BMW kondigt de allereerste premium waterstofauto aan. En deze keer bedoelen ze echt een productieauto.
Diverse merken zijn aan het experimenteren geweest met waterstofauto’s, maar er zijn nog steeds maar twee merken die er daadwerkelijk eentje in productie hebben genomen. Dat zijn Toyota en Hyundai. Maar daar gaat nu dan toch een derde merk bijkomen. Je raadt het al: BMW!
BMW is al heel lang aan het flirten met waterstof. Al in 1979 (!) bouwden ze een 5 Serie met een verbrandingsmotor op waterstof. Daarna volgden diverse generaties 7 Serie. In 2015 was daar de 5 Serie GT Hydrogen met een brandstofcel en recent was er nog de iX5 Hydrogen. Die zou zelfs in productie gaan, maar de plannen lijken nu toch veranderd te zijn.
Zoals @jaapiyo zaterdag al kon melden konden we vandaag een aankondiging van BMW en Toyota verwachten. En inderdaad: BMW en Toyota maken vandaag bekend dat ze de nauw gaan samenwerken op het gebied van waterstof. Deze samenwerking was er al, maar wordt nu dus naar een hoger plan getild.
Hartstikke leuk dat BMW en Toyota nauwer gaan samenwerken, maar wat gaat dit concreet opleveren? Dat krijgen we ook te horen: in 2028 gaat BMW eindelijk hun eerste in serie geproduceerde waterstofauto introduceren. Daaruit kunnen we dus afleiden dat de iX5 Hydrogen niet in productie gaat. De auto krijgt uiteraard een brandstofcel, dus geen verbrandingsmotor die op waterstof loopt.
Wordt het dan een apart model, zoals de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo? Nee dat niet, BMW verklapt dat de waterstofauto gebaseerd zal zijn op een bestaand model. Het is alleen nog een verrassing welke dat wordt. Misschien wel een auto die überhaupt nog niet onthuld is, want 2028 is nog ver weg.
Uiteraard zal de gezamenlijk ontwikkelde techniek ook door Toyota gebruikt worden. Tegen die tijd kunnen we dus ook weer een nieuwe waterstofauto uit Japan verwachten. Of misschien zelfs wel meerdere.
BMW en Toyota geloven dus nog steeds in waterstof. Sterker nog: volgens BMW zullen zij met hun auto een tijdperk inluiden van “aanzienlijke vraag” naar waterstofauto’s. We zijn benieuwd.
Dutchdriftking zegt
Er worden steeds meer natuurlijke waterstofbronnen gevonden. Daar productie van waterstof zeer veel energie kost zou dit natuurlijk het mooiste alternatief zijn. Hoeveel en hoe groot deze bronnen zijn is nog niet helemaal duidelijk, en uiteraard wil je dit op een milieu bewuste manier uit de grond halen, anders kan je net zo goed door blijven gaan met de huidige fossiele brandstoffen. Ook schijnen dieselmotoren met wat aanpassingen goed op ruwe waterstof kunnen lopen waardoor er ook hier minder energie verloren gaat.
Het zou toch geniaal zijn, in 2028 een 540d touring met zo’n stampende 6 in lijn op waterstof.
robicide zegt
Waterstofproductie zou een uitstekende bestemming kunnen zijn voor de overschotten op het elektriciteitsnet tijdens piek-zonuren. Ja, het is enorm inefficient, maar dat is hele zonneparken uitschakelen op de momenten dat ze het meest kunnen opwekken ook.
audirs3 zegt
@Dutchdriftking Waterstof verbranden is echt enorm inefficiënt. Gezien de samenwerking met Toyota zal het waarschijnlijk om een fuel cell gaan. Dus gewoon een HEV ipv BEV.
mashell zegt
Toyota leurt al een tijdje met een Yaris GR dingetje met waterstof verbrandingsmotor.
THSD zegt
@audirs3
Correctie: FCEV aangezien de HEV meestal een benzine en in sommige gevallen een dieslmotor hebben.
launchcontrol zegt
Ik heb volgens mij ergens in 2008 al eens een keer met een 7-serie op waterstof mogen rijden, weet nog dat we er heel rustig mee moesten rijden omdat het toen heel lastig was om in Nederland te kunnen tanken, volgens mij nog steeds niet makkelijk btw.
superfred zegt
Kan ook prima, een verbrandingsmotor op waterstof. Ik loop voor werk rond in de wereld van de WKK’s, en we hebben motoren die 100% waterstof lopen. Vind het een goeie toevoeging aan het scala van opties. Niet alleen maar de focus op EV, want hoewel het prima is, is het ook weer niet de grote heilige graal. Zeker niet gezien veel van die EV’s opeens een nogal netvliesonvriendelijk ontwerp mee krijgen 😉
audirs3 zegt
Het wordt een fuel cell
Johanneke zegt
Poeh zal vast een verkooptopper worden…
Ik begrijp echt niet waarom er ingezet wordt op waterstofauto’s. Doe gewoon alles wat elektrisch kan elektrisch, en de rest hou je op fossiele brandstoffen, misschien in de toekomst synthetische brandstoffen. Waterstof is voor de industrie een mooie oplossing, maar voor vervoer, waar het onder zware druk moet worden gezet in een tankstation dat een miljoen kost. Ik zie de usecase niet, maar goed, misschien dat iemand mij goede argumenten kan geven.
ouwedibbes83 zegt
Was t niet handig voor vrachtwagens? Niet al die zware batterijen die van het laadgewicht af gaan maar uitstootvrij rondrijden.
mashell zegt
Voor vrachtwagens en vooral treinen die nu op diesel rijden kan waterstof zeker interessant zijn. Voor gewone auto’s zijn de kosten te hoog. Direct op stroom rijden is een klap goedkoper.
THSD zegt
Uhh dus omdat jij het niet begrijpt moet men het maar niet doen…rare denkwijze.
Ooit begon men met paard en wagen en als er geen ontwikkeling zou zijn hadden we dat nog steeds als dagelijks vervoermiddel moeten gebruiken.
Johanneke zegt
Ja man maar kan je mij een paar goede argumenten geven? Ik ken enkel de goede tegenargumenten zoals een EV is makkelijker te laden, sneller, simpeler, laadstation kost geen miljoen, efficiëntie is veel hoger, de vraag naar schone waterstof kan volledig door de industrie gedekt worden, welke het niet op enorme druk hoeft te hebben.
THSD zegt
Het gaat hier om waterstof en niet ev dus om dat steeds erbij te halen is nu niet ter sprake.
Keyword is uitstootloos 😉
Richmond zegt
Waterstof icm brandstofcellen is nog steeds elektrisch.
THSD zegt
@Richmond
Ja en een ice heeft een dynamo en accu…ook elektrisch.
audirs3 zegt
@THSD gezien de samenwerking met Toyota zal dit waarschijnlijk een fuel cell EV worden. De eerdere eigen experimenten van BMW door waterstof direct in een ICE te stoppen waren nogal geflopt, je kreeg veel minder vermogen dan met benzine en het verbruik was erg hoog.
Qua rijeigenschappen maakt het niet uit of je een HEV (hydrogen electric vehicle) of BEV rijdt. Is gewoon elektrisch. Alleen de energiebron is verschillend.
notsobig zegt
Toyota is ook bezig met (of heeft al) een ICE die op waterstof loopt…
fapfap zegt
– Waterstof tanken gaat sneller dan een ev opladen.
– Superefficiente verbranding (laag verbruik, grote reikwijdte)
– Opladen van EV’s is eerder een pest. Het electriciteitsnet is er totaal niet op gebouwd, dat zie je nu al overal terwijl er niet eens zoveel EV’s zijn.
Johanneke zegt
-Je verbrandt geen waterstof.
-Tanken is verschrikkelijk want het moet onder enorme druk, als je de 3e bent die wilt tanken sta je weer een kwartier te wachten. Er zijn geen tankstations.
-Het argument er zijn geen tankstations is even sterk als het elektriciteitsnet is niet sterk genoeg. Beiden dienen uitgebreid te worden, ik zou dan voor een elektriciteitsnet gaan omdat je die ook kunt gebruiken voor huizen.
THSD zegt
@Johanneke
Ik denk dat jij een bijles scheikunde nodig hebt.Waterstof kan je wel degelijk verbranden.
Johanneke zegt
Joepie! Nog minder efficient rijden, we verbranden het ipv het in zo’n fuel cell te gooien!
THSD zegt
Onefficiënt is de tijd dat je onderwijs hebt gevolgd…blijkt voor niks geweest te zijn.
audirs3 zegt
@THSD misschien moet je zelf even terug naar de basisschool. In een Fuel cell wordt geen waterstof verbrand. Je kan inderdaad wel waterstof verbranden in een verbrandingsmotor, maar dat gaat BMW niet doen. Misschien moet je het persbericht eens lezen. Al is begrijpend lezen wel een uitdaging voor jou.
THSD zegt
@audirs3
Uh begrijpend lezen…denk dat jij niet begrijpt dat ik reageer op @Johanneke die beweert dat waterstof niet te verbranden is…een stukje wat los van het persbericht staat.
mashell zegt
Het electriciteitsnet is gebouwd voor heel de industrie, in elk huis in elke kamer een stopcontact. Maar EV’s kan het niet aan? Nonsens, het hele wagenpark kun je s’nachts laden en dan is het stroomverbruik s’nachts ongeveer gelijk aan overdag. Het probleem is dat we meer stroom gaan afnemen en produceren in de woonwijken, die netten zijn daar niet op bedacht. Maar de oplossing is dikkere kabels en dus technisch vrij eenvoudig te doen. Nu de netbeheerders eindelijk wakker zijn zal dat in een paar jaar opgelost zijn.
siebren zegt
@johanneke
De vorige keer ook al gereageerd. Maar waarom denk je dat synthetische brandstoffen wel een oplossing zijn dan? Dat wordt gemaakt met, je raadt het al…
Waterstof
ty5500 zegt
Heb ook mijn bedenkingen t.o.v. elektrische wagens maar het zijn twee grote concers dus ben benieuwd wat ze ermee aanvangen. Vraag mij ook af hoe ze het tanken zien. momenteel zijn er quasi geen waterstoftankstations. En wie gaat er investeren in waterstoftankstations met zelfs in de nabije toekomst slechts een zeer beperkt aantal modellen die erop rijden. Ik zou dan ook niet graag pionier zijn met een waterstofauto, de waterstof gaat wrs reteduur zijn, je gaat er gigantisch voor moeten omrijden en dit los van de kostprijs en het onderhoud van de waterstofauto.
Gulli zegt
Z4 en Supra op waterstof, kom er maar in! :D
audirs3 zegt
@Gulli je snapt wel dat het gewoon hetzelfde zal rijden als een EV. Een electrische auto, met als energie bron een fuel cell op waterstof.
cdlop01 zegt
Dan zal toch echt de waterstofinfrastructuur op orde moeten zijn ala Tesla laadstations, zo niet, buiten Japan kansloos. Japan is al, ook in woningbouw, al aan het voorsorteren op waterstof.
Onlangs in 2e gen Mirai gereden, wat een fantastische wagen is dat, afwerking, comfort, subliem gewoon. Jmmr dat deze niet als Hybrid wordt geleverd zoals ze in sommige markten doen onder Crown label. Wij hebben een Lexus ES maar de Mirai is echt nog fijner…….
Hawkeye72 zegt
@fanboy: especially for you!…..😉
utregcity zegt
Dan kunnen de Shells en de BP’s van deze wereld ook weer opgelucht adem halen. Kunnen ze nog wel ff door met hun businesscase. 🙄
e38ossie zegt
BMW gebruikte geen brandstofcel in de 7 series maar de auto gebruikte waterstof als brandstof voor de 12 cilinder motoren.
Hawkeye72 zegt
Als een soort LPG maar dan met een mega tank.
audirs3 zegt
@e38ossie Ja en dat was geflopt, het vermogen was laag en het verbruik erg hoog. Een fuel cell in combinatie met elektromotoren is 2x zo efficiënt. Dus gewoon een halvering van je verbruik en kosten, voor ook nog eens een snellere auto. Het rijdt alleen wel als een EV.
Gezien de samenwerking met Toyota zal het wel een fuel cell zijn.
audirs3 zegt
@machielvdd Je had in het artikel wel duidelijker mogen aangeven dat er een “3e generatie fuel cell” wordt gebruikt, zoals het pers bericht ook aangeeft. Kortom, het wordt een EV (HEV ipv BEV).
Als ik mijn geld erop zou mogen inzetten, dan gok ik dat ze een Neue Klasse EV als basis nemen, relatief bescheiden accu, en de fuel cell als range extender.
THSD zegt
Nein nein keine EV aber FCEV
cossiekiller zegt
Die Mirai ziet er wel 10 keer beter uit dan die witte bbq..