De WLTP-cijfers zijn bekend en die liegen niet. Althans, niet over wie het verste komt.
Start-ups die boude claims maken zien we genoeg voorbij komen. Die moeten we altijd behandelen volgens het motto ‘eerst zien dat geloven’. Fisker had bijvoorbeeld wel een schatting gemaakt van de range van de Ocean, maar de officiële WLTP-cijfers waren nog niet bekend. Inmiddels zijn deze cijfers wél bekend.
Wat blijkt? Fisker is bescheiden geweest met hun schattingen. Het mag gezegd worden: dat siert ze. Ze hadden een WLTP-actieradius van 630 km beloofd, maar de officiële cijfers vallen een stuk hoger uit. Volgens de WLTP-metingen heeft de Ocean namelijk een range van maar liefst 707 km.
Met deze cijfers heeft de Fisker Ocean in één klap de grootste range van alle elektrische cross-overs. De Ocean steekt daarmee de BMW iX en Mercedes EQS SUV de loef af, die een actieradius van respectievelijk 630 en 633 km hebben. Tesla doet eigenlijk niet eens mee in dit verhaal, want de Model X Long Range heeft ‘maar’ 576 km range.
Wat voor accu Fisker gebruikt om tot deze range te komen wordt gek genoeg nergens vermeld. Die info moeten we jullie dus schuldig blijven. We kunnen wel vermelden dat de Ocean een vermogen van 550 pk heeft, mits je voor de AWD met twee elektromotoren kiest. Dat is ook de versie met de grootste range.
Daarnaast (of beter gezegd: daaronder) is er een instapversie met één elektromotor op de vooras en een kleinere accu. Van deze versie zijn nog geen WLTP-cijfers, maar Fisker rekent op 440 km. Wat wellicht nog hoger uit kan vallen, als ze hier ook conservatief zijn geweest met hun inschatting.
Hoewel Fisker een Amerikaans merk is, rolt de Ocean in Europa van de band. Dit gebeurt op een bekend adres: het Oostenrijkse Magna Steyr is verantwoordelijk voor de productie. De Ocean moet nog Europese typegoedkeuring krijgen, maar Fisker verwacht dat dit eind april gefixt is.
De Fisker Ocean wordt waarschijnlijk later dit jaar in ons land leverbaar. Nederlandse prijzen hebben we nog niet, maar we hebben wel de Duitse prijzen. De instapversie kost bij onze oosterburen €43.547. Voor de topversie betaal je €74.417. In dat geval heb dus de grootse range van alle elektrische SUV’s.
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
schuimbekje3 zegt
De voorkant moet op me groeien, maar ach, ik rij ook Subaru’s en Land Rovers, en dat zijn nou ook nooit moeders mooiste auto’s geweest.
De range van 700km WLTP, wat in mijn geval vertaald naar 500 échte kilometers is iets waar ik wat mee kan.
Dat betekent namelijk dat ik een hele week naar lokaal kantoor kan of 1 keer naar ver kantoor zonder bij te laden, wat ik hier niet kan.
Dat is waar ik nu tegenaan loop…
Ik ga niet met de BEV op pad wanneer ik weet dat ik 45 minuten extra reistijd kwijt ben om de volgende dag weer op pad te kunnen… Ik ga niet om 0800u op pad om dan ’s avonds om 1830 te beginnen aan mijn laadsessie zodat ik 20.00u thuis ben… EVangelisten mogen dat raar vinden maar ik heb ook nog een leven en mantelzorg, dus ik moet ook nog eten gaan koken en van te voren halen, want kan niet elke dag bestellen bij Katy Perry.
En aangezien ik met mijn hoofd moet werken en ik al niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst 7 uur of meer geslapen heb (en met die (@*#&(@* zomertijd wordt dat de komende 3 weken niet beter) gaat het toch echt geen (alleen maar) EV worden met <<650km WLTP range.
ruffie zegt
Gaat het?
Robert zegt
Hence the name Schuimbekje?
Richmond zegt
Niks mis met wat je zegt. Los van je persoonlijke leven is een ev is niet voor iedereen geschikt. Een ev is een bewuste aankoop..je moet gewoon rekening houden met je laadmogelijkheden en gebruik. En de ontwikkelingen gaan de goede kant op, in de zin van actieradius. Ook al vind ik persoonlijk dat de maatschappij zich hier best meer aan zou mogen aanpassen. Maar dat is teveel gevraagd.
mashell zegt
Die 45 minuten extra reistijd is net zo realistisch als drie weken slecht slapen vanwege de zomertijd.
Het lijkt er op dat je heel andere problemen hebt. Praat er eens over met je huisarts.
ronaldotour zegt
Die accu moet enorm zijn want het verbruik is dat uiteraard ook. Ik schat ergens rond de 180 kWh. Zal ook wel richting de 3 Ton gewicht gaan.
William zegt
75 en 100 kWh las ik online. Die zijn al kostbaar genoeg, 180 zou enorm duur worden lijkt mij. Een Hummer EV heeft 200.
mashell zegt
Deze wagen oogt formaatje ID4. Als het verbruik 13kWh/100 km is dan kom je met een 100kW accu aan die range.
Dat betekent een bijzonder hoge dichtheid van de batterij en een bijzonder laag gewicht.
rwdftw zegt
Eerst maar eens zien, en dan geloven.
De vorige Fisker was een bizar succes in ieder geval. Zouden ze dat nu kunnen overtreffen?
William zegt
Die prijzen lijken verdacht scherp. Er zit een huur accu in?
audirs3 zegt
Uiteindelijk lijkt mij een WLTP range van 1000km wel wenselijk. Ten eerste omdat daar in de praktijk, in de winter en continue 130 rijdend, slechts 2/3e van overblijft (dus zeg 667km). En ten tweede omdat je bij lange ritten met snelladers eigenlijk nooit onder de 15% wil komen (je wil bij defecte laders nog wel de volgende kunnen halen) en nooit boven de 80% wil komen (want daarboven laadt de auto veel langzamer). Dus gebruik je eigenlijk steeds maar 65% van de accu. En dat betekent dat je dus zeker een realistischd en bruikbare range hebt van bijna 450km, en dat is op langere afstanden en hogere snelheden wel lekker.
flatsix010 zegt
Oud denken. Na 1 tripje met een EV durf je wel meer aan en zijn meerdere korte laadstops vaak het snelst. Daarbij rijden de meeste mensen niet vaak 500+km op een dag, de dagen dat ik dat wel doe maakt me die extra reistijd niet veel uit. Heb ook gemerkt dat ik eigenlijk veel relaxter op mijn bestemming aankom door de relatief frequente korte stops. Vergt echt nauwelijk échte aanpassing, alleen gewenning.
rollingstoned zegt
Aanpassen is anders een synoniem voor gewenning (en vice versa)… ;- )
aanpassen (ww) :
acclimatiseren, conformeren, gewennen, schikken, wennen