SEAT is vanaf 2030 ‘niet alleen een automerk meer’ en gaat zich voor de beste toekomstige auto’s vol inzetten op hun nieuwe zustermerk.
Ach, SEAT. Als het enige écht succesvolle moderne merk uit Spanje hebben die wat te bewijzen, in Spanje dan. Toen VW de zaak opkocht aan het einde van de jaren ’90 heeft het merk gouden jaren gehad, als een soort budget-Volkswagen. De positionering was altijd wat raar met Skoda dat eigenlijk precies hetzelfde doet, maar SEAT kwam ermee weg als het merk zijnde met een soort sportieve flair. Tenminste, tot het tijd was voor de toekomst.
Opgeven
De Volkswagen-groep heeft vol ingezet op elektrisch. Met het MEB-platform schoten de elektrische middenklassers als paddenstoelen uit de grond. Bij Volkswagen, Audi, Skoda en nu zelfs Ford heeft dat MEB-platform goede zaken gedaan. Bij SEAT niet. Sterker nog: als je facelifts niet meetelt is de laatste auto die het merk onthulde de Leon in 2020. Er zou een elektrische SEAT komen, de el-Born concept, maar dat werd een Cupra.
Cupra
En daar is een trend te spotten. SEAT richtte Cupra namelijk op als submerk voor de toekomst en daar wordt wél het MEB-platform gebruikt. Met de Cupra Born (de el-Born die er wél kwam), Tavascan en meer in de pijplijn zijn dat de SEAT’s voor de toekomst. Maar wat gaat het merk zelf dan doen?
SEAT wordt ‘andere mobiliteit’
Welnu, SEAT S.A., wat nu het ‘moederbedrijf’ is van SEAT en Cupra, meldt ons dat het merk het anders gaat doen en dat heeft waarschijnlijk impact op de auto’s zoals ze die nu verkopen. Dat maakte het merk bekend in een groot stand-van-zaken-bericht waar ook duidelijk werd dat de compacte EV genaamd Raval eraan zit te komen. Vanaf het einde van dit decennium, oftewel 2030, gaat SEAT zich onder meer richten op een elektrische toekomst middels ‘andere vormen van mobiliteit’. Het merk heeft het zelf over manieren van autodelen en abonnementen voor jonge mensen. Wel heeft SEAT het over dit alles als een toevoeging en of het merk dus volledig gaat stoppen met auto’s bouwen wordt niet bevestigd.
Elektrificatie huidige modellen
Da’s over 7 jaar dus, wat moet je in de tussentijd met SEAT? Welnu, verwacht niet echt meer nieuwe modellen, al bevestigt noch ontkracht het merk dat. Verwacht wel nieuwe variaties van bestaande modellen. Een volle inzet op hybride-versies van de Arona, Ibiza en Leon bijvoorbeeld. Voor de hagelnieuwe modellen rijp voor de toekomst ben je dan dus op Cupra aangewezen.
Tijdperk
Oké, SEAT blijft dus bestaan, maar waarschijnlijk niet als het automerk zoals je het kent. En da’s toch een beetje een einde van een tijdperk. Dus het enige wat wij nog kunnen doen is SEAT bedanken voor de mooie jaren en hopen dat ze er alsnog iets moois van kunnen maken. @willeme kan ook vast een keer een lijstje over maken met highlights van het merk.
utregcity zegt
En misschien komt Cupra dan wel met een Raval “Seat” als speciale uitvoering en dan is de circel weer rond.
camber24 zegt
Ik voel een SEAT lijstje door Willeme al opkomen (en kijk er naar uit!).
rollingstoned zegt
Dit 👍
mjpamsterdam zegt
Vind het eigenlijk allemaal nergens opslaan. Dom geschuif met namen.
En wat het ergste is : nooit meer landen op een Spaanse luchthaven en dan van de verhuurfirma een absoluut basale Leon krijgen. En als je hem inlevert heb je er toch een lol meegehad. Mis het nu al.
janboel zegt
“…De positionering was altijd wat raar met Skoda dat eigenlijk precies hetzelfde doet…”
Het was destijds de intentie vanuit de VWgroep om SEAT als tegenhanger van Alfa Romeo in de markt te zetten. Het sportieve broertje van Volkswagen. Maar door eenheidsworst, te weinig onderscheidend vermogen en verkeerde marketing dus niet gelukt… jammer
marinepower zegt
Qua verkoopcijfers zijn ze redelijk aan Alfa Romeo gewaagd.
mashell zegt
De grap is dat Cupra als sportief half premiummerk precies de Alfa formule volgt en daar flink succesvol mee is.
Dus dat ze het merk Seat schrappen is niet zo gek, het heeft zich niet aan het budget imago kunnen ontworstelen (wat Skoda wel gelukt is).
Who_carez zegt
Te bedenken dat Cupra staat voor Cup Racing… En dat dat stond op de sportieve versies van Seat. Als Seat dan weg valt en het ineens Cupra word, ben ik precies plots een stuk minder trots als ik zeg dat ik in een Seat Cupra rij. Omdat de naam Cupra plots een stuk minder speciaal is. En daar gaat het hem bij mij wel voor een stuk om. Ik wil iets speciaal…
wimof zegt
Seat gooit de handdoek, laat me niet lachen, VW beslist en de anderen moeten knikken.
karhengst zegt
Grootgeworden met gerebadgde Fiats, tenondergegaan met gerebadgde VW’s. Het SEAT tot wat het verworden was, valt weinig aan te missen.
rollingstoned zegt
Kortom, Stelt Eigenlijk Altijd Teleur… 😁
pomoek zegt
Een van mijn eerste lease auto’s was een VW polo classic stationwagen. Feitelijk een Cordoba Vario. Er zal aan het rebadgen een euro of 50 zijn besteed. Met airco erin was dit eigenlijk alles wat je aan auto nodig had. Ruim genoeg voor een jong gezin, ramen werden gewoon met zwengels bediend, als ik het mij goed herinner, en het ding zag er, vond ik, prima uit. Als een mini V70 dus.
Robert zegt
Die dingen waren ook geconstrueerd volgens het principe ‘wat er op zit gaat ook niet kapot’. Mijn buren hadden er een (simpele 1.4i), en vonden het op een gegeven moment tijd om deze te vervangen door iets met meer ruimte en comfort. Ze kregen de Cordoba Vario echter niet verkocht (zelfs niet voor 650 euro) en besloten hem er daarom maar erbij te houden, want het ding kostte ook geen drol in het onderhoud, de verzekering en belasting. Uiteindelijk… overleefde de kleine Seat z’n vervanger.
ederooij zegt
Het rare is dat ik het begrijp dat SEAT niet veel brengt, maar dat CUPRA als tegenhanger of vervanger er nu voor in de plaats komt volg ik niet. Het nieuwe Cupra heeft een aantal mooie dingen, maar wat vooral opvalt is de jeugdige uitstraling die het probeert neer te zetten met alleen al dat schreeuwerige logo en kleuren. Dat jonge imago zal denk ik best wat klanten gaan kosten, want Skoda is ook geen budgetmerk meer. Ze hadden SEAT als een soort Dacia moeten neerzetten, goedkope auto’s met gedegen techniek.
harrie zegt
Hoezo, de kapitaal krachtige boomers zijn gek op ontwerpen waarvan zij denken een tweede jeugd mee aan te kunnen schaffen.
Ik verwacht een flinke verkoop boost, en allemaal uitgerust met fietsendrager.
W115 zegt
Het interieur mocht nooit mooier zijn dan die van een VW. Heel jammer.
PunicaOase zegt
Benieuwd of Cupra het vervolgens wel gaat redden.. zie ze amper op de weg..
Loek zegt
@PunicaOase: denk dat het erg afhankelijk is van waar je kijkt, ik zie de Cupra Borns bij bosjes en af en toe spot je nog wel eens een Formentor. Maar zoals altijd is Nederland niet perse representatief, in Duitsland zie je de Formentor juist echt heel veel.
PunicaOase zegt
Oké, dan heb ik inderdaad een wat vertekend beeld, kom de laatste jaren ook veel minder over de grens.. Toevallig zag ik er vandaag een, hahah.
dree16v zegt
Jammer… Van kleins af aan Seat het aantrekkelijkste merk gevonden van de VAG groep. Ivm sportieve uitstraling, rijeigenschappen en value for money. Ik heb alleen nog maar Seats gehad tot heden. Cupra is me te schreeuwerig…
flyerbunch zegt
Mja, was ergens wel te verwachten met alle berichten in het verleden..
HzR zegt
Hebben ze handig gedaan. Plak een Cupra badge op een Seat en gooi er een premium marketing sausje over, en de mensheid koopt ineens meer van dezelfde auto’s voor 20% meer geld. Tel uit je wnst.
bobje zegt
SEAT gewoon weer terugverkopen aan FIAT en dan lekker Seat Panda’s maken. Net als vroegûh 😁
Stijnson zegt
Wat zal er gaan gebeuren met de restwaarde van Seats?
golf1985 zegt
Ik ben toch heel blij met mijn seat leon station van de zaak! Vind het oprecht echt een fijne auto. In nog geen half jaar tijd 25000 kilometer mee gereden.
Ga het jammer vinden als seat als automerk verdwijnt. Zeker de nieuwste type leon’s uit 2020 vind ik zeer geslaagdr auto’s