• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador

De Lamborghini Aventador is de meest populaire twaalfcilinder Lamborghini ooit.

Lamborghini’s zijn altijd een beetje onbehouwen monsters geweest. Kijk alleen maar naar de badges. Een Ferrari is een raspaard, een Lamborghini is een dolle stier. Qua emotie, sensaties, styling en geluid weet een Lamborghini nét even beter te scoren dan de gemiddelde Ferrari. Dat was met de Aventador niet anders.

Inhoudsopgave

  • Introductie Lamborghini Aventador
    • Een smaakje
  • Lamborghini Aventador Roadster
    • Extra heftig
  • Facelift en nieuwe typenamen
  • Lamborghini Aventador SVJ
  • Aventador Ultimae
  • Artikelen Lamborghini Aventador

De Aventador kan beschouwd worden als De Lamborghini. De enige echte. The OG. Het is namelijk de opvolger in een zeer bijzondere bloedlijn: Murcielago, Diablo, Countach en Miura. De Miura wordt nog steeds gezien als de eerste echte supercar, dankzij de V12 middenmotor.

Introductie Lamborghini Aventador

De Lamborghini Aventador kwam in 2011 op de markt als de ‘LP700-4’, wat stond voor een in lengte geplaatste motor met 700 pk en vierwielaandrijving. De 700 paarden werden gemobiliseerd door een 6.5 liter grote V12. Deze motor was compleet nieuw. De Murcielago maakte nog gebruik van het oude Bizzarini-ontwerp.

Deze oude V12 stamde dus in basis uit de jaren ’60 en was volkomen uitontwikkeld. Er was overigens een tussenstap tussen de Murcielago en de Aventador: de Reventon. Deze Lamborghini was gebaseerd op de Murcielago, maar had een compleet afwijkende koets en ander interieur. Later zou blijken dat het een voorbode was voor de Aventador.

Lamborghini Aventador

Een smaakje

Aanvankelijk was de Aventador er in één smaakje, de eerder genoemde LP700-4. De motor levert 700 pk en 690 Nm en was gekoppeld aan een sequentiële automaat c.q. een gerobotiseerde handbak met een koppeling, dit in een tijd dat veel andere merken de automaat met dubbele koppeling gebruikte, waaronder nog te introduceren Lamborghini Huracán. De reden dat de Aventador zo’n bak niet kreeg was vrij simpel: de techniek was er nog niet klaar voor en de bakken waren enorm zwaar.

Ook is een single-clutch bak een stuk heftiger en intenser qua ervaring. Dus het paste ook nog eens goed bij de auto. Lamborghini was daarmee overigens niet de eerste Italiaanse supercarbouwer die voor deze oplossing koos. Ook de Pagani Huayra had een dergelijke transmissie. Qua prestaties hoefde je je nergens zorgen over te maken. De standaardsprint was in 2,9 seconden achter de rug en de topsnelheid bedroeg 350 km/u, alhoewel diverse media er aanzienlijk hogere snelheden mee hebben gehaald.

Lamborghini Aventador Roadster

De eerste toevoeging aan de range was de Aventador LP700-4 Roadster. Logisch, cabrio’s doen het altijd goed in deze klasse. Op deze wijze krijg je nog meer sensaties mee en, laten we eerlijk zijn, mensen kun je beter zien zitten. Met name op de VS-markt zijn cabrio’s onmisbaar. De Roadster heeft twee koolstofvezel dakpanelen in plaats van een stoffen dakje. Ook de motorkap is anders en er is een windreflector.

Lamborghini Aventador

Extra heftig

Een extra heftige versie kwam in 2015 in de vorm van de Lamborghini i Aventador LP750-4 Superveloce. Deze maakte gebruik van het eeuwenoude sportwagen recept dat blijft werken: meer vermogen en minder gewicht en een extra sportieve afstemming. Ook de aerodynamica werd grootschalig aangepakt. Veel koetswerkdelen waren anders vormgegeven en de spoiler kon je onmogelijk ontgaan. De prestaties op papier waren nauwelijks beter, maar op de Nordschleife was het één van de snelste auto’s aller tijden.

Sterker nog, toen de technici van Lamborghini bezig waren met tijden neerzetten op het legendarische circuit, vroeg moederbedrijf Audi om niet al te veel hun best te doen. De Porsche 918 Spyder was namelijk net de snelste auto en zat vol met de nieuwste hybride-technologie. Het was niet de bedoeling dat ‘ouderwetsere’ Lamborghini met minder vermogen en een veel vriendelijke prijskaartje net wat sneller was. In 2016 voegde Lamborghini de LP750-4 Roadster toe aan het gamma.

Facelift en nieuwe typenamen

In 2017 werd de range gefacelift en voorzien van een nieuwe naamgeving. De ‘LP met cijfers’ typenamen kwamen te vervallen. Op de hardcore Lamborghini fan na, begrepen de meeste mensen het kennelijk niet. Er was nu simpelweg een Lamborghini Aventador S en een Aventador Roadster S. Met name aan de voorkant en de achterzijde kon je de verschillen duidelijk zien. De neus was compleet anders, evenals de diffuser aan de achterzijde. Ook de velgen waren nieuw. Belangrijker nieuws was onder de kap te vinden. De motor was nu goed voor 740 pk, het koppel bleef gelijk.

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador SVJ

De LP750-4 SuperVeloce kreeg wel een opvolger, zij het met een andere naam: Aventador SC J (Super Veloce Jota). De V12 werd voor de gelegenheid gekieteld tot 770 pk en 720 Nm. Door meer gebruik te maken van lichte materialen (voor zover dat nog niet gedaan werd) zorgde voor een bescheiden doch welkome gewichtsreductie. Het resultaat: een van de snelste supercars ter wereld.

Niet alleen c.q. zozeer in een rechte lijn, op de Nordschleife pakte de auto het record met een tijd van 06:44.97. Ook van deze versie kwam een open variant, de Aventador SVJ Roadster. Van deze versie worden er slechts 800 gebouwd. De Aventador is de meest populaire twaalfcilinder Lamborghini ooit, met bijna 10.000 gebouwde eenheden.

Aventador Ultimae

Net als je denkt alles te hebben gehad komt Lamborghini met nog een uitvoering van de Aventador. Het is de Ultimae. De laatste uitvoering op basis van het topmodel van de Italiaanse autofabrikant.

Lamborghini Aventador Ultimae

In de zomer van 2021 werd deze laatste Aventador der mohikanen voorgesteld aan de wereld. De atmosferische V12 perst er maar liefst 780 pk en 730 Nm koppel uit. Het sprintje naar de honderd weet te Ultimae in 2,8 seconden te voltooien. De topsnelheid ligt op 355 km/u.

Ultimae

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de SVJ is de Ultimae subtiel vormgegeven. In hoeverre je over subtiliteit bij een Lamborghini kunt spreken natuurlijk. De Aventador Ultimae heeft geen uitgesproken spoilers, maar wel de achterzijde SVJ. Dus met de twee centrale uitlaten in het midden.

Van de Ultimae worden 350 coupé’s en 250 Roadsters gebouwd.

Artikelen Lamborghini Aventador

Koop deze niet zo fabrieksnieuwe Aventador op Marktplaats
14 augustus 2025

Lees meer

Kies maar: welke van de zes V12 Lamborghini’s is de beste?
25 mei 2025

Lees meer

Zeldzaam en prijzig: Aventador Ultimae op Marktplaats
14 april 2025
Zeldzaam en prijzig: Aventador Ultimae op Marktplaats

Lees meer

Koop de Aventador SVJ van een influencer op Marktplaats
5 februari 2025

Lees meer

Nieuw op Nederlands kenteken: cabrio met zes-in-lijn die €256k kost
25 januari 2025

Lees meer

Er klopt iets niet aan deze Aventador op Marktplaats
5 januari 2025
Er klopt iets niet aan deze Aventador op Marktplaats

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North