De nieuwe Opel Astra Electric heeft een prijskaartje!
Er is de afgelopen jaren het nodige veranderd in autoland, maar de Opel Astra is nog steeds de Opel Astra. Wel gaat de Astra met zijn tijd mee, want er is tegenwoordig ook een volledig elektrische versie. En we weten nu ook wat ‘ie moet kosten.
Omdat Opel van gedachten is veranderd qua naamgeving van hun elektrische modellen heet de elektrische Astra niet Astra-e, maar Astra Electric. Op die manier kan er geen twijfel over bestaan dat dit model elektrisch is. De naam is ook meteen de enige aanwijzing, want aan het uiterlijk is het niet af te zien.
Dan komen we maar meteen to the point: de Astra Electric heeft een vanafprijs van €39.999, zo maakt Opel vandaag bekend. Daarmee heb je alvast een reden om de Astra Electric te verkiezen boven de technisch identieke Peugeot e-308, want die is duurder. Maar daar komen we zo nog op terug.
Voor het mooie bedrag van €39.999 krijg je een range van 418 km en – net als in alle andere EV’s van Stellantis – 156 elektrische pk’s. De topsnelheid is 170 km/u. Niet heel spectaculair, maar er zijn concurrenten die het niet halen. Snelladen kan met 100 kW.
Van de elektrische Astra is er ook een stationwagenversie (de Sports Tourer), maar daar is de prijs nog niet van bekendgemaakt. Deze versie zal later dit jaar zijn opwachting maken, als “eerste elektrische stationwagen van Europese makelij”. Gemakshalve telt Opel de Taycan Sport Turismo even niet mee.
Concurrentie
Qua concurrentie is de meest voor het meest hand liggende alternatief natuurlijk de eerder genoemde e-308. Die is een kleine €4.000 duurder. De ID.3 is eveneens duurder, maar met de Cupra Born heb je wel een betere deal te pakken. Die is op €9 na even duur, terwijl je wel meer vermogen krijgt, betere snellaadcapaciteiten en een iets grotere range.
De echte prijspakker in dit segment blijft natuurlijk de MG 4. De Long Range is niet eens de instapversie, maar deze is alsnog goedkoper dan alle concurrenten.
- MG 4 Long Range (204 pk, 450 km): €35.785
- Cupra Born (204 pk, 427 km): €39.990
- Opel Astra Electric (156 pk, 418 km range): €39.999
- Peugeot e-308 (156 pk, 412 km range): €43.585
- Volkswagen ID.3 (204 pk, 426 km range): €44.910
Uiteindelijk is de Astra Electric helemaal geen slechte deal voor een EV, en het feit dat het een Opel Astra is zal zeker helpen. De Astra Electric heeft daarom zeker de potentie om een succesnummertje te worden in Nederland.
Jasp3r zegt
Waarom is Peugeot eigenlijk gestopt met tellen na de 8? Er zijn al 3 generaties 308
martinus.tussengas zegt
309?
JelmerS zegt
Ze liepen vast op de 309 van ’85 tot ’94.
RAW zegt
Klopt en dat was eigenlijk een Talbot, de opvolger van de Horizon, Die 309 was ook wel minder goed dan de Peugeots destijds, reed erg matig. Kwam dan wel weer een lekker GTI van, die deed het wel redelijk goed in de multitesten van toen (elk merk had toen wel 1 of meer GTI achtigen).
Richmond zegt
Maar goed ikv hergebruik van type namen had het gemakkelijk gekund.
Elise zegt
De 309 was technisch toch nauw verwant aan de 205, dat ontliep elkaar niet zo veel qua kwaliteiten.
Elise zegt
De 309 was technisch toch nauw verwant aan de 205, dat ontliep elkaar niet zo veel qua kwaliteiten.
sleepyj zegt
Die MG4 blijft momenteel een verdomd goede deal t.o.v. De concurrentie.
Robert zegt
Die MG4 is echter wel spuuglelijk, zeker in vergelijking met de bovenstaande Astra.
Je kunt veel zeggen van Opel, maar de verhuizing naar Stellantis heeft ze ook op designgebied een flinke stap vooruit geholpen. En 3500 euro (8%) goedkoper dan de technisch identieke e-308, dat móet gewoon een beetje pijn doen in Frankrijk.
sleepyj zegt
Die MG4 vind ik opzich nog wel aardig ogen. Zeker niet zo mooi als deze Opel of de Peugeot, maar ik heb genoeg minder fraaie elektrische auto’s gezien.
bluebluered zegt
Absoluut geen Tesla fanboi, maar waarom zou je deze niet vergelijken met een Model 3?
Goedkoopste versie rond dezelfde prijs met de huidige dealtjes, geen opties meer aan te vinken, 490km range, supercharger netwerk en een paar 100 pk’s extra. Heb nog niet met die Opel gereden maar kan me moeilijk voorstellen dat die beter of leuker zal rijden.
mashell zegt
Qua prijsprestatie verhouding is er weinig op de Tesla af te dingen. Maar ze zijn wel Amerikaans, ze zijn niet de toppers als het op design aankomt, interieur oogt wel erg sober. En dan is er nog het imago, Tesla met haar fanatieke fansla’s op het internet die zelfs een plaatpers in de fabriek nog bejubelen als iets fantastisch innovatiefs. En natuurlijk Elon Musk, rijdt je Tesla associeer je jezelf ook met de allergrootste narcist allertijden, moet je maar net willen.
tjorque zegt
@mashell ik zie veel argumenten die de keuze laten afhangen van wat andere mensen denken over “de combinatie van koper en het product”.
En vooral weinig argumenten over het vergelijk tussen Opel en tesla.
Als ik moest/kon kiezen zou ik toch voor de tesla gaan.
Bijna alle fabrikanten staan nog mijlen ver weg van wat Tesla qua “EV package” per € aanbiedt. (Mss dat Kia / Hyundai ook wel in de buurt zitten)
Over de rest zwijg ik :)
hondafn2 zegt
De Cupra Born heeft niet alleen meer vermogen, maar ook achterwielaandrijving. Dus dubbel voordeel als het op acceleratie aankomt en stuurgedrag.
En ik ben geen Cupra fan, maar de Born smoelt wel lekker. Eigenlijk van alle kanten gezien, en dat is zeldzaam in deze prijsklasse.
rollingstoned zegt
De Born lijkt net op de hierboven al genoemde (hideous) MG4, die nog sneller van 0 naar 100 gaat…
vopo zegt
Tot de vernieuwde Tesla Model 3 komt die ongetwijfeld een stuk duurder gaat worden, is de huidige inderdaad een zeer scherpe aanbieding.
bluebluered zegt
Zelfde prijs blijkt, wel geen wijzigingen qua batterij, had ik toch wel verwacht…
drsjeroen zegt
Renault heeft volgens mij een best knappe aanbieding met de Megane voor 38.4k.