nieuwe GT – maar voor dat geld een V6 rijden willen ze niet, ze voelen het echt als ‘downsizen’ tov wat ze nu rijden voor practisch hetzelfde geld.
JelmerS zegt
Een lotus emira bied ook een V6 en dat voor de helft van het geld en is een stuk waardevaster. Misschien niet echt directe concurrenten maar de lotus heeft meer aantrekkingskracht voor mij
utregcity zegt
“Er waren behoorlijk wat bekenden geïnteresseerd in die MC20 en de nieuwe GT…” Behoorlijk wat bekenden? In welke kringen begeef jij je?
panam1 zegt
Kringen waar mensen die al heel lang heel erg hard werken (als ondernemer) zichzelf belonen met een mooie wagen .
petroldrinker zegt
@utregcity ook ik ken meerdere mensen die de MC20 en nieuwe granturismo wouden hebben, hebben er ook mee gereden (de MC20 dan, granturismo niet eens meer geprobeerd door ze wetende dat de aandrijving in de basis de zelfde motor is) wat was de reden dat ze allemaal stuk voor stuk afhaakte? je raad het al, het was de V6 die erin ligt ipv een V8
pechweg zegt
Dat kan ik wel begrijpen ja. Als ik in de markt was voor een dergelijke auto dan wil ik ook de emotie (die de V8 modellen wél hadden), en dat is naar mijn gevoel compleet verdwenen bij de nieuwe Maserati’s..
Gele Koplamp zegt
Een snellere auto bouwen dan Ferrari is als kotsen in het gezicht van de paus, maar zolang Maserati niet direct met Ferrari kan/mag concurreren, zal het behelpen blijven. Of ze moeten een significant andere koers in willen slaan.
wimof zegt
Nu dat kotsen, dat zie ik nog wel zitten
mjpamsterdam zegt
Masser vindt iedereen gaaf maar kopen ? Niemand ! Een dood paard beweegt niet ! Ik snap Tavares wel. Verpatsen of opdoeken!
Sir_Vmax zegt
Sinds de laatste M539 videos staat Maserati ook wel wat lager op de lijst. Weinig autos gaver dan een Quattroporte V, maar man wat een downer is die onderdelenlevering van de o-zo-mooie drietand. Zo ontzettend jammer.
verdebosco zegt
Maserati moet naar Ferrari. Locatie, historie en een aanvulling op de portfolio zijn allemaal positieve vinkjes. Maar die knuppel van een Tavares zou het maar zo aan een Chinees verkopen. Bovendien, bij een verkoopdaling van meer dan 50% moet je de oorzaak bij jezelf zoeken. Waarschijnlijk snapt Tavares niet eens het merk en product Maserati. Maar goed, bij Ferrari onder de vleugels is het beste. Daarna volgt hopelijk Alfa Romeo en Abarth.
Tenslotte, ook heel belangrijk: de Italianen moeten vooraan gezet worden. Nu krijgt altijd Peugeot als eerste de nieuwste aandrijflijnen en pas jaren later Fiat, Alfa of Lancia. Zeer ongezonde bedrijfsvoering en is verdacht Frans chauvinisme.
Gele Koplamp zegt
En dat van een Portugees, maar idd
basman147 zegt
De vorige keer dat Maserati onder Ferrari viel werd de California gekaapt en als Ferrari uitgebracht terwijl dat een Maserati had moeten zijn.
Vervolgens moest het QP platform worden gerecycled voor de GranTurismo ipv het op hetzelfde platform te baseren als d3 California en schaalvoordelen op te zoeken. Dus zo goed is Ferrari niet geweest voor Maseroti…
Johanneke zegt
Tja als je je hele merknaam naar de klote gooit met slecht gebouwde troep zoals de Ghibli, dat moet je niet verbaasd zijn dat een paar jaar later niemand je sportwagen meer wil kopen. Die Ghibli heeft panelgaps waar de 1e paar lichtingen van een nieuw Tesla model jaloers op zijn. Doug Demuro kon zelf een tube tandpasta kwijt in de panelgap van de binnenkant van de deur.
kromatic zegt
Alles heeft te maken met de afschrijving. Maserati’s schrijven nu eenmaal ongehoord veel af. Nieuw kopen is echt zelfkastijding. Een Ferrari of 911 Turbo is toch veel en veel waardevaster.
Joris24 zegt
Het kan aan mij liggen, maar schreven jullie dit niet precies drie dagen geleden? https://www.autoblog.nl/nieuws/het-gaat-niet-goed-met-maserati-2-6926147; dat de eigenaar daar ook niet blij mee is spreekt voor zich.
ericc zegt
Tavares buiten gooien bespaart ook veel geld!
LaLancia zegt
De Duitsers hebben geduld gehad. Skoda en Audi waren ook niet vanaf dag 1 succesvol.
Stellantis moet dat ook doen. Doorgaan met de huidige stratregie, beetje bijsturen indien nodig. Er wordt nog steeds bakken met geld verdiend bij Stellantis dus dat moet kunnen.
Robert zegt
Opel leed in de laatste dertien(!) jaar onder de vlag van GM verlies en was onder Stellantis binnen een jaar weer winstgevend. Ze kunnen het dus wel. Het zal alles te maken hebben met het marktsegment waarin Maserati opereert: zonder volumemodel kun je niet meer voortbestaan. Porsche bewijst dat al jaren met de Cayenne, Lamborghini sinds een aantal jaar ook, met de Urus.
stefanvts16v zegt
@Robert: ik meen me te herinneren dat dat verlies kwam doordat GM allerlei kosten vanuit het gehele concern bij Opel in de boeken zette.
Dat zou oveigens ook gelijk verklaren waarom Opel binnen een jaar weer winstgevend is geworden onder Stellantis, dat zou je anders namelijk ook nooit binnen die tijd voor elkaar kunnen krijgen qua bedrijfsvoering bij een organisatie van deze grootte.
rikv99 zegt
Maserati moet naar Ferrari als lifestyle merk. ‘Betaalbare’ SUV’s en sedans. Heb liever dat ze om geld in het laadje te brengen de sportieve kant van maserati om zeep helpen dan dat ze dat met Ferrari doen
El_Bastardo zegt
Ik heb het idee dat Maserati zichzelf de markt uitprijst.
Ze zijn te duur voor wat ze leveren. Als we even aannemen dat een Maserati technisch op hetzelfde niveau zit als een Ferrari, is het niet zo dat ze hetzelfde imago, status of waardevastheid hebben.
Dus is de kans dat iemand hetzelfde geld gaat betalen voor een Maserati als voor een Ferrari klein.
smokin zegt
Maserati moet gewoon mooie auto’s maken, zie het als reclame, dat mag geld kosten.
De winst halen ze maar uit de Fiatjes, Opels en Peugeots.
Richmond zegt
Tenzij het een kasplant is die je alleen maar aan het infuus hebt omdat je er de stekker niet uit wil trekken. Alleen maar omdat het een image builder is wil dat niet zeggen dat het acceptabel is dat het een bodemloze put is waar geld in gaat, maar niks uitkomt. En ze gaan er niet meer fiat, Peugeot of welk ander merk door verkopen. Want de meeste mensen weten niet wat stellantis is en geven er ook niks om. Ook de Maserati koper niet.
smokin zegt
Dat is een taak voor de marketeers.
Als je Maserati hebt gekocht met de insteek om daar vreselijk veel geld mee te verdienen heb je die markt sowieso niet begrepen.
HZW zegt
Niemand zit te wachten op Maserati’s als EV of met V6 motoren.
Verkopen aan VAG, dan kan het in de Italiaanse stal met Lamborghini en Ducati.
Audi heeft Lamborghini en ducati eerst terug gezet op de rails, en nu is het zo succesvol, dat ze kunnen bouwen wat ze willen.
Edge zegt
Voor premium auto’s hebben ze Audi, voor premium en nog een klap sportievere auto’s hebben ze Porsche, voor opulente luxe hebben ze Bentley en voor de super- en hypercars hebben ze Lamborghini en voor het nog hogere hypercarsegment hebben ze Bugatti waar ze middels die constructie met Rimac nog steeds een vinger in de pap hebben. Wat kan Maserati daar dan nog aan toevoegen zonder een van die vier merken in de weg te zitten?
Er is echt wel een toekomst voor Maserati, maar dan moet Stellantis simpelweg betere auto’s maken die daadwerkelijk met Porsche’s kunnen concurreren qua techniek, beleving en betrouwbaarheid, en niet louter op het Italiaanse maatpak leunen.
Als het merk dan toch verkocht moet worden, zie ik het liever naar Ferrari gaan. Die kunnen dan stoppen met onzin zoals de Purosangue en Maserati gebruiken als cash cow om hun leuke projecten te financieren. Blijft het ook meteen een echt Italiaans merk.