Hoe ziet de gloednieuwe A6 e-tron eruit als we ‘m naast de oude Audi A6 zetten?
Eerder vandaag presenteerde Audi de langverwachte A6 e-tron. Dit was gelukkig geen slap aftreksel van de concept car, maar een – naar onze mening – gelikte hatchback c.q. stationwagen. Wel is het voor Audi-begrippen een behoorlijke revolutie, vergeleken met de vorige A6. Daarom gaan we de auto’s even één op één vergelijken.
We moeten er wel meteen bij zeggen dat de A6 e-tron niet de directe opvolger is van de huidige A6. Althans, niet de enige. Er komt namelijk ook nog een Audi A7, die de A6 met verbrandingsmotor opvolgt. Die auto krijgt waarschijnlijk een meer traditioneel Audi-design, net als de nieuwe A5.
We kunnen eigenlijk ook nog niet spreken van de oude A6, want deze auto is nog hartstikke leverbaar. Dat blijft waarschijnlijk ook zo totdat de oude Audi A7 op het toneel verschijnt. Maar gemakshalve spreken we even van de ‘oude’ A6.
We gaan deze keer niet alle verschillen opnoemen, want dat zijn er simpelweg te veel. Op dat punt laten we de foto’s voor zich spreken. We zullen wel even de afmetingen vergelijken en een paar opvallende zaken benoemen.
Wat de lengte betreft: de A6 e-tron is zowaar iets korter: 4,928 meter in plaats van 4,939 meter. De wielbasis is echter wel toegenomen, van 2,924 meter naar 2,946 meter. Daaruit volgt logischerwijs dat de A6 e-tron minder overhang heeft. Met name de overhang achter is zichtbaar kleiner.
Ook niet onbelangrijk bij een stationwagen: de bagageruimte. Op dat punt hebben we slecht nieuws: de kofferbak van de A6 e-tron Avant is minder ruim, met 502 liter in plaats van 565 liter. Er is nog wel een frunkje, maar daar kun je maar 27 liter in kwijt. In totaal heb je dus alsnog minder bagageruimte.
De A6 e-tron is breder (1,923 meter vs. 1,886 meter) dan de oude A6 en het zal je ook niet verbazen dat ‘ie hoger is (1,527 meter vs. 1,494 meter). Dat 100 kWh-accupakket moet ergens blijven. Audi heeft de extra hoogte wel knap weten te maskeren met de zwarte streep aan de onderkant. Je kunt alsnog zien dat de taillelijn hoger is, maar dit doet niet echt afbreuk aan het design (zoals dat bij de ID.7 wel het geval is).
De meest opvallende designelementen zijn de gespleten koplampen en de achterlichten die met elkaar verbonden zijn, maar dit zagen we ook al bij de Q6 e-tron. De Q6 had overigens nog wel normale deurgrepen, terwijl de A6 e-tron verzonken deurgrepen heeft. Die maakten hun debuut op de nieuwe A5. Tot slot vallen de cameraspiegels op, maar die zijn (gelukkig) optioneel.
In het interieur zijn er ook meer verschillen dan overeenkomsten. Dit interieur komt linea recta uit de Q6 e-tron. Uiteraard is het schermoppervlakte flink toegenomen ten opzichte van de vorige A6. Het scherm voor de passagier en de schermen voor de cameraspiegels zijn overigens wel optioneel.
Dan is nu het woord aan jullie: vinden jullie de nieuwe A6 e-tron geslaagd of hebben jullie toch liever de oude A6? Laat het vooral weten in de reacties!
outlook zegt
Tja
Fernando zegt
Vind het er wat Chinees uitzien met die gespleten koplampen en die kermisverlichting a la AliExpress.
Verder is dat scherm veeeel te groot. Instrumentarium voor je en Less is More
tenaci zegt
Nooit een Audi fan geweest en zal het door deze nieuwe A6 ook niet worden. Zeker niet vanwege dat verlichtte logo, wat een kermis!
rikv99 zegt
Jammer dat het niet gewoon de E-tron GT als station wagen geworden is. En spot ik daar nou die verschrikkelijke knopjes op het stuur alá Golf 8? Ik mijn ogen is deze minder gelukt dan de i5.
audirs3 zegt
Dit platform is vele malen beter
citroen55 zegt
En dat baseer je op? Graag feiten!
audirs3 zegt
Dit platform is vele malen beter
smex zegt
Ik snap dat er een accupakket onder moet zetten maar het komt het design absoluut niet ten goede. Ook die single frame grill heeft z’n beste tijd wel gehad.
harrie zegt
Ze hebben het visueel proberen te verstoppen, en daarmee juist geaccentueerd.
fastforward zegt
Buitenkant best aardig. De binnenkant is wel een hele grote stap terug naar BMW niveau. Erg jammer.
geelbarrel zegt
Zo . Weer n merk karakterloos
Richmond zegt
Audi heb ik nooit geassocieerd met karakter.
HZW zegt
Die gehalveerde foto laat al genoeg zien, wat een verschrikkelijk lelijk ding die nieuwe A6 is, als je het zo vergelijkt.
De nieuwe A5 is net zo grote mislukking als deze A6, wat een drama design bij Audi
rutgerg zegt
Ik mis het in het stuk van gisteren… maar komt er ook nog een gewone A6 op benzine en diesel… mag ik toch aannemen? Aangezien daar niet over gesproken wordt…
dolledries zegt
Even nummers electrisch, oneven benzine
Richmond zegt
Dat wordt de a7
rutgerg zegt
Ah logisch…
HZW zegt
Nee, er komt geen benzine/diesel A6 meer.
Dit gaat overgenomen worden door de A7.
Even model nummer zijn voortaan bij Audi alleen 100% elektrisch.
Oneven model nummers zijn brandstof auto’s met Mild of Plug-in Hybrid techniek.
audirs3 zegt
Erg geslaagde auto, en goed trouw gebleven aan de concept. Zeker met zo’n forse range en bizar snelle laad tijden (die vrijwel elke snellader langs de snelweg van Fastned of ionity wel kan bieden) is dit echt een game changer.
harleytijn zegt
Mooie auto, hoop alleen dat dat verlichte logo op de achterzijde ook een optie is en niet standaard. Ziet er wel heel Temu uit…. Zal wel weer een nieuwe trend worden, maar ik zie liever een mooi verchroomd logo.
Pordon zegt
Van buiten wel geslaagd maar qua interieur weet Audi mij echt al jaren niet te overtuigen. Teveel gekke lijntjes waardoor het geheel onsamenhangend lijkt. Zowel alle vorige generaties als de nieuwste generatie Audi’s hebben hier last van.
senwedural zegt
Waar de prachtige concept qua profiel relatief slank oogt door gebogen uitstulping over de flank, lagere daklijn en smallere dorpel is het eindproduct toch wat plomp. Men lijkt concessies gedaan te hebben aan de range, die wel heel goed is.
papa zegt
Ik vind de oude erg veel mooier.
Marco Pachen zegt
Ik ook!
Willy500E zegt
Lijkt niet meer op een Audi. Kan ook Chinees zijn
slodder zegt
Geen vooruitgang wat mij betreft. Die elektrische hokken zien er zo veel minder premium uit, zelfde met de nieuwe 5. Het oogt als een grote kostenbesparingsexercitie.
RutgerK zegt
De binnenruimte valt mij serieus tegen. Kleinere bagageruimte en met 1.90 is het krap zitten achter jezelf. Ik weet niet wat je dan bij de A4 moet gaan verwachten.
Die 2100 kilogram diebde auto mog trekken haalde mij bijna over om misschien de Allroad op in te gaan ruilen maar de twijfel slaat weer toe.
b00st zegt
Vergelijking met de i5 :
https://ev-database.org/side-by-side?i=2270,1906&h=d08af602a504bc7cd63b8796d3d68aef2f43e9910aec89c5d6a1891e085c419e
Normale temps en niet-snelweg zou je 850km echte range kunnen halen, indrukwekkend, dat haalde ik met mijn oude diesel zelfs niet (BMW 330d E91). Snelweg 575km.
citroen55 zegt
Komo grijs zal ongetwijfeld hoog gaan scoren. Allemaal iets te geforceerd; we moeten anders. En dan lopen de verkoop cijfers van stromers flink terug en zullen die, te dure voertuigen, onder stof komen te staan.
Stay Positive zegt
Wat mij betreft slaat Audi hier de plank volledig mis met het design, zowel qua exterieur als interieur. Van de voorkant lijkt het net een Hyundai Kona, wat een prima auto is maar niet moeders mooiste. Helaas heeft Audi naar de concurrentie gekeken en de vreselijke huidige trend overgenomen van het volplakken van het dashboard met tablets. Waar Audi eerst zich juist op een positieve manier onderscheidde met smaakvolle en prachtige interieurs zijn ze nu helaas afgegleden. Zowel de nieuwe A5 als deze A6 e-tron zien er niet uit als Audi’s.
Maar omdat ik altijd iets positiefs wil melden: de WLTP-actieradius van 720km is wel een pluspunt.
Aon zegt
Hoe vet! Wauw. echt gaaf is ie geworden. Matjes, werkelijk waar ik heb geen aandelen in of wat dan ook, deze mensen van audi weten hoe ze een auto horen te designenen en het geeft je ook tijdsonbesef.