Jullie mogen het zeggen: is de nieuwe Lamborghini Revuelto een verbetering ten opzichte van de Aventador of niet?
Een onthulling van een daadwerkelijk nieuwe supercar van Lamborghini is een zeldzame aangelegenheid. Er zijn wel een hoop onthullingen van Lamborghini, maar dit zijn altijd afgeleiden van bestaande modellen. Voor het eerst sinds de Huracán mochten we vorige week een compleet nieuwe sportauto van Lamborghini verwelkomen: de Revuelto.
De Revuelto is de langverwachte opvolger van de Aventador, die vorig jaar met pensioen mocht. Collega @willeme kon jullie vorige week al op de hoogte brengen van alle info over de nieuwe Revuelto. Vandaag zetten we de auto naast zijn voorganger om te kijken of de Revuelto een vooruitgang is in visueel opzicht.
Een van de eerste dingen die opvallen als je de auto’s naast elkaar zet is dat de verhoudingen vrijwel identiek zijn. De voorruit lijkt één op één overgenomen en ook de A-stijl en de daklijn zijn vrijwel identiek. Lamborghini is dus duidelijk niet met een blanco papier opnieuw begonnen.
De Aventador oogt nog steeds heel fris voor een model uit 2011, maar de voorkant van de Revuelto oogt toch een stuk moderner. De koplampen die opgaan in het zwart van de voorbumper en de Y-vormige dagrijverlichting geven de Revuelto een futuristische uitstraling.
Van de zijkant bezien lijkt het design van de Aventador toch iets beter te kloppen. Er zit een mooie stijgende lijn in (letterlijk), die begint bij de voorbumper en doorloopt tot de heupen. Het lijnenspel van de Revuelto is een stuk minder vloeiend, met de opvallende zigzaglijn in het midden. Het lijkt alsof de auto door de helft is gebroken en weer slecht aan elkaar gelijmd.
Aan de achterkant zijn de veranderingen het meest drastisch. Hier is weinig Aventador meer in te herkennen. De Y-vorm in de achterlichten is zo’n beetje het enige terugkerende thema. De ontwerpers van de Revuelto hebben volgens principe ‘more is more’ gewerkt, want de achterkant is extreem druk in vergelijking met de Aventador.
Dat geldt niet voor het interieur, dat juist iets rustiger is geworden. Dat komt voornamelijk door het feit dat een groot deel van de knopjes zijn vervangen door een horizontaal scherm, wat vrij bescheiden afmetingen (8,4 inch) heeft voor hedendaagse begrippen. De passagier heeft zijn eigen schermpje in de Revuelto, á la Ferrari.
De interieurontwerpers hebben er wel iets unieks van weten te maken, doordat de middenconsole en de middentunnel niet met elkaar verbonden zijn. Ook de driehoekige vorm bovenop het dashboard is een bijzondere vondst.
Nu jullie de auto’s direct naast elkaar hebben gezien, is het tijd om de hamvraag te beantwoorden: is de Revuelto een waardige opvolger van de Aventador, die zijn voorganger doet verbleken? Of is de Aventador alleen maar mooier geworden met de introductie van de Revuelto? Zeg het maar!
Dutchdriftking zegt
Ik zal eerlijk zijn, eerst vond ik het niets, maar het begint te wennen. De two tone velgen gewoon zilver en zoveel mogelijk zwarte/carbon accenten in kleur spuiten, dan staat er gewoon een heel knappe supercar.
flyerbunch zegt
SketchMonkey/Bembli deed ook al een aardige vergelijking: https://youtu.be/GqStaEzzmag
tmon zegt
Mjah, ’t is wè…
Logische doorontwikkeling van t design. Niet spannend, niet vernieuwend, verkoopt wss goed
harrie zegt
Ze hebben veilig binnen de lijntjes gekleurd. Dat wil je precies niet van een Lambo.
Mathis zegt
Het was beter geweest om de facelift van de Aventador te nemen
560pk zegt
Tsja, het is Lamborghini, dus het mag. Neus wel echt wilder. zijaanzicht/heuplijn zullen we maar zeggen: in lijn met de tijd.
garp zegt
Die booskijkers aan de voorzijde, ik ben er zo klaar mee. Design armoede is het.
harrie zegt
Echt he, inspiratieloze bagger.
‘Doe maar hetzelfde maar dan iets bozer.’
PunicaOase zegt
Achterkant van de Revuelto is wat minder vanwege de plaatsing van de uitlaten. Voor de rest een knappe wagen, en ik zou er zeker wel eentje willen hebben ;-)
outlook zegt
Moet ik links of rechts kijken? Welke is wat?
ouwedibbes83 zegt
Oranje achtergrond is de nieuwe
Fernando zegt
Doe de Revuelto maar, maar liefst in een ander kleurtje dan Hollands Oranje
mustang750supersnake zegt
doe de miura concept maar……oh wacht..daar is lef voor nodig..😔
rollingstoned zegt
Waar zijn de stijlvolle Lamborghini’s gebleven? Deze overdosis aan rare, geforceerde hoeken en vouwen gaat imho slecht opdrogen.
henk123456 zegt
Een stijlvolle Lamborghini bestaat niet, die dingen zijn altijd over de top vormgegeven
dondeboer zegt
Die mening was ik ooit ook toegedaan, maar eigenlijk klopt dat niet. In het verleden kwamen ze meestal uit als strak gelijnd en werden ze gedurende hun leven steeds extremer qua vormgeving. De Miura, de Countach en de Murcielago waren bij introductie futuristisch voor hun tijd, maar met relatief weinig visuele frutsels. De Aventador was t eerste topmodel dat al bij verschijnen erg druk gelijnd was, al is ook die best strak als je m vergelijkt met de Revuelto.
romanzy zegt
Ik ben het hoekige design beu. Het design van de ASTERION is echt mooi.
https://www.lamborghini-leusden.nl/lamborghini-modellen/concept/lamborghini-asterion
racerx zegt
Ik vond de Aventador prachtig toen hij gepresenteerd werd, deze nieuwe vind ik niet bijzonder. Mooie auto hoor, maar een waardige opvolger van de Aventador, Murcielago, Diablo, Courntach en Miura? Not really.
osmo zegt
Als ze langs elkaar staan zoals op de headerfoto lijkt de Revuelto juist een cartoonversie van de Aventador.
drtim zegt
Mij teveel driehoeken. Doe mij maar een Murciélago.