De Volkswagen ID.7 is de nieuwe Volkswagen Passat.
Volkswagen heeft in relatief korte tijd een elektrische modelfamilie opgebouwd. Het begon ooit met een e-Up en e-Golf. Ze waren duur, de actieradius matig en de laadtijden duurden veels te lang. Volkswagen hield lang vol dat de TDI-dieselmotor nog altijd toekomst had. Op papier hadden ze een punt, want ze waren bijzonder zuinig. Dat betekende een lage uitstoot en in sommige gevallen dus een interessante bijtelling.
Vergeet niet dat de Polo BlueMotion vrijgesteld was van wegenbelasting en zeer interessante bijtellingstarieven kende. Ergo, heel Nederland reed in zo’n apparaat. Toen in 2016 naar buiten kwam dat de motoren veel vervuilender waren, zorgde dat voor veel opschudding. De goede naam van diesel ging meteen bij het oud vuil en het imago van het doorgaans brave Volkswagen liep een flinke knauw op. Maar er was ook een lichtpunt, want Volkswagen zette van dat moment vol in op elektrische auto’s.
Inhoudsopgave
ID-familie
De eerste was de Volkswagen ID.3, een C-segment hatchback die je kan zien als een elektrische Golf-alternatief. Dat is overigens ook meteen de reden dat er geen e-Golf meer is. Daarna verscheen de Volkswagen ID.4, een medium cross-over. De ID.5 is in feite een iets sportiever ogende ID4. Aan de andere kant van het spectrum kwam in 2022 de ID. Buzz, een elektrische MPV c.q. bus. Met name de ID.3 en ID.4 waren logische keuzes qua segment, want die auto’s verkopen erg goed. Maar niet iedereen wil een hatchback of cross-over.
Volkswagen ID. Vizzion
Het eerste lichtpuntje voor mensen die geen cross-over willen, maar wel een een elektrische Volkswagen, komt in 2018. Dan showt Volkswagen namelijk de ID. Vizzion. Het is nog echt een concept. Dat kun je zien aan de achterdeuren, die aan de achterzijde scharnieren. Dat geeft een ruimtelijke toegang naar de cabine. Wat je er verder aan hebt, is ons een raadsel, maar het ziet er geweldig uit. Wat ook opvalt, er de afwezigheid van een stuurwiel. De ID. Vizzion is vooral heel erg futuristisch en afgestemd op autonoom rijden.
Volkswagen ID. Aero
In 2022 verschijnt de Volkswagen ID. Aero. Het is overduidelijk een lid van de ID-familie, maar dan een stuk strakker, zakelijker en gestrekter. Dat heeft als een bijkomend voordeel dat het een beter uitgangspunt is voor een elektrische auto. Minder hoogte is minder luchtweerstand en dat betekent naast betere prestaties ook een gunstiger verbruik. De ID. Aero is officieel nog een concept, maar in tegenstelling tot de ID. Vizzion oogt de ID Aero heel erg productierijp.
Productieversie Volkswagen ID.7
In april 2023 verschijnt eindelijk de productieversie, de Volkswagen ID.7. Deze wijkt zoals verwacht nauwelijks af van de ID. Aero. Hoewel Volkswagen de auto presenteert als opvolger van de Passat, is de ID.7 een slag groter, met een lengte van 4.96 meter. De wielbasis van 3 meter is zelfs groter dan die van de Phaeton.
De instapversie (de Pro) heeft het 77 kWh-accupakket dat we kennen uit de Volkswagen ID.4 en ID.5. De ID.7 komt echter verder, met een actieradius van 615 km. Dit is te danken aan de beter stroomlijn: de ID.7 heeft een Cw-waarde van 0,23. Ook heeft de ID.7 een nieuwe, efficiëntere elektromotor. Snelladen kan met 170 kW.
In de ID.7 debuteert ook een groter accupakket, met een capaciteit van 86 kWh. Deze is te vinden in de ID.7 Pro S. Met deze batterij is een actieradius van maar liefst 700 kilometer mogelijk. Dat is een hele nette waarde, zeker voor deze accucapaciteit. Snelladen kan in deze versie met een vermogen tot 200 kW.
In beide gevallen heb je een elektromotor op de achteras, die goed is voor 286 pk. Daarnaast komt er ook nog een Volkswagen ID.7 GTX, die twee elektromotoren heeft en daarmee vierwielaandrijving.
Interieur Volkswagen ID.7
Bijzonder aspect aan de Volkswagen ID.7 is het interieur. De auto heeft geavanceerd aircosysteem dat alleen verkoeld/verwarmd wanneer nodig. Het houdt zelfs rekening met de stand van de zon! Daar zit een reden achter, want efficiënte klimaatregeling zorgt weer voor een betere actieradius. Verder is er een enorm groot infotainmentscherm waarop (bijna) alle functies bediend kunnen worden. Op het stuurwiel zijn er ook ‘knoppen’ met haptische feedback.
Stationwagen
Naast de sedanversie van de ID.7 zit er ook een stationwagen in de pijplijn. Dit is een welkome toevoeging, aangezien het aanbod qua elektrische stationwagens nog steeds vrij beperkt is. Van de ID.7 Variant kregen we in 2018 al een voorproefje te zien in de vorm van de Volkswagen ID. Space Vizzion.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen ID.7.