![](https://www.autoblog.nl/files/2025/01/Mercedes-vierwielaandrijving-970x545.jpg)
Mercedes importeert toch helemaal geen modellen uit China?
De importheffingen op Chinese auto’s in de EU zijn inmiddels een feit, maar de Chinese fabrikanten laten het hier niet bij zitten. Zoals we eerder al worden er massaal rechtszaken aangespannen tegen de EU. Ook BMW en Tesla deden daaraan mee.
Daar blijf het niet bij, want ook Mercedes is boos op Brussel. Zij klagen nu eveneens de EU aan vanwege de importheffingen. Je vraagt je misschien wel af waarom, want er is geen enkele Mercedes die vanuit China naar de EU wordt geïmporteerd.
Dan vergeet je echter Smart. Gevoelsmatig is dit misschien een Chinees merk geworden, maar dit is nog altijd deels in handen van Mercedes. Het merk is 50% van Geely en 50% van Mercedes, via een joint-venture constructie.
Dat is dus de reden dat nu ook Mercedes de EU aanklaagt, samen met Geely. Voor Geely-producten is het importtarief vastgesteld op 20%, bovenop de standaard 10%. En dat geldt dus ook voor de auto’s van Smart.
BMW zit in hetzelfde schuitje met hun submerk. MINI is weliswaar niet in Chinese handen, maar de auto’s worden daar wel gebouwd. Aanvankelijk zou MINI zelfs het zwaarst getroffen worden, met een tarief van 38,1%, maar dat is later bijgesteld naar 21,3%.
Bron: Automotive News Europe
Hypocrisie ten top. Ik hoop dat ze te horen krijgen “Dan zet u toch fabrieken in de EU neer en is het probleem opgelost”. Weer werkgelegenheid terug. En minder transportvervuiling van zwaveluitstotende autocarriers. Er wordt al langer beseft dat we weer meer hier binnen de EU moeten fabriceren, dus dit is een mooi moment om daar aan te werken. VW heeft nog wel wat fabrieken ervoor en ook in Born staat er een beschikbaar.
En waar moeten we de arbeiders daarvoor vandaan halen?
Werklozen genoeg in Europa. Er staat een fabriek leeg in Brussel!
50% van de werkenden heeft een echte baan in NL, de rest heeft een BS baan, dus mensen genoeg. Die “krapte” op de arbeidsmarkt is enkel omdat vele mensen liever een makkelijk (semi)overheids-bureaucraten-baantje willen dan een echte baan. En dat is zeer begrijpelijk op persoonlijk vlak. Net als dat een “vluchteling” liever niet bij een arm buurland stopt, maar 5000km “doorloopt” naar een land wat ze het heilige slachtofferstatus geeft en de daarmee verbonden zoete leven, vele rechten (en weinige plichten). Ook begrijpelijk.
@waterisnat
En welke banen cq functies vallen bij jou onder een BS baan? Noem dr eens 10?
– Kunstenaar
– Administratief medewerker
– Marketing manager
– Communicatie adviseur
– Documentatie specialist
– PR Functionaris
Om maar wat te noemen
Hij refereert denk ik vooral naar de talloze (zzp) consultants die puur en alleen maar adviseren/checklists doen op basis van de alsmaar toenemende wet- en regelgeving, vooral op gebied van ESG e.d. Die produceren helemaal niets en dat heeft economische impact.
Daarnaast heb je natuurlijk ook onwijs veel ‘bloat’ bij de overheid zitten, nota bene alsnog de grootste inhuurder van ZZP’ers, maar dat is een andere discussie.
Is die transportvervuiling niet heel veel kleiner dan de lokale vervuiling door een autofabriek?
Om auto’s/televisies/onderbroeken/mobiele telefoons betaalbaar te houden worden ze geproduceerd daar waar het goedkoopste kan en vaak is dat China (want daar verdiend de fabriekswerker geen drol en zijn de milieueisen nog niet streng). En de vraag is, moeten we dat erg vinden of juist niet? Lokaal in Europa produceren daar worden dingen duurder of zelfs onbetaalbaar van. Voor de mensen in Europa is het beter dat de vervuiling in China plaats vindt dan dat die in Europa plaats vindt. En als China van onze afname afhankelijk is kunnen we ook meer afdwingen aan de mensenrechten behandeling daar dan als we geen zaken doen met China. Ik geloof in vrije wereld handel en dat die heffingen meer kwaad dan goed doen. De huidige problemen in de Europese auto industrie worden ook helemaal niet veroorzaakt door dat Europese klanten Chinese auto’s kopen, dat zijn er maar heel weinig. De problemen worden veroorzaakt doordat Chinese klanten tegenwoordig Chinese auto’s kopen in plaats van Europese. Die heffingen veranderen daar helemaal niets aan maar lokken wel een tegenreactie uit. Weg met die heffingen!
Groot gelijk! Hier fabriceren of betalen!
Industrie mag al jaren niet in EU. Dat exporteren we allemaal (door het begrip afval en recyling te herdefinieren als het uitkomt). We leven hier in de zalig communistische welstaat van het melken van eenhoorns (volgens de bureaucraten en de supporters kudde) en elkaar controleren bij het “herverdelen”. Jammer dan. Hier geen creatie van welvaart of gezondheid.
Maar dan gaat onze goede lucht naar de filistijnen. Dus neen, we gaan ons verder hypocriet opstellen en doen alsof vervuiling niet bestaat en het “ginder” produceren.
Wat een verschil met de post over Tesla over dezelfde aanklacht..
Straalt dit ondertussen nog een keer af op Nedcar? Die 20% extra zou voor BMW toch genoeg motivatie moeten zijn om weer ‘Born in Born’ Mini’s te gaan leveren?
Klinkt een beetje als korte termijn strategie dit. Ja op korte termijn is het winstgevender om je auto’s nu in China te laten maken. Maar wat als je over 15 jaar niet meer de helft van de auto’s verkoopt omdat half europa is overgestapt op BYD en dergelijke. Kan het directielid die nu een bonus wil natuurlijk niks schelen.
Friedrich Merz, de nieuwe waarschijnlijke bondskanselier van Duitsland was erg duidelijk in zijn standpunt t.o.v. de Duitse bedrijven en hun grote investeringen in China. Heel erg oppassen met China, de kans is niet klein dat er grote investeringen daar plotselings moeten worden afgeschreven als er nieuwe conflicten ontstaan en met de huidige spanningen. Dus wees erg voorzichtig en verwacht niet dat Duitsland jullie weer komt helpen als het dan effectief zover is.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-01-23/german-front-runner-warns-companies-against-investing-in-china?embedded-checkout=true
Er moet ook nog maar een business case te maken zijn voor dure Europese auto,
Ik ben er wel voor om essentiële producten lokaal te maken zoals medicijnen e.d. maar verder de
Houd rekening dat je zorgkosten nog verder de pan uit reizen. Terwijl nederland al gilt over torenhoge zorgpremies.
Li Shufu, de eigenaar van Geely, heeft ook ongeveer van 9% van Mercedes in handen…
Idd, ze hebben het niet eens in de gaten. Alles kapot belasten geeft alleen maar meer inflatie. Dat is de reden dat Europa naar de klote gaat. Ze moeten oa Dubai eens als voorbeeld nemen, daar kan alles omdat ze daar haast geen belasting heffen. Daar bemoeien ze zich ook niet met de wereld problematiek
. Maar ach, ook in Europa komen ze chronisch geld te kort door allerlei “zogenaamde” klimaat problemen. Een fenomeen wat ver van de werkelijkheid staat. Alleen het idee al dat wij nederige mensen in staat zouden zijn het klimaat wereldwijd te kunnen beïnvloeden. Wij mensen leven op 30% van het aardoppervlak, de rest is water ![🤣](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f923.svg)
![🤣](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f923.svg)
![🤣](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f923.svg)
![🤣](https://s.w.org/images/core/emoji/15.0.3/svg/1f923.svg)
Het kan wel, produceren in Europa. Kijk maar naar de Renault 5. Waarbij 80% van de toeleveranciers ook nog binnen een straal van 300km zitten. De Duitsers grijpen op dit moment alles aan om de financiën waar mogelijk te redden. Resultaat van hun eigen acties en beleid.