Is er nog subsidie dan? Jazeker, want het gaat niet zo hard met het potje.
Skoda is altijd vrij populair geweest in ons land. Ruime no-nonsense auto’s, daar houden Nederlanders wel van. Nu Skoda ook elektrische auto’s is gaan bouwen, zijn ze niet minder populair geworden. Integendeel, de Enyaq is al twee jaar op rij de bestverkochte EV van Nederland.
Gaat het Skoda dit jaar weer lukken? Dat kan nog wel eens lastig worden. Er zijn dit jaar namelijk al bijna vier keer zoveel Model Y’s verkocht als Enyaq’s. Skoda moet dus nog een hele grote inhaalslag maken willen ze dit jaar nog de bestverkochte EV hebben.
Het helpt in ieder geval dat ze de Enyaq nu in prijs verlaagd hebben. Waar je voorheen minstens €49.000 betaalde voor een Enyaq, heb je er nu eentje voor €44.990. Mits je de auto deze zomer bestelt, want het gaat om een tijdelijk ‘Tourvoordeel’. Dat geldt overigens niet alleen voor de instapper, maar ook voor de andere varianten.
Dat de vanafprijs precies onder de €45.000 uitkomt is natuurlijk geen toeval, want hierdoor komt de Skoda Enyaq ook in aanmerking voor subsidie. Die is nog rijkelijk voorhanden, want van het potje voor nieuwe auto’s is nog 44 miljoen over van de 65 miljoen. Terwijl het potje vorig jaar rond deze tijd al leeg was.
Met aftrek van de subsidie betaal je €42.040 voor een Skoda Enyaq. Daarmee is de Enyaq zo’n vier mille goedkoper dan de eerdergenoemde Model Y, die vanaf €46.990 te bestellen is en dus geen subsidie krijgt.
De belangrijkste concurrenten van de Enyaq die wél in aanmerking komen voor subsidie zijn de ID.4 (uiteraard), de Niro EV, de Kona Electric en de XC40. Die laatste kwam in april onder de magische €45.000-grens met een goedkopere instapper. In de categorie sedans zijn de Model 3 en de Ioniq 6 interessante aanbiedingen onder de 45 mille.
driver79 zegt
Is het de 60 of hebben ze er een nog kleiner accupakket in gezet om onder de 45k eur te komen?
machielvdd zegt
Nee de auto is verder hetzelfde gebleven
MarcoM zegt
Tja, de subsidiepot, de EV blijkt nog steeds niet te betalen bij het grote publiek en zal het ook nooit worden. Voor 15k heb je heel veel mooie benzine auto’s en ons wagenpark wordt ook steeds ouder, gek he.
Robert zegt
Mensen stemmen vooral met de portemonnee. € 2950 subsidie is leuk, maar het laden van een EV kost je nu ongeveer twee tot drie keer meer dan twee jaar geleden. Dan ben je qua km-kostprijs op dit moment duurder uit dan met een nieuwe ICE auto.
florisje zegt
En dat komt ook omdat die subsidie grenzen zo strak zijn dat je voor een beetje auto al niet meer in aanmerking komt voor die subsidie. Als ze die grenzen nou gewoon iets hoger laten zodat je nog een beetje een fatsoenlijke auto kan kopen. Ter vergeefs… de lol was eruit nadat de hoge middenklasse jaren lang voor bijna nop in een Tesla/XC90 heeft kunnen rijden. Jammer
zwepp zegt
Het is makkelijk om altijd te zeuren, maar 42K uitgeven en dan een uitvoering rijden die je eigenlijk helemaal niet wilt hebben is toch een beetje triest.
jaso013 zegt
Nou, das geen geld! Ik ga er direct eentje bestellen!!
niek1411 zegt
Tja, dan komt de Enyaq misschien in aanmerking voor de subsidie, maar dan heb je wel alsnog dik 40k uitgegeven aan een auto met een kleine accu en weinig opties. Als je dan toch zo’n bak geld uitgeeft kan ik me voorstellen dat je liever een paar duizend meer betaalt en er dan wel een hebt met fijne opties.